Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 17:16 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Installation af Tomcat med fejl

Hej jeg prøver at installere tomcat ver. 4.1.27 og alt ser ud til at gå godt men når jeg starter får jeg en fejl.
Håber at nogle kan hjælpe mig da jeg er totalt ny i brugen af Tomcat
HTTP status 500-
type Exception report

message

description The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request.

exception

org.apache.jasper.JasperException: Unable to compile class for JSP

An error occurred at line: -1 in the jsp file: null

Generated servlet error:
    [javac] Compiling 1 source file
    [javac] Modern compiler not found - looking for classic compiler

    at org.apache.jasper.compiler.DefaultErrorHandler.javacError(DefaultErrorHandler.java:130)
    at org.apache.jasper.compiler.ErrorDispatcher.javacError(ErrorDispatcher.java:293)
    at org.apache.jasper.compiler.Compiler.generateClass(Compiler.java:353)
    at org.apache.jasper.compiler.Compiler.compile(Compiler.java:370)
    at org.apache.jasper.JspCompilationContext.compile(JspCompilationContext.java:473)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:190)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:295)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:241)
    at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
    at org.apache.catalina.core.ApplicationFilterChain.internalDoFilter(ApplicationFilterChain.java:247)
    at org.apache.catalina.core.ApplicationFilterChain.doFilter(ApplicationFilterChain.java:193)
    at org.apache.catalina.core.StandardWrapperValve.invoke(StandardWrapperValve.java:256)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.catalina.core.StandardContextValve.invoke(StandardContextValve.java:191)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.authenticator.AuthenticatorBase.invoke(AuthenticatorBase.java:553)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:641)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.catalina.core.StandardContext.invoke(StandardContext.java:2416)
    at org.apache.catalina.core.StandardHostValve.invoke(StandardHostValve.java:180)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.valves.ErrorDispatcherValve.invoke(ErrorDispatcherValve.java:171)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:641)
    at org.apache.catalina.valves.ErrorReportValve.invoke(ErrorReportValve.java:172)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:641)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.catalina.core.StandardEngineValve.invoke(StandardEngineValve.java:174)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.coyote.tomcat4.CoyoteAdapter.service(CoyoteAdapter.java:223)
    at org.apache.coyote.http11.Http11Processor.process(Http11Processor.java:601)
    at org.apache.coyote.http11.Http11Protocol$Http11ConnectionHandler.processConnection(Http11Protocol.java:392)
    at org.apache.tomcat.util.net.TcpWorkerThread.runIt(PoolTcpEndpoint.java:565)
    at org.apache.tomcat.util.threads.ThreadPool$ControlRunnable.run(ThreadPool.java:619)
    at java.lang.Thread.run(Thread.java:512)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 17:21 #1
Gæt:

Tomcat kan ikke finde din JDK.

Sørg for at JAVA_HOME peger på din JDK og at JDK'ens BIN directory er i path.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 17:23 #2
Og sørg for guds skyld for at der ikke er mellemrum i directories
til hverekn Tomcat eller JDK - det kan give mange sære fejl.
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 17:32 #3
JAVA_HOME er sat til C:\Programmer\IBM\IBM Office Connect\java\jre\bin
og det står også i path
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 17:38 #4
JAVA_HOME skal pege på roden af Java altså:
  C:\Programmer\IBM\IBM Office Connect\java

og PATH skal nok indeholde compiler directory altså:
  C:\Programmer\IBM\IBM Office Connect\java\bin
(uden jre)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 17:39 #5
Er du sikker på at det er en SDK og ikke en JRE du har ?

Det skal være en SDK (SDK og JDK er det samme).

Du kan nemt checke det ved at se om du har en javac.exe i
C:\Programmer\IBM\IBM Office Connect\java\bin.

Det skal du have ellers downoader du bare en SDK fra SUN.
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 17:45 #6
stien er C:\Programmer\IBM\IBM Office Connect\java\jre\bin
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 17:47 #7
jre\bin indeholder kun java.exe til at køre java programmer med.

