Avatar billede tomdane Nybegynder
21. august 2003 - 11:31 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Active Directory, best practice

Hej Alle

Til alle jer som har indført Active Directory:

* Hvad er den største forskel til f.eks. NT 4.0?
* hvad skal man være opmærksom på som kan gå galt?
* Hvad er gode tips og tricks til sit AD?
* Hvor går grænsen for hvilke opgaver man kan løse med AD?

Som I nok kan se skal jeg igang med at indføre AD, og jeg vil meget gerne høre lidt pratiske erfaringer fra frontlinen.

Tak, Thomas
Avatar billede venturer Nybegynder
21. august 2003 - 15:29 #2
Bedste bud er nok at du finder dokumentation (produkt information) på Microsoft's hjemmeside.

Men MEGET kort opsummeret er her nogle af hovedforskellene:

Der er multimaster replikering mellem domænecontrollere.
Det er muligt at opdele et enkelt domæne i flere mindre administrative enheder.
Det er MEGET mere overskueligt med hensyns til almen administration.
Værktøjerne er mere ensartede.
Der er mulighed for meget bedre og mere detaljeret og fleksibel kontrol at klient miljøer ved hjælp af Group Policies (i stedet for System Policies fra NT).

Det vigtigst i forbindelse med AD er at DNS fungerer. Ellers er der som sådan ikke noget man skal være specielt opmærksom på.
Et godt tips vil være at du finder en bog om AD eller kigget MS' web igennem. Der står meget godt info.

Der er ikke noget i NT som ikke kan gøres (omend måske på en anden måde) i AD.

Spørg endelig lidt mere hvis du ikke umiddelbart kan finde det let læseligt :)
Avatar billede tomdane Nybegynder
21. august 2003 - 21:50 #3
Tak, men jeg er IKKE interesseret i  links til MS's hjemmeside, jeg vil høre erfaringerne fra rigtige levende danskere, som har prøvet det i praksis - specielt det som kan gå galt.

Hvad med omlægningen af shares fra en server til en anden? vi skal nemlig også skifte hardware...
Avatar billede venturer Nybegynder
25. august 2003 - 11:58 #4
Omlægning?
Umiddelbart er det vel bare at kopiere data'en over på den nye maskine (eller flytte disken) og så sørge for at permissions er tigtige og derefter oprette shares igen.
Avatar billede venturer Nybegynder
25. august 2003 - 12:01 #5
Hvad angår best practice, mener jeg stadig at det vil være en fordel at kigge i noget læsestof. Jeg har lavet en del med AD og har brugt flere af MS' anbefalinger med gode resultater. Dog nævner de en del overflødigt da deres best practice er skaleret til Amerikanske størrelser.

Der er ikke nogen rigtig eller forkort måde at få AD op og køre. Man kan kun gøre det på én måde :)
Efterfølgende er de så en god ide at oprette et par OU'er for at gøre administrationen mere overskuelig. Herefter vil best-practice afhænge meget af hvilket resultat du ønsker at stå med og hvad dine behov er.
Avatar billede dimling Nybegynder
25. august 2003 - 14:08 #6
Der er ikke de store udfordringer ved at gå over på win2k3, rent opgraderingsmæssigt, så se de tråde der har kørt om emnet her på det sidste.
Mht til shares, så findes der tools der kan flytte share med rettigheder og det hele hvis det er smart for dig.
Personligt finder jeg det 800% nemmere at administrere et Win2k(3) domæne fremfor NT 4, man kan en masse smarte ting som letter hverdagen for både administratoren og brugerne.
Hvis du vil have svar på hvor grænsen går, så kom med nogle muligheder for ting du gerne vil lave, men du kan altså meget.
Avatar billede tomdane Nybegynder
11. december 2003 - 10:21 #7
dimling, de tools du snakker om, hvor finder jeg dem? (beklager at lyde som en total n00b