Avatar billede kejser_wilhelm Nybegynder
18. december 2000 - 20:12 Der er 1 kommentar og
1 løsning

FTP-server vha. SSH

Jeg er forholdsvis ny inden for linux-verdenen, jeg har dog præsteret at få sat en linux-server op med RH62. Det er meningen at den bl.a. skal køre som FTP-server, og til det formål vil jeg gerne bruge openSSH.

Nu har jeg omsider fået installeret openSSH og fået det til at virke, men der er et enkelt problem.

Hvordan får jeg lavet det så brugere (helst en hel gruppe) kan uploade og downloade filer, men ikke slette dem?

Kan man evt. ligge et script ind der erstatter rm og mv kommandoerne?
Avatar billede brian@diku Nybegynder
13. marts 2001 - 11:49 #1
brug en af følgende løsninger:

SCP, secure copy, svare til unix commandoen cp, men over SSH hosts.

SFTP. Secure FTP, svare stort set til FTP men med SSH cryptering, som desværre ikke understættes af så mange FTP klienter endnu

FTP, den gode gamle, sæt din SSH klient op til at forwarde port 21 til din lokale maskine, såleds at localhost:21 svare til port:23 på remotehost, det gør at du kan anvende alm. ftp over SSH.

Brian
Avatar billede brian@diku Nybegynder
13. marts 2001 - 16:41 #2
Korrektion:

localhost:21 skal selvf. forwardes til remotehost:21 ... (gennem SSH\'en)