Avatar billede nstenberg Nybegynder
19. august 2003 - 12:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Klart og tydeligt dansk

Hej,

På forhånd undskyld for dette dårlige opstød, men jeg synes snart nu at det er blevet nødvendigt.

Der bør efter min mening til regelsættet tilføjes et krav om, at spørgsmålsstillere og -svarer skal formulere sig i et tydeligt sprog.
Jeg ved positivt, at jeg ikke er den eneste der til tider finder det meget irriterende, at folk bruger dumme forkortelser (fx "sq"), staver ord på en alternativ/forkert måde (fx "xtra") og gennerelt er for dårlige til at formulere et ordenligt, forståeligt spørgsmål.

Ikke blot ville et krav om et klart og tydeligt sprog hjælpe med forståelsen af spørgsmål m.v., det ville også få spørgsmålsstiller m.f. til at forekomme langt mere seriøse.

/N.stenberg
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. august 2003 - 12:21 #1
*LOL* du kunne jo starte med at lære at stave selv!
Hvis jeg ikke må skrive "sq" så afmelder jeg min bruger...

Er E ikke ved at komme lidt langt ud hvis man nu ikke engang må skrive xtra etc?!
Avatar billede nstenberg Nybegynder
19. august 2003 - 12:25 #2
Hvad er der nu galt med alm. dansk?

Netlingo er bare en undskyldning for at være doven ;-)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. august 2003 - 12:26 #3
helt klart dovenskab! *G*  Hvis man ikke var det sad man her nok ikke så meget hehehehe
Avatar billede nstenberg Nybegynder
19. august 2003 - 12:26 #4
Forkortelserne er nu heller ikke det største problem. Det er langt slemmere, at folk til tider formulerer et spørgsmål, som fra spørgers side sikkert er ganske indlysende, men fra læsers side er tvetydigt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. august 2003 - 12:29 #5
Skal dit forslag forstås således, at man ville kunne risikere at få
sin konto lukket, hvis man tilpas mange gange overtræder denne regel?

Tjah, så var det måske ikke så tosset...

Men .... du vil forhåbentlig ikke forbyde at vi sommetider skriver "..." - vel... ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. august 2003 - 12:30 #6
tjah - men det er jo ikke meningen at vi skal være dansklærere.. (selvom man er uddannet til det *g*)
Men jeg er enig mht. formulering af spg.  Men desuden er det jo umuligt at håndhæve alligevel...
Avatar billede nstenberg Nybegynder
19. august 2003 - 12:33 #7
Det er nok også at skyde lidt over målet, at tilføje en sådan regel til regelsættet (altså fsva. forkortelser). Men et krav om et klart sprog er vel ikke for meget at forlange :-)
Avatar billede snowball Novice
19. august 2003 - 12:36 #8
Tror det handler mindst lige så meget om at folk skal lære at læse deres spørgsmål igennem inden de trykker på knappen. Evt. også lige køre det igennem stavekontrollen i Word (eller lignende) for lige at tage de værste fejl.

Snowball
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. august 2003 - 12:36 #9
jeg plejer bare at kommet med et par ?????? så kommer der som regel en bedre forklaring af problemet fra spørgeren ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2003 - 12:38 #10
Det er mestendels de unge mennesker der bruger forkortelser, i mange tilfælde fordi de ikke kan stave, eller ikke gider at skrive et forståeligt dansk.

Det bliver desværre nok, ikke til at overholde.

Spørgsmålene ville nok også falde drastisk, hvis de sprogdovne ikke kan klare kravene (hvad med en automatisk stavekontrol inden spørgsmålet bliver godkendt).
Avatar billede fcs Novice
19. august 2003 - 19:02 #11
At bede coadmins om at administrere om folk staver ordenligt og formulerer ting korrekt, er nok en bette kende i overkanten.... Der er vist rigeligt at se til i forvejen....

At folk ikke kan stave, er jo synd for dem og derfor bør de ikke rammes af en regel - de kan jo ikke selv gøre for det.

At folk bruger chatsprog og grammatisk forkerte forkortelser er vel deres eget problem. Sproglig dovenskab er en plage som har ramt de yngre generationer og jeg er bange for at den vil ramme endnu hårdere når de kommer ud på arbejdsmarkedet - men igen er det deres eget problem.

At folk er dårlige til at formulere deres spørgsmål kan de jo heller ikke gøre for, men her kan vi som potentielle svarere hjælpe dem. Bed dem om at uddybe spørgsmålet, spørg evt. om din egen fortolkning af spørgsmålet er korrekt.

Til sidst en lille kommentar til Retaxes>> Dit ønske om automatisk stavekontrol kunne være ok, men da der herinde bruges så meget programmeringssprog og teknisk sprog tror jeg at det vil være svært at finde en løsning der er anvendelig i længden. Derudover er du vel af den årgang der så vil insistere på at den automatiske stavekontrol bruger aa istedet for å og navneord med stort? (*griner* - undskyld, jeg kunne ikke lade være) :oD

Hygge

FCS
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2003 - 19:30 #12
fcs> ja, jeg lærte faktisk at bruge AA & aa, men heldigvis kun en kort overgang, faktisk var jeg så heldigm at vores skole var en af de første der gik over til bolle å.

