Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:16 Der er 31 kommentarer og
4 løsninger

god etik vedr. pointgivning

jeg er i tvivl om, hvad der er korrekt pointgivning i dette spm.:
http://www.eksperten.dk/spm/390877

Er jeg for nærrig her eller hvad mener I?
Avatar billede brodexcius Nybegynder
22. august 2003 - 10:19 #1
nææ... syntes da det er okay... jeg sætter os 200 point på hvis jeg skal ha svaret hurtigt...
Avatar billede ferdinand.k Mester
22. august 2003 - 10:21 #2
er det point, eller hjælp du er ude efter? Hvis jeg har oprettet et spg, og folk har brugt tid og kræfter på at hjælpe, finde links eller andet, er dette point værd mener jeg. Det kan godt være det ikke er alle pointene værd, men det igen er vel en smagssag...?!
Avatar billede snowball Novice
22. august 2003 - 10:21 #3
Man kan måske diskutere om deres kommentar/svar er 200 point værd, men efter min mening burde de helt sikkert i hvert fald "få en del af kagen" da de jo kom med forslag (dog ikke kode mæssigt, men stadig forslag) til hvordan du kunne lave det bedre.

Snowball
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:22 #4
spørgsmålet gik nu ikke så meget på om 200 points er for meget...mere om man skal dele point ud i den aktuelle sag
Avatar billede ferdinand.k Mester
22. august 2003 - 10:22 #5
hvorfor udlover du 200 til dette spg?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. august 2003 - 10:23 #6
Ja, du er for nærig, hvis du tager alle poient selv, Men du skriver:
Så derfor har jeg oprettet et nyt spm.
Så der håber jeg du har delt nogle ud.
Vh Henrik13
Avatar billede brodexcius Nybegynder
22. august 2003 - 10:24 #7
hmm opretter man et spørgsmål, slutter man ikke med at tage det selv, med mindre der ik er nogen der har svaret... så snart du bare har fået den mindste smule hjælp, syntes jeg personen fortjener nogle point... om det så kun er 10 eller hvad...
22. august 2003 - 10:25 #8
Vi (Arne og jeg) havde ikke den fjerneste ide om hvordan din rapport er skruet sammen ud over et enkelt beregnet felt. Derfor var det jo umuligt at komme med mere konkrete forslag end vi gjorde.

Men det er jo helt individuelt hvordan man giver point. Jeg ville aldrig have forventet at få 200 point, men når jeg stiller spørgsmål og folk bruger tid og kræfter på at lægge deres hoved i blød, så honorerer jeg også med en del af pointene - også selvom de bare får mig til at tænke i andre baner og jeg dermed 'selv' løser problemet.

Men sådan er vi nok bare så forskellige :)
Avatar billede snowball Novice
22. august 2003 - 10:27 #9
henrik13: "Så derfor har jeg oprettet et nyt spm. Så der håber jeg du har delt nogle ud." Ja, det er jo så nok netop dette spørgsmål, hvilket vil sige det ikke er alle der skal ligge et svar, men kun thomasjepsen og arne_v hvis avalon116 vil give nogle point til dem ;)

Snowball
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:29 #10
dette her er det nye spm. og det er min mening at dele nogle ud, dels til de der giver nogle gode indspark til denneher diskussion og dels til de to, der hjalp mig i det gamle spm.

snowball> ja du har ret, thomasjepsen og arne_v må meget gerne lægge et svar her
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. august 2003 - 10:29 #11
>>Snowball ENIG  :o)
Avatar billede ferdinand.k Mester
22. august 2003 - 10:31 #12
Det er også min overbevisning at hvis man er generøs med sine point, får man også mere engagerede Eksperter... :)
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:31 #13
mht. om man selv kan tage pointsene, så er jeg egentligt enig. Men jeg er tidligere blevet belært om at, hvis der ikke var brugbare svar, så skulle man selv lukke af ved at tage pointsene tilbage. Men der er selvf. også forskel på "ikke brugbare svar" og så det her.
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:34 #14
Slevf. skal man være tilpas generøs med sine points.
Men man skal efter min mening også tænke på, at hvia man bare pøser ud af dem, så går det ud over andre der seriøst forsøger at bestige ranglisten. Derfor synes jeg sjældent at 200 points er passende (ikke fordi jeg ikke vil af med dem...der er jo nok af dem, men det bliver lidt tilfældigt).
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:35 #15
Nå men der er i hvert fald ingen tvivl om "folkestemningen" og det er jo fint at der er bred enighed.
Så har jeg lært det. Og vil i fremtiden sørge for at dele points ud korrekt.
Avatar billede snowball Novice
22. august 2003 - 10:36 #16
avalon116: Du fik trods alt hjælp til at komme videre i dit spørgsmål. Godt nok kom de ikke med direkte kodet eksempler (hvilket jo sådan set er lidt umuligt da de ikke kender dit projekt), men forslag fik du da.

Selvfølgelig skal man ikke bare dele ud af sine point og stille rene 200 points spørgsmål, men tager man for ofte selv sine point tilbage, kan man hurtig få et dårligt rygte hvilket i sidste ende kan betyde at folk ikke gider at hjælpe dig (bemærk venligst at jeg ikke siger du gør det hver gang du stiller et spørgsmål ;))

Snowball
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. august 2003 - 10:36 #17
>>: avalon116
Man kan jo i et sp. få en ledetråd, eller gode ider , det er da værd at bedømme, med lidt poient.  :o)
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:39 #18
det er jeg enig i
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:39 #19
snowball + henrik>> begge dele
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2003 - 10:39 #20
svar

(men jeg forventer ikke specielt mange point for min beskedne indsats)
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 10:54 #21
nej nej jeg skal nok gøre det rimeligt
jeg venter lige og ser om der kommer svar fra thomas
22. august 2003 - 10:58 #22
jamen jeg takker ydmygt for folkets røst.

