Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. august 2003 - 13:00 Der er 11 kommentarer

Problemer med XP2600 og Soltek SL-75DRV5

Hej

Min lillebror og hans ven har netop købt en XP2600 processor og de har begge et Soltek SL-75DRV5 bundkort. PRoblemet er at bios finder den som en Xp2000 (Har opdateret bios, så den burde understøtte den ifølge hjemmesiden). Jeg prøvede så at hæve FSB'en til 166 mhz, og så fandt den også ud af at det var en XP2600 der sad i..men så ville maskinen ikke boote windows :/

Er det rammene der er galt med? ELler er det noget andet jeg har overset?
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. august 2003 - 13:18 #1
Hvilke RAM har du?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. august 2003 - 13:26 #2
så vidt jeg ved er det pc2700 der sidder i..men jeg er ikke sikker :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. august 2003 - 13:32 #3
Så start med at finde ud af det...
Avatar billede halifax Nybegynder
24. august 2003 - 13:33 #4
XP2600+ findes i tre udgaver, hvor forskellen bl.a. hastigheden på cpu bussen (133 eller 166). Så I skal lige være sikre på, hvilken der er tale om

2600+ Barton        1.917 MHz      333 MHz      512kb
2600+ Thoroughbred  2.083 MHz      333 MHz      256kb
2600+ Thoroughbred  2.133 MHz      266 MHz      256kb
Avatar billede halifax Nybegynder
24. august 2003 - 13:41 #5
Det må være en T-bread @2083  (166 x 12.5)
der kun bliver fundet som en XP2000  @1667 (133 x 12.5)

FSB skal som du nævner sættes til 166MHz og ligeså RAM hastigheden (internt giver det 333) som passer til PC2700 DDR.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. august 2003 - 13:47 #6
"....men så ville maskinen ikke boote windows"  Er det en eksisterende Win XP installation? Eller hvilken Windows?

Udskiftning af CPU er sikkert en så betydende ændring af hardware, at det er nødvendigt at lave en Repair af Windows installationen.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. august 2003 - 14:01 #7
Nej - CPU'en kan skiftes uden problemer.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. august 2003 - 14:17 #8
jpjv - OK. Har det så kun betydning for Windows Product Activation hvor processor type og processor serial number indgår??? Underforstået at udskiftning af cpu kræver ny XP aktivering.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. august 2003 - 14:21 #9
Du kan skifte op til 6 enheder (af dem der bliver brugt til product activation) før den skal reaktiveres. Jf. MS er den eneste enkelt ting der forårsager dette en anden type MB...

Jeg vil *tro* at CPU tæller som 1 ændret enhed.

JP
Avatar billede yo2 Nybegynder
24. august 2003 - 18:53 #10
hvis du får liv i din PC så prøv at trykke på Windows knappen og Pause/Break Knappen der efter trykker du på Avanceret og så indstillinger under Start og Genoprettelse gå der efter ned og fjern fluebenet i Genstart Automatisk - det hjalp ved min pc!

- det kan dog godt være at du er nødt til at reinstallere XP først for at få liv i den over hovedet! men så skal du også huske at gøre det jeg skrev så snart den starte, ellers gør den det sikkert igen! jeg havde nemlig samme problem med en XP2700+ Thoroughbred FSB: 333 - husk altid også at den FSB der står på din Processor skal altid Divideres med 2 får at du får det tal den skal stilles til i biosen - og hvis det er en 333 FSB så er det 166 FSB i Biosen! :D

- Held og lykke ;)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. august 2003 - 20:13 #11
I må undskylde den lange svar tid :)

halifax > det er en XP2600 TBred med en fsb på 333 mhz, og det jeg mente var at når den skal til at boote windows, er der sort skærm mens markøren blinker i venstre hjørne!

yo2 > prøver en repair af XP hurtigst muligt, dog tidligst i morgen!

Og som det blev sagt, kan det være at det er rammene, der ikke kan følge med på 333 mhz fsb :/