Avatar billede gittaturningback Nybegynder
22. august 2003 - 21:35 Der er 19 kommentarer

Hvor hurtigt brænder Methanol?

Ja som sagt, hvor hurtigt brænder Methanol i en 2 takts motor? Vi snakker millisekunder..
Oktan tallet ligger på 110 og er en 2-taks hårdt tunet scooter motor..
Og gør det nogen forskel om kompressionsforholdet ligger på 13:1 eller 20:1 sidstnævte det som der anbefales til Methanol. Høj kompression ved så højt oktantal..

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2003 - 21:38 #1
Det afhænger af mange ting, temperatur i forbrændingskammeret, indsugningsluftens temperatur, ildindhold fugtighed, kompressionsforhold, omdrejningstal, osv osv osv, jeg tror kun der findes tal under særlige fastsatte referenceforhold.
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
22. august 2003 - 21:41 #2
Okay.. hvis jeg nu siger 9000 omdr.
Slaglængde 39,3 mm
17 mm fra topstykket til starten af udstødningskanalen..
Bufferzone>Har du meget forstand på 2-taks motorer?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2003 - 21:42 #3
Nej mere kemi
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2003 - 21:43 #4
Jeg vil tro at teknologisk institut, fdm eller Force ligger inde med den slagstal
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
22. august 2003 - 21:44 #5
Hmmm okay..
Men hvis Oktan 95 ligenu kan nå at forbrænde på 17 mm, så burde Methanol vel godt kunne klare 15-16 mm??
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
22. august 2003 - 21:46 #6
Eller ville det måske forminske effekten af HK (Heste Kræfter)...?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2003 - 21:48 #7
Slaglængden har jo bæring på mange tind kompressionstal, moment m.m. Jeg tvivler på at hestekræfterne formindskes, snarre momentet
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
22. august 2003 - 21:50 #8
Yeah... men så længe den kan komme op i omdrejninger, så gør det vel ikke så meget?... Gør det?  Er nemlig lidt i tvivl.. altså koblingen slår først ud ved cirka 9000 omdr... Og har i forvejen en innerrotor tænding som også giver mindre moment men sørger for at scooteren kan ta' hurtigere omdrejninger..  ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2003 - 21:53 #9
Det vil have betydning ved lave omdrejninger, og selvfølgelig betyde at din motor generelt køre ved højere omdrejninger, hvilket slider mere og kærver mere smøring.
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
22. august 2003 - 21:55 #10
At det slider mere har ikke så meget at sige.. Skifter stemplet ofte.. Sugar cylinderen... Den skal hele tiden være i tip top..  Og kører med 5% 2-taks olie...  Men det ville vel ikke slide når Methanol giver så god indre køling... ville det??....
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2003 - 21:57 #11
Jo alt i alt vil det slide mere, de flere omdrejninger, den højere kompression og sikkert også den højere temperatur, alt det vil slide mere
Avatar billede magictouch Nybegynder
23. august 2003 - 07:01 #12
Methanol slider en del, men lige hvor meget, tja det kommer lidt an på hvor mange "tæsk" du giver den, og hvis du vil have optimal smøring vil jeg foreslå at du bruger f.eks Castrol Racing oil, som godt kan bruges til 2-taktere, fordi det er vegetabilsk olie.
Hvis du kender nogen inden for Speedway branchen kan du spørge dem, for Speedway cykler kører på ren Methanol.
De har deres motorer skilt ad efter hver løb pga slid.
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
23. august 2003 - 12:14 #13
Gør heller ikke så meget.. Skiller nemlig også min Cylinder ad hver eneste gang jeg har været ude at give den prygl... Så det er mere hvor meget jeg kan tune min Cylinder før den ikke kan nå at forbrænde Methanol'en...
Avatar billede magictouch Nybegynder
23. august 2003 - 13:47 #14
Det er godt mange år siden jeg har kørt race på en to-takter, men er de ikke næsten bygget op som 4-taktere nu, med ventiler- mulighed for høje stempler- plane topstykket- større stempelringe og i den stil?.
Jeg tror ikke du kan tune den så meget, så den ikke kan forbrænde methanol´en, for speedwaykørererne tuner konstant, for at vride lidt mere ud af den
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
23. august 2003 - 17:23 #15
Det ville være synd at samligne en 2-takter med en 4-takter..
Der er ingen ventil'er eller noget på en 2-takter.. Den kører med Membran.. Og der er skyllekanaler osv...
Sååå....
Men vilket varmeværdi ville i anbefale til tændrøret?  9? 10?
Avatar billede magictouch Nybegynder
23. august 2003 - 18:36 #16
Her er lidt  om tuning  http://home19.inet.tele.dk/dnk121/suzuki.htm
Og lidt om at "tune" udstødningen:
http://www.hekto.dk/speedfight/udstdn.htm
Hvis indsugningen kan bores større, vil det hjælpe, og hvis du så også polerer skyllekanalerne
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
24. august 2003 - 02:05 #17
Har i forvejen fræset hele motorblokken op og skyllekanalerne er også gigantiske store..
Men lig lige et svar (Magictouch), så får du Points..  ;)
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. august 2003 - 08:00 #18
Tak, har du lyst til at stille min nysgerrighed-hvad kører du på, og hvor hurtigt?
Ang.tændrør så prøv at spørg her :http://www.dmusport.dk/motcross/index-mx.htm
Avatar billede gittaturningback Nybegynder
24. august 2003 - 16:27 #19
Kører på en ombygget Scooter.
Den er vandkølet. Med skivebremser for+bag..
Og så kører den omkring 130+ Km/t med standard Gearing..
Bruger den til kørsel på Go-Kart bane sammen med en masse andre..  ;)
Og kører på Methanol.. (Træsprit..)