Avatar billede dawn Nybegynder
24. august 2003 - 12:35 Der er 26 kommentarer

Ødelagte programmer?

Når jeg prøver at få ca. halvdelen af min gamle harddisk frem, d.v.s. indholdet, får jeg et lille windue som siger at programmet er beskadiget. Jeg kan desværre ikke gå til ham jeg købte min gamle computer fra da min søn ikke kan/vil huske hans adresse. Er der nogle måder at få det ordnet på eller må jeg blot lade det hvile, slette det?
dawn
Avatar billede dytti Novice
24. august 2003 - 12:48 #1
Jeg ved ikke om det her kan gøre det, men det er måske et forsøg værd.
http://www.pcinspector.de/file_recovery/DK/welcome.htm
Avatar billede dawn Nybegynder
24. august 2003 - 14:48 #2
Sorry, det virkede ikke,
dawn
Avatar billede dawn Nybegynder
24. august 2003 - 15:37 #3
Jeg må hellere uddybe mit spørgsmål, så jeg ikke for så mange "skæld ud" som sidst jeg spurgte on noget. Når jeg prøver at hente noget fra min gamle harddisk, som er overført til min nye computer, får jeg svaret, - "Tjenesteprofilen er beskadiget. Geninstall. profil". så vidt jeg kan se har jeg kun problemer ved "Autoexec". Den adresse jeg fik af dytti var en smule for avanceret for mig, med mindre der følger en forklaring med på ganske alm. dansk. Jeg skal jo lærer det på et tidspunkt, ikke?
dawn
Avatar billede dawn Nybegynder
24. august 2003 - 19:14 #4
Okay, ingen gider at svare, det er da i orden, kan I så bare ikke afvise mig i stedet for at lade mig hænge her. Er det min skyld jeg ikke kan finde de tekniske udtryk?
dawn, med sin kat ved siden af.
Avatar billede dytti Novice
24. august 2003 - 21:14 #5
Rolig nu - du er ikke glemt.
Du skriver at din gamle harddisk er overført til en ny pc.
Er harddisken fysik flyttet over i en ny pc, eller har du på en eller anden måde flyttet programmerne fra en harddisk til en anden?
Og hvis du kun har flyttet programmerne, hvordan har du så gjort det?
Kan godt ta lidt tid inden jeg svare. Skal lige se Jurassic Park ;-)
Avatar billede dawn Nybegynder
25. august 2003 - 11:52 #6
Sorry, jeg var træt, faldt endda i søvn midt i Jurassic Park. Min gamle harddisk blev ført over hos forhandleren gennem hans pc, inden han førte den over var det omtalte program dog allerede beskadiget, nu har jeg brug for det, det er derfor jeg søger hjælp.
dawn
Avatar billede dytti Novice
25. august 2003 - 12:07 #7
Jeg er bange for at du bliver nødt til at indstallere programmet påny.
Hvilket program drejer det sig om?
Avatar billede dawn Nybegynder
25. august 2003 - 13:08 #8
Hvis jeg har forstået det ret er det:autoexcess? Er der et program der hedder det?
dawn
Avatar billede dawn Nybegynder
25. august 2003 - 13:24 #9
Jeg har lige prøvet din adresse igen, jeg fatter ikke noget. Og hvis jeg skal install. programmet igen hvordan gør jeg så det, når ingen vil vedkendes dette program - hedder det noget andet?
Avatar billede dytti Novice
25. august 2003 - 13:32 #10
Jeg er lidt på herrens mark, for jeg tror ikke at der er noget program med det navn.
Jeg tror det er en af to ting.
1 enten en cookie fra internettet (ikke virus)
2 eller en makro til et office dokument.

Jeg går ud fra at du bruger winXP, og problemet dukker op når du prøver at åbne et program.
Hvad gør du inden problemet dukker op?

