Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 16:11 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Canon Laserprinter, ASUS Bundkort og XP!

Hej!

Jeg kan ikke få min Canon LBP660 til at virke i XP, den vil ikke installere.. Når jeg kigger i enhedshåndtering får jeg en 'ukendt enhed' efter de 2 COM-porte, - det må så være min LPT, right?

Mit bundkort er et ASUS A7V266-C, og jeg husker ikke at ha' det installeret (da jeg heller ingen driver har), kan det være grunden til at min port strejker? ..og hvor finder jeg lige en bundkort-driver der ikke er en ny bios?

Gid jeg kunne printe igen :o)

Btw. hvad er en ECP-port?

venligst, Preben!
Avatar billede pacman_dk Nybegynder
23. august 2003 - 16:18 #1
ecp port er forkortelse for = Extended Capabilities Parallel Port

Med venlig hilsen kim
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 16:19 #2
Hej Kim!

Tak, men det løste ik' mit problem  :o)
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 16:31 #3
200 point mere oven i hatten til den første der får liv i min printer!
Avatar billede halifax Nybegynder
23. august 2003 - 16:36 #4
For det første: du kan læse om Parallel Port Mode her
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=1

Er din LPT port aktiveret i BIOS? Har du en XP driver til din LBP660 Laser? Kikker lige ind på Canons site om der er en XP driver til den.
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 16:40 #5
Halifax

Jeg går ud fra alt er ok i bios.. afterall, den har jo virket før. Jeg har bare formateret mit drev (efter msblaster, mimail, klez og sobig.f angreb), og derefter installeret XP på ny, med Win2000/nt4 driveren fra canon.com
Avatar billede halifax Nybegynder
23. august 2003 - 16:46 #6
Når man går ind på  www.canon.dk  klikker på Privat, der næst på Download drivers, klikker på Laser printers s/h
kommer en liste frem, hvor også LBP660 optræder. Den klikkes på og følgende fremkommer:

Laser Beam Printers | LBP-660
Please select a System or Search:

System

Windows 2000
Windows 3.1x
Windows 95
Windows 98
Windows Me
Windows NT 4.0

Som med andre printere fra Canon ses, at der ikke er udviklet en driver til XP. Bedste bud er at prøve med den til Win2000 eller den til NT 4.0.

Der er ingen garanti for at de virker. Canons (skjulte) argument er, at det fremmer salget af nye printere, når der ikke er drivere til ældre produkter til brug for de nyeste styresystemer!!  De bæster.

Jeg har set en US hadeside mod Canon af samme grund. Kan ikke huske link'et.
Det korte af det lange er, at det måske kan blive vanskeligt at finde en fungerende driver til LBP660 under Win XP.
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 16:47 #7
Den fungerede jo med XP for et par uger siden!
Avatar billede halifax Nybegynder
23. august 2003 - 16:50 #8
OK - jeg så ikke dit indlæg 16:40:16 fordi jeg var ved at søge på Canon, samt skrive mit indlæg.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. august 2003 - 16:55 #9
Well, så vidt jeg husker er LBP660 ikke Plug and Play, right?

I så fald skal du tilslutte den med printerkablet til din LPT port.
Dbl. klik Denne computer, dernæst mappen Printere og ikonet Tilføj printer. Vælg fra en liste - vælg Canon og klik på "Har diskette/cd-rom.
Navigere frem til hvor LBP660 driveren ligger og installere den.
Det burde være fremgangsmåden. Er det sådan du uden held, har gjort?
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 16:55 #10
Oki, dér må da være nogen der kan hjælpe mig!?
Avatar billede lap Nybegynder
23. august 2003 - 17:01 #11
Det lyder ikke som om der er problemer med din printer (endnu) - allerførst skal du have din parallelport til at du'

Check bios indstillinger for lpt-port - slet enheden i enhedshåndtering - og evt. installer bundkort specifikke drivere - genstart.
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 17:03 #12
lap

Tror du har ret, men hvor finder jeg drivere til a7v266-c (asus)?
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 17:27 #13
i bios kan jeg vælge imellem 'ecp' 'epp' 'ecp/epp' eller 'normal' - jeg har nu sat den til 'normal'
Avatar billede smikkel Nybegynder
23. august 2003 - 18:07 #14
Hejsa...
Har lige fundet denne her driver til dig fra Canon.uk, det er godt nok en win 2000 driver, men den skulle du kun bruge.. Du får lige linken til dem..
http://ww2.canon.co.uk/driverdownload/
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 18:15 #15
nix, been there! - det er åbenbart min lpt-port der er problemet nu :o(
Avatar billede lap Nybegynder
23. august 2003 - 18:21 #16
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7V266-C&Type=Drivers&SLanguage=da - sidste download (via 4in1), men det ser ikke ud til, at du skal bruge dem til XP.

