Avatar billede winde Novice
18. august 2003 - 16:26 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Guide til min første hjemmeside i frontpage

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at lave en hjemmeside i Frontpage.
Det vil sige min aller første hjemmeside. Hvilke bøger kan i anbefale til dette, de skal helst være let foståelige. Måske findes der også guides ude på nettet, der kan hjælpe mig trin for trin. Er der nogle der kan hjælpe med dette, (links eller forslag til  bøger) alt er velkommen.

Mvh
Winde
Avatar billede jnissen Nybegynder
18. august 2003 - 16:35 #1
Der findes mange bøger om frontpage. Se nogle af dem her: http://www.html.dk/books/frontpage/

Og du finder en guide her: http://www.microsoft.com/frontpage/evaluation/guide.htm
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. august 2003 - 16:47 #2
jeg vil anbefale at du starter uden et program som frontpage idet den ikke lærer dig 100% korrekt html. Og html er ikke spor svært. Det er faktisk meget nemt at lære. Så jeg vil anbefale at du kigger på tutorials på fx www.html.dk da den er på dansk. Held og lykke

/Christian
Avatar billede hcma Novice
18. august 2003 - 18:40 #3
Gå op på biblioteket og se hvad de har om FrontPage.
Men udover det, er det en god ide at kigge lidt på grundlæggende html, som man også har bøger om på biblioteket. Start evt. med de små grå hæfter fra IDG-forlag
19. august 2003 - 00:21 #4
Der findes en udmærket dansk tutorial om FrontPage her:
http://www.a-begynder.dk/frontpage/tutorial/01_start.htm
Den gennemgår de grundlæggernde funktioner i arbejdet med et websted - fra start til upload.

Kast du dig blot ud i at eksperimentere med webdesign i FrontPage, så skal der nok komme lidt basal viden om html-koder efterhånden. Vær forberedt på at der tit kommer negative kommentarer, som dem ovenfor, om brugen af programmer som FrontPage til web-design.
Men hvis du, som mange andre, synes livet er for kort til at sidde og skrive html-koder i Notepad, så fortsæt med at bruge FrontPage.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
21. august 2003 - 12:32 #5
Der findes en del on-line tutorials af varierende kvalitet. Her et par stykker
http://www.actden.com/fp/index.htm
http://www.frontpageworld.com/
http://www.sitecrafters.com/support/fp/index.asp?m=linkfaq.asp
http://www.outfront.net/

Mange rynker på næsen af FrontPage, men det er nu slet ikke så tosset ;)
Man kan faktisk lære html selvom man "kun" bruger FrontPage. Hvis man som udgangspunkt bruger FrontPage kan man sagtens ved at tilføje lidt dhtml, javascript m.m. få en god side bygget op. Det der irriterer mig mest ved FrontPage er al den slamkode som programmet tilføjer..

Hvis du på et tidspunkt får lyst til at lære lidt html fra grunden af kan du f.eks. kigge forbi http://www.html.dk/tutorials/html/
Avatar billede winde Novice
21. august 2003 - 15:02 #6
Hej
Og tak for de gode indlæg. Jeg havde næsten købt bogen Frontpage 2002 step by step (324 sider) fra IDG forlag . Men så har jeg hørt fra anden side, at det ikke er frontpage jeg skal bruge, men Dreamweaver. Det er nenmere at gå til end frontpage, siger vedkomne. Hvad siger i til det, har i nogen erfaring med dette, og har i selv lavet en hjemmeside.

Winde
21. august 2003 - 15:10 #7
DreamWeaver er absolut ikke lettere at gå til, end FrontPage - snarere tværtimod.

Jeg har undervist i begge proogrammer, og kan fortælle, at begyndere har meget lettere ved at komme i gang med FrontPage, end med DreamWeaver. FrontPage ligner meget mere andre programmers layout.

Men begge programmer kan løse de samme opgaver, så man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet. Nogen foretækker en Mercedes andre en BMW.
Avatar billede hcma Novice
21. august 2003 - 15:32 #8
jeg er startet med FP, da jeg mener, det er langt det letteste program at gå til. Når jeg engang synes, jeg ikke kan komme videre med FP, kaster jeg mig nok over Adobe GoLive.
Har kigget lidt på DW og mener at FP er langt lettere.
Avatar billede hcma Novice
21. august 2003 - 15:34 #9
Før du køber nogle bøger, synes jeg stadig, det er en god ide at se, hvad de har på biblioteket, og så kan du altid senere købe de bøger du synes kan hjælpe dig.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
22. august 2003 - 11:01 #10
Meget enig med erikjuul og catbody.
FrontPage er meget lettere tilgængeligt end DreamWeaver. Brugergrænsefladen i FrontPage minder meget om ex Word. Du kan komme langt med de indbyggede funktioner der findes i FrontPage. Hvis du vil have flere "effekter" kan du forholdsvis let tilføje forskellige scripts ved at skifte til HTML-visning.

Jeg bruger ligesom catbody FrontPage. Mange rynker på næsen når jeg nævner at jeg bruger FP som html-editor. Er jeg ligeglad med - bare jeg får det resultat jeg ønsker G***

Når/hvis jeg på et tidspunkt vælger at skifte bliver det nok Adobe GoLive. Jeg er dog ikke nået dertil endnu. En af de ting der holder mig lidt tilbage, er også at Adobes produkter ikke ligefrem altid har den mest indlysende brugergrænseflade ;)
Avatar billede winde Novice
22. august 2003 - 17:33 #11
Jeg har fuldt catbodys råd, og lånt Frontpage step by step 2002 på biblioteket.
Det ser ud til at være en lærerig bog, så den starter jeg ud med. Hvis i har en hjemmeside, vil jeg da meget gerne se den.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
22. august 2003 - 17:51 #12
;) så skidt da - made with FP http://www.suza.dk
Avatar billede winde Novice
22. august 2003 - 18:22 #13
Tak for synet Susanne, håber jeg også en dag kan lave en hjemmeside. I har alle gjort jeres til at hjæpe mig igang.

Winde
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
22. august 2003 - 20:21 #14
var da så lidt :)

Selvfølgelig kan du da det. Bare klø på så skal det nok lykkes. Hvis du bare husker at tage en sikkerhdskopi af hele den mappe du har oprettet din hp i, inden du foretager større rettelser, kan det ikke gå helt galt. Hvis du ikke er tilfreds med de nye rettelser går du bare tilbage til din kopi og starter på ny ;)
Avatar billede mindbo Nybegynder
29. januar 2004 - 18:13 #15
Hej.

Jeg er selv helt grøn i branchen. Jeg købte "Introduktion til FrontPage" i Bilka til omkring 40kr. Den er ganske udmærket til den første side.