Avatar billede pantkongen Nybegynder
19. august 2003 - 09:24 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Fælles printer under windows xp ?

Hejsa.

Jeg har omkring 20 brugere der logger på et domain og samtidig bruger den samme maskine, når de så logger på får de af winxp tildelt deres egen mappe med eget desktop og ikoner, hvis jeg nu vil sætte dem alle til at få samme printer også hvordan gør jeg det ? så de har den som default når de logger på maskinen.?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2003 - 09:25 #1
Du skal installere og tilslutte printeren på din server.
Så sharer/deler du den.
"Installer"/map herefter printeren på dine klienter

//akj
Avatar billede pantkongen Nybegynder
19. august 2003 - 09:27 #2
printeren er allerede installered og shared på serveren. men jeg kan ikke logge ind som alle de brugere og derefter adde den printer en efter en jeg har ikke deres koder. kan jeg ikke bare få den windows maskine til default at have den printer på sig ?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2003 - 09:28 #3
Bruger du logon script på klienterne ??

//akj
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 09:29 #4
Sørg for at din server deler printeren ud.
Du kan så hos hver bruger køre dette VBscript.  Det virker i et miljø, med en win 2k domæne server og med win xp eller win 2k klienter.

Gem filen med navnet printer.vbs (f.eks.)

Option Explicit
dim oNet

set oNet=Wscript.CreateObject("Wscript.Network")

oNet.AddWindowsPrinterConnection("\\servernavn\printernavn")

MsgBox "Printeren er nu installeret"
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 09:30 #5
Du kan bede hver bruger om at køre scriptet. Det skal blot køre en gang.
Avatar billede pantkongen Nybegynder
19. august 2003 - 09:32 #6
okay det lyder godt nok, men hvordan er det lige jeg kører sådan et script ?
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 09:33 #7
Hvis der er tale om win 2k eller win xp maskiner vil printer-tildelingen normalt være brugerafhængig. Mna kan dog klare noget med brugerprofiler tror jeg nok.
Derfor skal de enkelte brugere selv klare det.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2003 - 09:33 #8
Vbs filen skal bare åbnes/eksekveres.

//akj
Avatar billede pantkongen Nybegynder
19. august 2003 - 09:34 #9
okay jamen så går den ikke hvis de skal køre det selv, maskinen skal nemlig ikke stå her så det bliver svært at få ydet den support på maskinen, også hvis der kommer flere users til så skal printeren være default for alle på maskinen.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2003 - 09:36 #10
Bruger du login scripts ??

//akj
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 09:36 #11
Du skal blot lade hver bruger der kommer til skal blot køre scriptet 1 gang.
Hvis der er tale om win 9x maskiner eller win me så kan alle have en fælles printer.
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 09:39 #12
Hvilken support tror du der vil være tale om for at klare dette?
Du har ikke overvejet at gå over til en mandatory profil for alle brugere?
Så får de samme skrivebord altid og samme printer.
Avatar billede pantkongen Nybegynder
19. august 2003 - 09:39 #13
nej de bruger ikke login scripts desværre.

Ja men jeg har ikke mulighed for at hver enkelt bruger skal køre det script, det kan desværre ikke blive aukuelt :)
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2003 - 09:40 #14
Hvis du ikke bruger loginscripts har du ikke andre muligheder end at lade dem køre nmh's fil når der kommer en ny bruger.

//akj
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 09:42 #15
Fortæl lidt om havd det er for maskiner og hvilken server der er tale om.
I har altså ikke et domæne?
At køre et script betyder blot at klikke på en ikon.
Hvorfor er det ikke muligt?
Avatar billede pantkongen Nybegynder
19. august 2003 - 09:43 #16
jo prøver at fremlægge det for ham der har ansvaret , de er også for dumme hvis de ikke kan, kommer tilbage senere så må i begge have point :) skal vi lige finde ud af hvordan man gør det!
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 09:44 #17
Jo nu kan jeg se I har et domæne.
Avatar billede pantkongen Nybegynder
19. august 2003 - 13:45 #18
så er jeg tilbage. så må jeg give jer begge point jo, det løser ikke mit problem da det så åbenbart ikke kan lade sig gøre det jeg vil have :) hvordan giver jeg jer begge point ?
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 13:47 #19
dk_akj skal blot lægge et svar.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2003 - 13:49 #20
Oki, er hermed gjort :-)

//akj
Avatar billede pantkongen Nybegynder
19. august 2003 - 13:58 #21
tak for hjælpen :)
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2003 - 14:00 #22
selvtak
//akj
Avatar billede nmh Nybegynder
19. august 2003 - 16:23 #23
Selv tak. Det var så lidt.