Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
21. august 2003 - 18:21 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Skærm til bærbar?

Hej eksperter...

Jeg har for snart et år siden købt en brugt bærbar, og jeg synes egentlig at skærmen er "dårlig", det er som om at pixlene ikke kan følge med, og man skal kigge 100% præcist på skærmen før man har det bedste billed.... Jeg kan ikke helt forstå den skal være så dårlig, for nu har jeg set to andre bærbare der er ældre end den og de har en skærm der er meget mere klar..... hvad kan der være galt?? Og er der noget at gøre?

Hilsen Cabriolet1234
Avatar billede grunken Nybegynder
21. august 2003 - 18:29 #1
Tror du ikke bare at der er forskel på typerne af skærmen....hvis det er en prisbillige slæbbar er skærmen højst sandsynligt med DSTN skærm

Hvor de andre kan have TFT skærm

Så nej der er ikke så meget du kan gøre, udover at selvfølgelig få monteret en anden skærm, og det kan sikkert slet ikke betale sig!
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
21. august 2003 - 18:30 #2
Det er vidst en TFT skærm der sidder på den - det er en compaq, så jeg kan ikke forstå hvis det ikke skulle være en ok skærm....
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
21. august 2003 - 18:33 #3
Det var ikke helt den skærm jeg havde regnet med.... her er computeren... http://www.compaq.dk/Derhjemme/produktkatalog/produkter/1200/xl103/
Avatar billede skrewz Nybegynder
21. august 2003 - 18:39 #4
Der sidder en HPA-skærm i den. Det er (var?) et billigere alternativ til TFT, som giver et næsten upåklageligt billede.

Måske det er årsagen?
Avatar billede grunken Nybegynder
21. august 2003 - 18:40 #5
paster lige en lille tekst der burde give dig lidt forståelse...

Der findes tre forskellige teknologier indenfor fladskærme til bærbare. Der er DSTN og HPA, disse bruges normalt kun til de billigste modeller, hvor der er fokuseret meget på prisen. HPA er en forbedret udgave af DSTN. Til de lidt dyrere maskiner (fra ca. 13.000,- og opefter) er TFT skærmen normalt standard.
TFT skærmene kan klart anbefales, da de er mere lysstærke (dvs. farver er rene uden at fader ud) og har langt hurtigere opdateringshastighed end DSTN og HPA skærmene. Står man med valget mellem en DSTN og en HPA skærm, så bør man vælge en HPA model, der er noget bedre end DSTN. Nogle kendetegn ved DSTN og HPA er at musen ”forsvinder” mens den er i bevægelse og lyset er ikke ens over hele overfladen.
De forskellige skærme fås i forskellige størrelser og opløsninger. De fås fra 10,4” til 15”, alt efter hvilken model man kigger på. Desuden er det vigtigt, at undersøge hvilken opløsning de er istand til at vise. Jo højere opløsning (antal punkter på en skærm), desto mere kan man vise på den. De mest gængse opløsninger er:
800x600 = SVGA (typisk 12,1” skærme)
1024x768 = XGA (typisk 13,3” og 14,1” skærme)
Ønsker man højere opløsninger, skal man op i en 15” model.
Nogle modeller fås også med touchpad skærme, så man kan styre sin computer, ved at trykke direkte på skærmen.
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
21. august 2003 - 18:41 #6
Okay....tak for det..... Jeg synes bare stadig, at den burde være bedre... jeg kan lige undersøge hvilke skærme der er på dem jeg kenders, bærbare...
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
21. august 2003 - 18:55 #7
Hov, havde ikke set at skrewz havde skrevet..... grunken må gerne lave et svar...
Avatar billede grunken Nybegynder
21. august 2003 - 18:58 #8
svar ;)
Avatar billede skrewz Nybegynder
21. august 2003 - 20:37 #9
Takker for points. :)
Avatar billede aros Nybegynder
22. august 2003 - 00:28 #10
Det kan ikke betale sig at sætte ny skærm i en bærbar.... Har lige fået sat en i (heldigvis under garanti), og det kostede firmaet 15.000 kr. (Er bare glad for at have tegnet en ekstra forsikring)
Så medmindre du elsker din bærbare meget, og ikke vil bytte den for noget, så skal du ikke skifte skærmen