Avatar billede krogstrup Nybegynder
21. august 2003 - 22:58 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

RPC-serveren er ikke til rådighed

I løbet af de sidste par dage er min computer begyndt at opføre sig meget mærkeligt. Bl.a. tager min Norton Antivirus (corporate edition) meeeeeeget lang tid om at starte realtime protection. Herudover virker min IIS pludselig ikke mere. Når jeg forsøger at starte servicen får jeg følgende fejl:

"RPC-serveren er ikke til rådighed"

Jeg går udfra at mine problemer er relateret til de sidste dages virusproblemer, og at nogle af disse vira udnytter et sikkerhedshul i forbindelse med RPC. Jeg har naturligvis hentet ALLE opdatering fra windowsupdate.microsoft.com - men har på fornemmelsen af at een af disse opdateringer har givet mig disse problemer.

Men vigtigst af alt: Hvordan får jeg min IIS til at virke igen ????

HJÆLP
Avatar billede petey Nybegynder
21. august 2003 - 23:00 #1
Har du norton antivirus kørende, når du forsøger at teste om IIS virker ?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
21. august 2003 - 23:02 #2
ja - det har indtil for nylig virket ganske glimrende...
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 23:04 #3
du skulle vel ikke have rodet med rcp i forbindelse med Msblaster wormen og slået det fra?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
21. august 2003 - 23:05 #4
jeg ved slet ikke hvordan man slår det fra ?!? eller til for den sags skyld...
Avatar billede krogstrup Nybegynder
21. august 2003 - 23:06 #5
jeg har nu været inde og kigge i "services" og der står "RPC" som "started" ???
Avatar billede krogstrup Nybegynder
21. august 2003 - 23:06 #6
weird
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. august 2003 - 23:07 #7
Du bliver angrebet af msblaster virus'en. Besøg http://donwnload.microsoft.com og download og kør msblast patchen. Den står blandt de øverste på siden. Sørg for at få den til det rigtige styresystem og den rigtige sprogversion.
Efter dette er gjort, bør du downloade og køre stinger http://vil.nai.com/vil/stinger/ så du er sikker på at den ikke er kommet ind. Stinger vil fjerne den hvis den har nået at inficere computeren.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. august 2003 - 23:07 #8
gå på www.nai.com, der kan du hente gratis værktøjer til at fjerne denne virus og få din maskine op igen. Der er også råd og vejledning. Links fra forsiden
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 23:09 #9
msblaster ville lukke hans computer ned.
en variant måske .. men blaster crasher xp hvergang.
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 23:09 #10
du kan prøve dette

i run skriv
dcomcnfg.exe
browse til component services/computers/my computer
og vælg properties
og gå så ind under default properties og se om der er flueben ved
enable ...

jeg er ikke helt sikker på om det har noget med det at gøre .. men du kan da prøve
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 23:10 #11
men ja det lyder som om at rcp er crashet .. nogen varianter virker uden xp crasher så det kunne være en af dem.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. august 2003 - 23:25 #12
Kig evt efter om du har filer i c:\windows\system32\wins folderen. Den er normalt tom men den seneste variant af msblast lægger et par filer derind, deriblandt tftp.exe.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
21. august 2003 - 23:48 #13
tonnybrandt >>>
Har lige tjekket den mappe, og den er ganske tom !

Nu har jeg kørt 3 forskellige removal tools fra forskellige leverandører mod msblast ormen - alle fortalte at jeg IKKE er inficeret !

Hvad kan der være sket med min RPC-server - og hvordan kan jeg reparere den ?

Hjælp !!!
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. august 2003 - 23:50 #14
fik du kigget på dcomcnfg ?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. august 2003 - 00:00 #15
ja, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal enable ???

Hvis jeg går ind under "Standardegenskaber" er der sat kryds ved "Aktiver DCOM ved denne computer". Jeg har også prøvet at sætte hak i "Aktiver COM services Internet services på denne computer". Men herefter kan jeg stadig ikke starte services w3svc.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. august 2003 - 00:01 #16
Får du et fejlnummer ud ?
Kig evt i eventloggen efter fejlen. Her burde event-id'en stå
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. august 2003 - 00:05 #17
Hmmm, det eneste jeg lige umiddelbart kan finde i eventloggen er denne:

Tjenesten World Wide Web-udgivelse afsluttede uventet. Dette er sket 2 gang(e).
HændelsesID: 7034
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. august 2003 - 00:06 #18
og denne:

Tjenesten IIS Admin blev afbrudt uventet. Dette er sket 2 gange. Følgende korrigerende handling foretages om 1 millisekunder: Kør det konfigurerede genoprettelsesprogram.

ID: 7031
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. august 2003 - 00:08 #19
når jeg forsøger at starte service manuelt fra services vinduet får jeg denne fejl: 1067
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. august 2003 - 00:10 #20
Mærkeligt: jeg kan godt få lov til at starte service: IIS Admin, men stadig ikke "World Wide Web Udgivelse" ?!?
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. august 2003 - 00:13 #21
ok .. 7031 er samme event id som rpc exploitet giver ... så det lyder lidt mærkligt at du stadig har problemer når du har alle windows update og har scannet systemet.
Avatar billede petey Nybegynder
22. august 2003 - 11:31 #22
Har du fornylig installeret en firewall ? For så kan det være den, der blokerer.

Prøv flg.: Tryk højre museknap på dit norton antivirus ikon nede til højre ved uret. Vælg menupunktet "Configure Norton antivirus" og vælg herefter Script Blocking. Fjern krydset i Enable Script Blocking (Recommended).

Håber det kan bruges.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. august 2003 - 11:35 #23
Nej, jeg har ikke for nylig installeret firewall :-(
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. august 2003 - 12:45 #24
hmm, jeg har fundet ud af følgende:

Jeg har IKKE virus/orm på min computer !

Men jeg prøvede at afinstallere IIS og derefter installere den igen.

Og tro det eller ej: Nu virker alt som før !!!!

:-)

Anyway: Petey - smider du ikke også et svar. Så fordeler jeg points mellem jer som tak for jeres indsats.
Avatar billede petey Nybegynder
23. august 2003 - 10:36 #25
Det var godt at høre du fik det til at virke.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
23. august 2003 - 14:52 #26
Jeg har nu installeret alle de nyeste patches/opdateringer fra windowsupdate på en anden computer som også har Norton Antivirus Corporate Edition installeret. Efter at have genstartet computeren kan "filesystem real time protection" ikke længere starte. Fuldstændig samme problem har jeg fået på min egen bærbare efter at have installeret windowsupdates nyeste opdateringer denne uge. !!?!?

Har andre oplevet lignende problemer med deres antivirus programmer efter at have været forbi windowsupdate ????