Jeg vil nu gerne kommentere, at jeg nu heller ikke husker dig som værende nærig, idet jeg da af og til har hjulpet dig før uden at føle mig snydt.
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 11:07 #23
thomas> tak for den kommentar, jeg er også meget glad for den hjælp jeg har fået her altid.

alle> Jamen så er alt jo fryd og gammen og ordnet på bedste vis, håber jeg.
Jeg synes der kom gode indspark undervejs, havde gerne set, at de var kommet i form af svar, da alle bidrag er gode, men jeg vælger her at dele ligeligt til de der har svaret (omend det måske ikke er helt milimeter-retfærdigt, så er det dog det nemmeste - og jeg gider ikke træde i nælderne igen)

Tak for nu.
22. august 2003 - 11:10 #24
thnx :o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2003 - 11:10 #25
én ting jeg har lært, i de snart 4 år jeg har brugt Eksperten er, at man hverken får bedre eller hurtigere svar ved at give mange point.

Stille man 200 point for et spørgsmål, tiltrækker man brugere der smider ligegyldige svar, alene for at score point. Man skal i langt højere grad bruge tid og energi på at sortere skidt fra kanel blandt indkomne svar.

De rigtige Eksperter - Altså de dygtige og kompetente brugere, der hjælper for at hjælpe, svarer. I hvert fald så længe de stillede point svarer til spørgsmålets sværhedsgrad. Det vil sige:

15 point for let spørgsmål
30 point medium svært spørgsmål
60 point for et svært spørgsmål

Følger man denne målestok, ville blot 100 point kun være nødvendigt at stille i spørgsmål der er noget nær umulige at besvare.

100 point eller mere kommer efter min mening først til sin ret, hvis spørgsmålet er af en type der gør, at point skal deles ud over mange svar.

For lige at resumere: Undlader man at stille for mange point, får man måske nok færre men til gengæld bedre svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2003 - 11:14 #26
Det tror jeg nanoq har meget ret i.

Jeg vil dog sige at der er et tilfælde hvor > 60 point er rimeligt.

Nemlig når der skal skrives en del linie kode for spørgeren.

Når det mere er en lille opgave end et egentligt spørgsmål.

Og de spørgsmål skal "scor nemme point" typerne nok gå langt
uden om.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2003 - 11:15 #27
arne v, der er naturligvis undtagelser. Dette kan også gælde i grafikkategorierne. :)
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 11:21 #28
jeg synes sommetider det er enormt svært at vide på forhånd om spm. er svært - det kræver jo egentligt at man allerede har en idé om løsningen

men ellers er jeg meget enig i at det sjældent er i orden at give 200 points
22. august 2003 - 11:25 #29
Realiteten er jo, at det ikke holder! Og det skyldes udelukkende at der 200 point at gøre godt med.

De vejledende sværhedsgrader skulle justeres i forhold til maksimumpoint (ligesom en 13-scala). Med 200 point som maks, kunne vejledningen se således ud:

15 point for et meget let spørgsmål
50 point medium let spørgsmål
100 point for et svært spørgsmål
150 point for et meget svært spørgsmål
200 point for det næsten urimelige spørgsmål

Ellers også skulle makspoint justeres til f.eks. 100.

Uanset hvad, så er det meget svært for nye brugere at nå frem til en topplacering - uanset hvad det gennemsnitlige antal point er. Det vil altid være dem, som har tiden til at svare på mange spørgsmål, som gradvist rykker frem på ranglisterne.

Tidligere var der jo ingen grænse - jeg har selv fået 700 point for et svar, men har set eksempler på folk som fik 2-3000 point for et enkelt svar. Det var helt hen i vejret. Eksperten skulle måske tage alle disse 'gamle' besvarelser og skære dem ned til maks 200 point. Det ville være interessant at se hvordan ranglisterne så så ud ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2003 - 11:26 #30
Det er altid et problem.

Hvis spørger viste præcis hvad problemet var, så ville han jo ofte selv
kunne løse det.

Man må derfor acceptere at point ikke altid svarer til opgavens faktiske
sværheds-grad.

Mange er dog flinke til at hæve point, hvis de kan se på svarer at det
har krævet meget mere end det de oprindeligt troede.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2003 - 11:27 #31
Nogle gange kan det være svært at vurdere ja. I sådanne tilfælde giver jeg som udgangspunkt 30 point. Viser det sig at løsningen er mere kompleks end jeg regnede med, kan jeg jo senere sætte summen om til 60 point.

Spørger man efter simple links, sangtekster ol. bør 15 point være rigeligt.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2003 - 11:29 #32
thomasjepsen, ikke enig... 15, 30 og 60 skalaen er et fint udgangpunkt. Hermed har man netop spillerum til ekstremsituationerne (altså hvor mange svar fortjener point, eller hvor der skal udføres større komplekse opgave som programmering eller grafisk arbejde).
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 11:38 #33
kan man sætte summen op?
Hvordan?
(*s* og et svar giver ikke points *s*)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2003 - 11:46 #34
I et åbent spørgsmål klikker du blot på pointsummen.
Avatar billede avalon116 Nybegynder
22. august 2003 - 12:34 #35
tak - det var jeg slet ikke klar over