Du har bruge for javac.exe til at compile java programmer
med - den skal ligge i bin.

Hvis ikke du har det bin directory med javac.exe, så skal du downloade og
installere SDK fra http://java.sun.com/ !
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 17:48 #8
jeg har en javac.exe i C:\jdk1.1.6\bin
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 17:51 #9
1.1.6 er for gammel !

Hent en ny SDK fra:
  http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:09 #10
jeg har nu hentet en ny.
C:\Program Files\j2sdk_nb\j2sdk1.4.2\bin
Hvad skal mit java home, path, være nu.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:10 #11
JAVA_HOME = C:\Program Files\j2sdk_nb\j2sdk1.4.2

PATH = ...;C:\Program Files\j2sdk_nb\j2sdk1.4.2\bin;...
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:18 #12
stadig det samme, du får lige min env måske kan du se noget
JAVA_HOME = C:\Program Files\j2sdk_nb\j2sdk1.4.2
path = %SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Programmer\Informix\Client-SDK\bin;C:\Programmer\IBM\IBM Office Connect\java\jre\bin;c:\pavfn\exch;C:\Program Files\j2sdk_nb\j2sdk1.4.2\bin
CLASSPATH = C:\Programmer\IBM\Informix JDBC Driver 2.21.JC4\lib\ifxjdbc.jar;C:\Programmer\IBM\IBM Office Connect\ifxofcjavaplug.jar

Er der mere?
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:20 #13
nu får jeg:
type Exception report

message

description The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request.

exception

org.apache.jasper.JasperException: Unable to compile class for JSP

An error occurred at line: -1 in the jsp file: null

Generated servlet error:
    [javac] Compiling 1 source file
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:21 #14
Prøv og check om:

java -version

siger 1.4.2 (ellers skal SDK'en flyttes frem i PATH)

og om:

javac

virker (outputter options)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:23 #15
Jeg er lidt bange for at det er det klassiske "mellemrum i directory navn"
problem.
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:25 #16
Hvad skulle der komme når jeg skriver javac?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:25 #17
Noget ligesom dette:

C:\>javac
Usage: javac <options> <source files>
where possible options include:
  -g                        Generate all debugging info
  -g:none                  Generate no debugging info
  -g:{lines,vars,source}    Generate only some debugging info
  -O                        Optimize; may hinder debugging or enlarge class file

  -nowarn                  Generate no warnings
  -verbose                  Output messages about what the compiler is doing
  -deprecation              Output source locations where deprecated APIs are us
ed
  -classpath <path>        Specify where to find user class files
  -sourcepath <path>        Specify where to find input source files
  -bootclasspath <path>    Override location of bootstrap class files
  -extdirs <dirs>          Override location of installed extensions
  -d <directory>            Specify where to place generated class files
  -encoding <encoding>      Specify character encoding used by source files
  -target <release>        Generate class files for specific VM version
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:26 #18
den er god nok
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:28 #19
Er det Tomcat's egne sider der ikke virker - eller er det kun
dine disder der ikke virke ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:29 #20
Kan du evt. poste hele fejlen ?

Og din JSP kode hvis det er din JSP kode der giver fejlen.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:29 #21
Worst case hedder:
  - afinstaller Tomcat
  - afinstaller SDK
  - installer SDK i dir uden memmelrum
  - installer Tomcat i dir uden mellemrum
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:32 #22
Jeg har bare installeret tomcat og prøver at starte http://localhost:8080/admin
jeg har ingen JSP kode (hjælp) jeg er ny.

type Exception report

message

description The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request.

