Avatar billede elvissa Nybegynder
19. august 2003 - 13:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Afinstallation af Windows

Kan man afinstallere Windows (version uden underliggende DOS), eller skal man lave "format C:"- tingen hvis man gerne vil installere en anden Windows?

xx

Elvissa
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 13:15 #1
Nej du behøver ikke lave format c: .. du kan altid bare bruge duel boot hvis du vil kunne boot op på begge styresystemer, hvis det er win98 du har og vil have 2k eller XP, kan du vist også bare når du er inde i windows smide en 2k eller xp cd i og upgrade.
19. august 2003 - 13:25 #2
Du vil altid få det bedste resultat ved at starte på en "ren" installation af Windows. Især hvis der er tale om en "ned-gradering".

Du behøver ikke at formatere først, det kan du gøre i forbindelse med installationen af den nye Windows.
19. august 2003 - 14:14 #3
Kunne vi få lidt kommentarer fra dig - i stedet for bare en afvisning!
Avatar billede elvissa Nybegynder
19. august 2003 - 14:15 #4
Hej erikjuul. Sorry jeg er så afvisende, men jeg må have en nærmere def. af hvad du mener med en "ren" installation.
Situationen er den, at jeg pt. har en dual boot, og jeg ønsker at blive fri for BEGGE de OS der ligger, og installere en ny version. Det er træls at skulle vælge OS i opstarten, så dual er ikke nogen god løsning.
Kan du evt. fortælle mig, hvordan jeg fjerner begge versioner af windows, så jeg kan komme til at lave den ønskede nye installation?

xx

Elvissa
19. august 2003 - 14:19 #5
Der er ikke nogen mulighed for at afinstallere Windows, du skal have drevet formateret, det er det jeg mener med en ren installation.

Boot fra installations-CDen til den ønskede Windows, og følg installationsguiden. Undervejs får du mulighed for at slette den eksisterende Windows-partition, herefter opretter du en ny partition, som du installerer Windows på.
Avatar billede elvissa Nybegynder
19. august 2003 - 14:22 #6
Kunne jeg få en uddybende bonus-gratis-tillægskommentar?
Skal jeg BÅDE formattere mit drev OG slette den eksistende Win-partition i en opstart fra installationscd´en???

xx
Elvissa
Avatar billede aridian Nybegynder
19. august 2003 - 14:26 #7
Først slet den eksisterende Win-partition og først derefter formattere den nyoprettede partition
19. august 2003 - 15:00 #8
Ja, rækkefølgen er:

Slet eksisterende partition
Opret ny partition
Formater den nye partition
Installer herpå

Men rækkefølgen giver sig selv, bare følg installationsguiden.