Avatar billede futkid Nybegynder
17. december 2000 - 15:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvad er cult3D?

Hvem kan sige mig hvad disse programmer er og hvad ligheder, forskelle og brug er?
Swift3D, Strata3D og Cult3D samt SWFBrowser 293?
Avatar billede stigc Nybegynder
17. december 2000 - 15:57 #1
starta3d er et 3d udviklings program som 3dstudiemax

cult3d er et plugin til din browser, så du kan se specielle 3d film.

Avatar billede alsace Nybegynder
18. december 2000 - 16:51 #2
stigc har fat i noget af det rigtige.

Strata3D er et komplet 3d grafik program ligesom 3dsmax/lightwave/softimage og hvad de nu eller hedder.

Cult3D benyttes til at vise 3d grafik på internettet via et specielt plugin. Der kan læses mere om det på www.cult3d.com

SWFBrowser er et seperat program/browser, der bruges til at \'browse\' igennem SWF filer (ShockWave Flash). Lidt på samme måde som man f.eks. kan forestille sig at man benytter Internet Explorer til at browse html filer. SWFBrowseren skulle vist også kunne \'hive\' f.eks. bitmaps og sounds ud af ens ShockWave Flash filer. Uden selv at have prøvet det, skulle det være et fint tool hvis man arbejder med Macromedia\'s Flash.

Swift3D er et værktøj, som bruges til at lave 3d grafik som kan eksporteres som \'3D vector imagery\' der kan bruges i f.eks. Macromedia Flash eller Adobe LiveMotion.

Altså hvis man skal lave en opsummering, så er det faktisk mange forskellige programmer. Altså ikke rigtig nogen ligheder. Forskellen og brug burde fremgå af det overstående.

Håber du kunne bruge det til noget.

-Alsace
Avatar billede futkid Nybegynder
18. december 2000 - 21:42 #3
OK... men Strata3D og Swift3D er altså begge 3D-programmer.

Er forskellen at Swift kan gemme i den særlige fil-type, der hedder \"3D Vector Imagery\" og derfor kan benyttes mere direkte i f.eks. Flash?

Er Strata3D et måske større (bedre)  3D program?

Hvilket er nemmest at gå til?
Avatar billede futkid Nybegynder
02. januar 2001 - 23:21 #4
Tjaaa, nå ja men så er det da også ligemeget!
Avatar billede alsace Nybegynder
08. januar 2001 - 13:27 #5
temper temper... Der har jo været jul og alt muligt :)
Avatar billede kludder Nybegynder
03. september 2001 - 10:46 #6
Cult3D er helt klart et GODT lille program

Det kræver at du selv kan modelere i fx 3D Max, men Cult er ret god til at komprimere filerne, du skal sæføli lige tænke over hvor mange fases du bruger i 3D Max INDEN du exportere §;)

Jeg har lavet en lille AVI film om hvordan man samler en konnektor, i den mindste og dårligste kvalitet fyldte klippet hele 17 Mb ikke just internet venlig §:/ Jeg rensede lidt i ud i de forskellige fases og \"optimerede\" dem i 3D Max. Exporterde dem over i Cult3D (roede ca 3 timer med den her) og vupti en fil på kun 650 kb der viser nøjaktig det samme som klippet på 17 Mb OG så kan du vende, dreje og zoome det som du har lyst til §:)
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
04. januar 2010 - 08:14 #7
Cult 3D vil jeg fraråde. Det er rigtigt at det engang var et godt lille tool. Problemet er bare den store satsning firmaet bag lavede, men som aldrig blev til noget. Dette resulterede altså i en konkurs og mig bekendt har derfor ikke været udviklet på skidtet i årevis (ret mig hvis jeg tager fejl!)