exception

org.apache.jasper.JasperException: Unable to compile class for JSP

An error occurred at line: -1 in the jsp file: null

Generated servlet error:
    [javac] Compiling 1 source file

    at org.apache.jasper.compiler.DefaultErrorHandler.javacError(DefaultErrorHandler.java:130)
    at org.apache.jasper.compiler.ErrorDispatcher.javacError(ErrorDispatcher.java:293)
    at org.apache.jasper.compiler.Compiler.generateClass(Compiler.java:353)
    at org.apache.jasper.compiler.Compiler.compile(Compiler.java:370)
    at org.apache.jasper.JspCompilationContext.compile(JspCompilationContext.java:473)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:190)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:295)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:241)
    at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
    at org.apache.catalina.core.ApplicationFilterChain.internalDoFilter(ApplicationFilterChain.java:247)
    at org.apache.catalina.core.ApplicationFilterChain.doFilter(ApplicationFilterChain.java:193)
    at org.apache.catalina.core.StandardWrapperValve.invoke(StandardWrapperValve.java:256)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.catalina.core.StandardContextValve.invoke(StandardContextValve.java:191)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.authenticator.AuthenticatorBase.invoke(AuthenticatorBase.java:553)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:641)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.catalina.core.StandardContext.invoke(StandardContext.java:2416)
    at org.apache.catalina.core.StandardHostValve.invoke(StandardHostValve.java:180)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.valves.ErrorDispatcherValve.invoke(ErrorDispatcherValve.java:171)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:641)
    at org.apache.catalina.valves.ErrorReportValve.invoke(ErrorReportValve.java:172)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:641)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.catalina.core.StandardEngineValve.invoke(StandardEngineValve.java:174)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.coyote.tomcat4.CoyoteAdapter.service(CoyoteAdapter.java:223)
    at org.apache.coyote.http11.Http11Processor.process(Http11Processor.java:601)
    at org.apache.coyote.http11.Http11Protocol$Http11ConnectionHandler.processConnection(Http11Protocol.java:392)
    at org.apache.tomcat.util.net.TcpWorkerThread.runIt(PoolTcpEndpoint.java:565)
    at org.apache.tomcat.util.threads.ThreadPool$ControlRunnable.run(ThreadPool.java:619)
    at java.lang.Thread.run(Thread.java:534)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:34 #23
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:35 #24
Hvis den også fejler, så er mit bedste råd ominstallation til
directories uden mellemrum i.
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:36 #25
type Exception report

message

description The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request.

exception

org.apache.jasper.JasperException: Unable to compile class for JSP

An error occurred at line: -1 in the jsp file: null

Generated servlet error:
    [javac] Compiling 1 source file
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:36 #26
Så er mit bedste råd ominstallation til directories uden mellemrum i.

Beklager.
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:38 #27
OK arne v du har været en stor hjælp,
Nu prøver jeg det.
Vil du poste et svar, så får du point
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:40 #28
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:41 #29
Du må meget gerne vente med at acceptere til du har set om ominstallationen har
løst problemet.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:42 #30
Too late.

Men det skal være til at få til at virke.
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:44 #31
Jeg stoler på at det er det der skal til
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2003 - 18:44 #32
Et sidespørgsmål, jeg håber i har tid til at besvare.

Nu er det et par år siden, jeg har kigget på tomcat og servlets og den slags. Dengang var det et stort virvar af foldere og filer og problemer med at opdage at sourcen var opdateret og at der skulle re-kompileres osv. Er tingene blevet lettere at gå til i forb. med den servlet container?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 18:50 #33
Både ja og nej.

Hvis man kun laver JSP sider så detecter Tomcat fint rettelser og compiler.

Men for en fuld web app er det mere blandet.

Hvis man griber sagen an som med en web-server, så vil man nok finde det
besværligt at få sine beans compilet nede i WEB-INF/classes etc..

Hvis man griber det rigtigt an d.v.s. an man laver en war fil
enten via sin IDE eller via ant og deployer den, så er det faktisk
ret nemt.
Avatar billede bomf Nybegynder
20. august 2003 - 18:57 #34
HURA HURA det virker
TAK arne v
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2003 - 19:00 #35
Det der mellemrums problem driller så tit.

Apache burde skrive en note om det i kæmpe bogstaver et sted
på download siden.