Avatar billede bha140795 Nybegynder
19. august 2003 - 09:13 Der er 6 kommentarer

Access 97 og tidligere åbnede databaser

Når man starter access 97 op via en genvej:
"C:\Programmer\Microsoft Office\Office\MSACCESS.EXE"

kan man se de 4 sidste åbnede databaser og kan åbne dem udenom alle sikkerhedsindstillinger. Kan man slå denne funktion fra på nogen måde? Eller kan man eventuelt i en autoexec-makro bruge en kommando der åbner access´s logon billede?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
19. august 2003 - 09:33 #1
Du kan da bare lægge dine databaser på skrivebordet, og starte dem derfra.
Avatar billede bha140795 Nybegynder
19. august 2003 - 09:45 #2
Det kan jeg ikke da brugerne også skal have mulighed for at starte Access op og selv lave en ny database
Avatar billede terry Ekspert
19. august 2003 - 10:05 #3
bha.... Not quite sure what you mean with "kan man se de 4 sidste åbnede databaser og kan åbne dem udenom alle sikkerhedsindstillinger" What security are you using? If your using Access' built in security then I VERY MUCH doubt that other users can use these dB's WITHOUT loging in. Unless of course there is no login!
Avatar billede bha140795 Nybegynder
19. august 2003 - 15:19 #4
Hvis man har adgang til at starte msaccess.exe kommer man ind i et skærmbillede, hvor de 4 sidst anvendte databaser kan vælges. Selvom disse databaser er sikret med arbejdsgruppefiler og specielle genveje til opstart af dem, kan man i dette skærmbillede starte dem uden at blive bedt om at logge på som en bruger. En løsning kunne være helt at forhindre brugerne i at starte Access op på normal vis, men dette er ikke hensigtsmæssigt. Det bedste ville være, hvis man kunne fravælge at få de sidst anvendte databaser vist. En anden løsning kunne være, hvis der fandtes en måde til at få Access til at gå i logon-billedet i eksempelvis autoexec-makroen.
Avatar billede terry Ekspert
22. august 2003 - 18:05 #5
bha>I may be VERY wrong, but what you are saying is that Microsoft has an error in Access security! IF you have implemented Access security correctly then you can be sure that you will be asked for a password! If you are not asked for a password then you HAVE NOT implemented security correctly.
Avatar billede hittman Nybegynder
18. september 2003 - 00:05 #6
sent svar !
Husk at når du sikre dine access databaser at du bruger guiden brugersikkerhed hvor du parrer mbd-filen og mda-filen.
Og husk du kan lave andre sikkerhedsfiler end system.mda - brug aldrig den.
Herved sikrer du at man ikke kan åbne databasen - da access altid vil prøve med system.mda. Set fra denne vinkel vil der ikke ske noget ved at brugeren har kontrol over opstartsbilledet.