Må jeg anbefale noget nemt, hurtigt, og dansk produceret. www.turtool.com

Alle spørgsmål/starthjælp vedrørende dette produkt besvares =)
Avatar billede kludder Nybegynder
04. januar 2010 - 11:26 #8
Ja Cult3D er idag klart foreldet :) Hvis du kan få fat på den gamle version af adobe acrobat 7, så ligge hele programmet deeb exploration inden i, pluds at den kan importere næsten alle 3d formater;) version 8 har adobe prøvet at lave deres ejen ikke særligt godt :(
Deeb exploration, fra firmaet Right hhemisphere, gør det samme som turntool og cult3d men da den exportere til U3D fil som kan bruges i PDF ... vupti så skal "kunden" ikke hente en plugin da de sikkert har den ;)
Det virker ret godt og er rimeligt nemt at arbejde med

3 år siden der er sket noget nyt i cult3D, de døde fordi ders plugin ikke virkede og så deres totalt urimelige priser :( programmet var gratis men du batalte for hvor mange hits pr måned :/
deeb exploration betaler du for softwaren og så kan du puplicere lige så mange du vil ;)
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
04. januar 2010 - 21:43 #9
@Kludder - Jeg er ganske uenig i din sammenligning.
Jeg mener ikke det er sammenligneligt - medmindre du også vil sige at et "3d spil" er det samme som førnævnte.

Tjek eventuelt UNITY3D - også dansk udviklet. Det kræver dog lidt flere færdigheder, tilgengæld får du guldet at lege med!
Avatar billede kludder Nybegynder
04. januar 2010 - 22:53 #10
hhmmm har ikke nævnt noget om spil ;)
turntool kan det samme som cult kunne, men kender det ikke

Men hvis du bare vil lave/vise en lille animation i 3D af et produkt og sikre dig at så mange som muligt kan se den, så ville jeg vælge deep. Da det er meget nemmere at lave en annimation i deep end i cult3D og intet plugin der skal installeres da de fleste har pdf (du kan også kombinere 3d og flash i pdfén, men så skal der nørdes lidt).

Deep importere næsten alle 3d CAD formater der er og kan man få fat på den gamle acrobat 7 (version 1 af adobes 3D program) så er det en meget billig løsning uden at skulle bruge mange færdigheder = ultra nemt
Man kan også selv modelere i deep, men vil ikke anbefale det, så heldere modelere i strata3D, sketchUp eller max og så importere

Der er sæføli altid andre løsninger og fedt at se der er så mange danske løsninger ;)
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
04. januar 2010 - 23:07 #11
Du har misforstået konceptet.

Hvis du bruger en realtime viewer, såsom Cult3d (som er noget hø), Unity, TurnTool - Så kan enhver afvikle realtime grafikken direkte i sin browser via en såkaldt 'viewer'. Altså min mikrolille applikation der kan afvikle grafikken som active X i browseren, i Powerpoint osv.

Deep er ganske rigtigt et godt værktøj, men ved du godt hvad det koster??  Det er et professionelt værktøj. Det er til at konvertere filformater i 3d verdenen mellem program pakker.
Det er en helt anden bold gade. Selvfølgelig er dette "bedre" - men det tjener jo slet ikke samme formål :)
Avatar billede kludder Nybegynder
05. januar 2010 - 00:45 #12
Jeg arbejdede selv med cult3d for 9 år siden (tog enda et diplom *GG*) og ja det er noget hø ;) Det er derfor jeg lige ville sige hvad jeg bruger idag istedet for. Jeg importere Pro-E filer og laver 3D annimationer til PDF for et førende firma indenfor EL ;) samtidigt laver jeg dem om til vector filer der bruges illustrationer til manualer ;)

Ja deep er møj dyrt og kan en hulens masse, men derfor kan jeg så informere om at HELE deep exploration ligger inden i acrobat 7 og er en meget bilig måde at både konvertere og exportere til pdf (som også bruger activeX, dog ikke lige effektivt) og vector.

Det er da klart at der er fordele og ulember til div programmer.
Jeg vil bare helst undgå flere plugins ;)

Unity er et meget interesandt program som jeg alerede er igang med at undersøge nærmere ;) og bare det at turntool stadig er i live siger bare at også virker godt, da det også exsiterede samtidigt med Cult3d, men har som sagt aldrig arbejdet med turntool