Det med stavekontrollen var kun ment i sjov, jeg er godt klar over at E ville bryde sammen, så vi lever med det andet sq - btw - tnx og hvad der ellers findes af sjove stavemåder.
Avatar billede wwjd Nybegynder
22. august 2003 - 22:40 #13
Ja, undskyld jeg blander mig-men ærligt talt...
Nu er vi jo nogen stykker (håber jeg) som ikke lige er så velbevandrede i pc sprog. For mit vedkommende kan det sgu være svært nok at fatte svarene, men hvis jeg så også lige skal kontollere om jeg skriver "korexdansk"-og jeg kan tilfældigvis under andre ikke pcrelaterede omstændigheder stave-så ta`r det jo en uge inden man bliver færdig med sit spørgsmål, og det var vel ikke lige hensigten med denne ellers så ultragode web.-eller hvad det hedder...
venligst men bestemt...
Avatar billede wwjd Nybegynder
22. august 2003 - 22:41 #14
+ naturligvis et ? efter web. for nu lige at fremhæve pointen!
Avatar billede nstenberg Nybegynder
23. august 2003 - 08:54 #15
Okay, det tager måske lidt længere tid at få skrevet det indlæg - men er det ikke det værd? Det mener jeg helt klart det er. For det første slipper vi for en fornedring af det danske sprog (for det er vitterligt, hvad der nogle gange (men langtfra tit!) er tale om). For det andet vil spørger blive taget mere seriøst. For det tredje vil spørger få hurtigere svar, fordi han slipper for at svare på den kommentar der er kommet, hvori der står "???" :-)

Men nok galle herfra. Det bliver nok aldrig ændret, og det er måske også det bedste ;o)

/Nikolaj
Avatar billede ird Praktikant
23. august 2003 - 09:14 #16
Morn i rummet

Er det ikke lidt ude i hampen det her :-)
Folk skal da ikke lide under en regl, der siger at du IKKE må stave forkert :-)
Som folk i avisen siger, er vi herinde IT-nørder, så mon ikke nok vi kan tyde det sprog også!

Jeg fik ikke selv lige 13 i retstavning, og vil Sq :-) ikke straffes for dette herinde. Fx, ex er forresten okay kan jeg læse mig til i Gyldendals :-)

Men kan kun snakke for mig selv og sige mig genere dette ikke.

Stavefejl er gratis!
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. august 2003 - 11:08 #17
Selv nørder kan stave, desuden kommer der også ganske almindelige folk her for at få et godt råd af den ene eller anden slags.
Hvis de først skal studere nørdsprog for at finde ud af hvad "fx - btw - oxo m.m." betyder, så bliver de ikke ret længe.
Men heldigvis behøver ikke alle svar bestå af nørdsprog.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. august 2003 - 19:36 #18
Det ene punkt hvor jeg 100% vil bakke op er det såkaldte SMS sprog, jeg skøjter let og elegant forbi, jeg gider ikke sidde og afkode ord bestående af et bogstav, at folk staver forkert, eller ikke er gode til at formulere deres spørgsmål, så må vi spørge om hvad de mener, sværere er det ikke.*S*
Et eksempel til skræk og advarsel: http://www.eksperten.dk/spm/319889
Avatar billede wwjd Nybegynder
23. august 2003 - 22:13 #19
Er der overhovedet nogen her der har hørt om udlændinge????
Prøv lige at læ`r arabisk og se om det er let at stave. Giv da lige folk en chance!!! Det her er jo ikke staveeksperten.dk vel?-eller hvad? Min mand staver som en brækket arm (og han er pæredansk/men (indrømmet)Århusianer) Skulle han nægtes adgang til viden om pcère f.eks? Så syn`s jeg hellere liiige vi skulle diskutere vamle kommentarer (storslemme!) i andres spørgsmål nu hvor vi er ved det...
Så er det sagt....
Avatar billede nstenberg Nybegynder
24. august 2003 - 22:54 #20
Nu var pointen med indlæget jo netop, at "almindelige" mennesker, som ikke er bekendt med netlingo, skal kunne deltage i dette forum - uden at studse over ting som fx "oxo" osv.

wwjd>> Jo, jeg har da hørt om udlændinge. Der er jo godt og vel 5 mia. af dem.

Læg iøvrigt mærke til, at mit indlæg gik på et klart og tydeligt dansk. Netlingo er hverken klart eller tydeligt dansk. Derimod det modsatte.
Avatar billede wwjd Nybegynder
26. august 2003 - 11:23 #21
hej nstenberg. det var de andres kommentarer jeg reagerede på - ikke dit forslag....