Hvordan så det ud efter at du satte den på normal - og slettede i enhedshåndtering - og genstartede ?
Avatar billede lap Nybegynder
23. august 2003 - 18:23 #17
har du haft maskinen fysisk adskilt - kan der være sket noget fysisk i maskinen?
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 18:32 #18
Ikke ud over at jeg har haft en hel flok virus  :o(  men, nej.. ik' fysisk adskilt.  via 4in1 bliver installeret med succes, der kommer bare et lille pop-up nede i højre hjørne, der fortæller at der er fundet ny hardware 'printerport' og at enheden ikke er installeret korrekt..!
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 18:33 #19
efter skift til 'normal' lavede den samme trick med popup'en i hjørnet med fejlmeldingen!
Avatar billede lap Nybegynder
23. august 2003 - 18:37 #20
hvilken version af via 4in1 installerer du? Google fortæller om forskellige problemer med lpt-porten.

Porten skal nok stå til ECP i bios
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 18:46 #21
Nu har jeg ændret det til ecp i bios.. stadig same resultat.. jeg downloade den nederste på den side du linkede til!
Avatar billede lap Nybegynder
23. august 2003 - 18:47 #22
Så vil jeg gætte på, at den fysisk er brændt af - jeg har ikke flere forslag - melder hermed fra :-)
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 18:48 #23
Tragisk, thanx anyway!
Avatar billede smikkel Nybegynder
23. august 2003 - 19:03 #24
Har du mulighed for at checke din printer på en PC'er, eller prøve med et andet kabel. Jeg vil nok sætte den til Bi-directional i bios'en eller Normal
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. august 2003 - 20:26 #25
Nej, ik' rigtigt.. Begynder efterhånden at tro på porten virkelig er død :o(
Avatar billede smikkel Nybegynder
23. august 2003 - 20:39 #26
ja det kunne det godt tyde på, så må du ud og have fat i nyt kort med ltp port. Kan løst kort, men kan ikke huske om kun var til ISA bussen, mon ikke man kan få den til PCI også..
Avatar billede halifax Nybegynder
23. august 2003 - 23:07 #27
Controlerkort PCI med en LPT port kr. 195,00. Med to porte kr. 395,00. Set hos Zitech Computer  www.zitech.dk

Se lige efter ved stikkene i begge ender at ingen ben er bøjede.

Kommer der ingen svar som hjælper i løbet af få dage, bør spørgsmålet lukkes ved, at du selv opretter et svar og accepterer det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. august 2003 - 09:41 #28
Prøv lige en gang at geninstallere en standard driver til din parallelport.

Gå ind i enhedshåndteringen - der hvor der optræder en ukendt enhed. Dobbeltklik, find fanebladdet hvor "opdater driver" er. Vælg at vælge fra en liste over standardhardware - vælg parallel/LPT porte, og vælg standard parallel driver.

ALLE parallelporte jeg er løbet ind i har kunnet køre på denne. Men omvendt har jeg altså også oplevet dit problem før - at (dog Win2000) operativsystemet ikke kunne håndtere en driver til porten, men en manuel installation af standarddriveren fungerede.
Avatar billede gano707 Nybegynder
26. august 2003 - 12:05 #29
Det virker heller ikke :o(
Avatar billede gano707 Nybegynder
04. september 2003 - 13:00 #30
Hmm.. ØV!
Avatar billede halifax Nybegynder
05. september 2003 - 13:17 #31
Prøv lige om rådene vedr. LBP-660 i dette spm. kan hjælpe dig
http://www.eksperten.dk/spm/395331

Er der noget som kan bruges kan du altid give mig nogle point i et nyt spørgsmål.
Prøv lige at se på det og giv feedback her.
Avatar billede gano707 Nybegynder
09. september 2003 - 11:26 #32
Solgte printeren og købte en hp psc1210 usb istedet.. ThanX anyway Hali!