Prøv at gå ind i "start ´alle programmer | tilbehør | systemværktøjer | diskoprydning" vælg det drev din windows ligger på - som regel C, sæt flueben ved temporary internetfiles, og klik OK.
Avatar billede dytti Novice
25. august 2003 - 13:34 #11
nu skal jeg på arb. men jeg vender tilbage i aften igen
Avatar billede dawn Nybegynder
25. august 2003 - 13:49 #12
Go´arbejdslyst, jeg skulle egentlig også arbejde ligenu, men da jeg har brug for noget fra min gamle harddisk har jeg fået "writersblock". Du har nok ret i at det i hvert fald er noget fra "office document" og måske også noget jeg har hentet fra internettet. Kan du hjælpe mig, når du kommer hjem?
Avatar billede dytti Novice
25. august 2003 - 15:19 #13
du er sikker på at der ikke står Autoexec.bat
i stedet for autoexcess?
Hvis der står Autoexec.bat, så prøv at find den i stifinder (den ligger i roden af C drevet), højreklik og vælg rediger.
Så kopiere du det der står, og klistre det på her, så jeg kan se hvad der står i den.

Du må endelig ikke ændre noget i den.

(er stadig på arb. til kl. 23,00  så det tar lidt tid
Avatar billede dawn Nybegynder
25. august 2003 - 19:17 #14
Har prøvet hvad du foreslog, men nej. Dog kan progarammet hedde MS-DOS-prompt. Det har en underlig browser, ligner et mangefarvet H med krøller ude i alle enderne, hvis det siger dig noget? Hvis jeg skal geninstall. det, hvordan kommer jeg omkring det?
dawn.
Avatar billede dawn Nybegynder
25. august 2003 - 19:19 #15
Se bort fra trykfejl, så er du sød.
dawn
Avatar billede dawn Nybegynder
25. august 2003 - 19:30 #16
Har lige prøvet dit diskoprydnings"program" igen, der stod 0 MB på dem alle, fra den ødelagte tjenesteprofil, så nu kan det muligvis være ligegyldigt det hele, hvad mener du.
dawn
Avatar billede dawn Nybegynder
25. august 2003 - 19:55 #17
Fandt ud af at jeg faktisk har en ny file/dokument på mit skrivebord, som kører under samme profil, så det er altså nøvendigt at få det i orden, jeg vil nødig miste mine sidste 3,6 MB ud i det blå. Nu skal jeg nok holde k...!
dawn
Avatar billede dytti Novice
25. august 2003 - 22:40 #18
Har du kun 3,8 Mb tilbage på harddisken?
Så er det på tide at rydde op, det kan være at det løser problemet.
Det ser voldsomt og uoverskueligt ud, men bare tag det roligt – et trin ad gangen.
Det kan godt tage lang tid. Når du er færdig, lægger du en besked, så fortsætter vi igen.
Vi ska nok få skidtet til at virke ;-)

1. Først går du ud på skrivebordet og klikker på ”denne computer”
Du kan der bla. se hvilken drev du har. Hvis der kun er 3 drev ( A – C – D)
klikker du én gang på C. der skulle så komme et lagkagediagram, hvor du kan se hvor stor din harddisk er, og hvor meget plads der er tilbage. Noter de 2 tal, og skriv dem her så jeg kan se dem
Skriv også om det er Gb eller Mb.

2. Åbn Stifinder (højreklik på startknappen nederst til venstre)
I venstre kolonne finder du ”Windows-mappen” (hvis du ikke kan se den, klikker du på det lille + ud for bogstavet C) og åbner den.
Så går du ned og finder ”Temporary internet files” og klikker på den.
i højre kolonne står der en masse volapyk. Det skal slettes. (der kan godt være flere 100 filer)
Klik på den øverste fil (under hvor der står ”navn”) hold på ”Shift” tasten, og klik på den nederste/sidste fil. Tast ”Delete” og ”ok”
Bare rolig, det er overflødige filer, du kan ikke ødelægge noget.
En gang i mellem kan den spørge om du vil slette noget som hedder noget med ”Cookie” Det siger du ok til (der kan være mange)

3. så går du ned og finder mappen som hedder ”Temp” i venstre kolonne. Den klikker du på, og i højre kolonne sletter du alt som ender på TMP (kunne f.eks. hedde ”tri2300.TMP”)
Luk stifinder

4. Nu går du ud på skrivebordet og finder Papirkurven.
Den åbner du, og tømmer ved at gå op i ”Filer | Tøm papirkurv”
Luk papirkurv

5. Klik på startknappen, og så skal du op i ”indstillinger og Kontrolpanel”
Her finder du den mappe som hedder ”Tilføj/fjern programmer”
I det hvide felt står der en masse programmer. Dem du ikke bruger, markere du – og klikker på ”tilføj/fjern” og følg anvisningerne på skærmen (kan være computeren skal genstartes bagefter)
Hvis du er det mindste i tvivl om et program, må du ikke slette det.

6. Du kan nu gå tilbage til lagkagediagrammet (i punkt 1), og se om det ikke har frigivet lidt plads.

7. klik på ”start | programmer | tilbehør | systemværktøjer | diskdefragmenter (optimer)” vælg drev C og klik OK.

8. Så kan du læne dig tilbage, og se at der bliver ryddet op på harddisken.
Det kan godt tage lang tid
Avatar billede dawn Nybegynder
26. august 2003 - 11:52 #19
Hej dytti, Jeg er et stort vrøvlehoved, når jeg skal forklare hvad der foregår på min computer - tilgiv mig, jeg er stadig nybegynder.
På min nuværende pc har jeg 35.8 G.B.ledig, og den har en kapacitet på 38.2 G.B. De 3,6 M.B jeg talte om var de sidste fra min gamle harddisk. Det program som er beskadiget kan hedde cmmgr32, og har som sagt et lille mangefarvet krølletlignende H som maker. Bær over med mig, så er du sød!Jeg kan da også se at der stadig er andet gemt bag dette program.
dawn
Avatar billede dawn Nybegynder
26. august 2003 - 12:06 #20
Har været igennem dit nr. to, må have fjernet alt det volapyk i går, i hvert fald er der kun mine alm. files tilbage, kan det passe?
dawn
Avatar billede dawn Nybegynder
26. august 2003 - 12:27 #21
Nu står der at dette drev ikke kan degfragm. fordi det er beskadiget, og jeg har ikke trykket på noget specielt program, er all mine programmer nu væk? Jeg vidste jeg skulle have holdt nallerne for mig selv. Ja, jeg prøvede dit nr.7, I am one big screw up.
dawn, unskyld mit sprog, det er bare så frustrende.
Avatar billede dytti Novice
26. august 2003 - 12:58 #22
Jeg er bange for at jeg må gi op.
Det virker som om din pc virkelig er fucked up.

Hvis jeg var dig, ville jeg bide i det sure æble, og slæbe den ned til en pc-mekaniker/forhandler.

På den måde her vil det ta' fler uger at rette.
Og det er ikke fordi du er nybegynder, men fordi der er for mange ting.

Hvis du vil undgå en tur til forhandleren, må du nok i gang med at kopiere alle dine vigtige filer over på cd,er (hvis du har en cd-brænder),
og så formattere hele skidtet og genindstallere det hele.
MEN det er en langhåret affære, som virkelig kan få en nybegynder ud i vanskeligheder.

Ked af at jeg ikke kan hjælpe dig, og jeg håber virkelig at du får det hele til at virke.

Mvh. Michael
Avatar billede dawn Nybegynder
26. august 2003 - 14:07 #23
Hej Michael, Vær ej ked af det, du gjorde dit bedste, mere kan man ikke forlange, Tak for din tålmodighed og alt det andet.
Kærligst Elisabeth (dawn)
Avatar billede dawn Nybegynder
26. august 2003 - 14:11 #24
Jeg har en cdbrænder, jeg har bare ingen cdér, kamman bestille dem nogle steder på internettet. som sagt min pc er ny, min gamle kunne kun tage disks.
Til Michael fra Elisabeth.
Avatar billede dytti Novice
26. august 2003 - 14:37 #25
Elisabeth - jeg fandt nogle links her:
http://soeg.jubii.dk/resultater/?query=cd+medier&cat=jubii
Avatar billede dytti Novice
23. oktober 2003 - 11:28 #26
Er det mon ikke snart tid til at lukke spørgsmålet?

Folk vil gerne have feedback, når de har hjulpet.