Avatar billede sleort Nybegynder
18. august 2003 - 16:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fatal error: Call to undefined function: listfiler() in

Jeg har forsøgt at indsætte en IF function i toppen af en upload formular (som virkede), men efter jeg har indsat den får jeg følgende meddelse:

Fatal error: Call to undefined function: listfiler() in /var/www/hotels/1go/kastner/html/upload01.php on line 84

Jeg kan ikke finde ud af hvad det er som der er galt.
// LINIE 84 = $indhold = listFiler($konfiguration["upload_bibliotek"]);

Den er også markeret længere nede på siden.

<?php
if ($_SERVER["HTTP_REFERER"] == "http://www.kastner.1go.dk/pass01.htm") {
?>
<?php
/**
* Simpelt script der tager imod et filupload og lister
* filer i upload-biblioteket.
*
* Scriptet er et eksempel til en artikel paa WebCafe.dk:
*
*    http://www.webcafe.dk/artikler/php/upload/
*/

/**
* Hvor skal filerne uploades til?
* Husk, at webserveren skal kunne skrive til dette bibliotek
*/
$konfiguration["upload_bibliotek"] = "./upload01";

/* Hvor mange kilobytes maa filerne fylde per styk? */
$konfiguration["max_stoerrelse"] = "10000";

/**
* Checker PHP-version
*/
list($major, $minor, $rev) = explode(".", phpversion());
if($major < 4) {
  die("Jeg kan kun arbejde med PHP 4.0.0 eller derover");
}

/**
* Udligner forskellene mellem 4.1.x og 4.0.x
* Bemaerk, at disse ikke er "superglobals"
*/
if($minor < 1) {
  $_FILES = $HTTP_POST_FILES;
  $_POST = $HTTP_POST_VARS;
  $_SERVER = $HTTP_SERVER_VARS;
}

if($_FILES["upfil"]["size"] > 0) {

  /**
  * Hvis der er en fil, saa uploader vi den.
  *
  * Foerst slaar vi lige fast, hvor filen skal flyttes fra og til.
  */

  $fra = $_FILES["upfil"]["tmp_name"];
  $til = $konfiguration["upload_bibliotek"] . "/" . $_FILES["upfil"]["name"];

  /**
  *  Checker lige om filen er for stor til at vi vil acceptere den.
  *  Vi bruger ceil() i stedet for round(), saa vi ikke faar den skoere
  *  situation, at fejlmeldingen siger, at filen er for stor, men angiver
  *  samme stoerrelse for filen og den oevre graense.
  */
  $fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
  if($fil_stoerrelse > $konfiguration["max_stoerrelse"]) {
      die("Desv&aelig;rre - filen er for stor. Jeg accepterer kun " .
          $konfiguration["max_stoerrelse"] . "kb, og din fil fylder " .
          ceil($fil_stoerrelse) . "kb");
  }
  if(function_exists("move_uploaded_file")) {
    move_uploaded_file($fra, $til);
  } else {
    copy($fra, $til);
  }

header("Location: " . $_SERVER["PHP_SELF"]);

  exit;

} else {

// LINIE 84 er lige herunder.

  /**
  * Intet tegn paa upload, saa vi viser bare listen over filer
  * og HTML-formularen til nye uploads.
  */
  $indhold = listFiler($konfiguration["upload_bibliotek"]);
  $indhold .= bygFormular($_SERVER["PHP_SELF"]);
  $output = bygSide("File Upload Section", $indhold);

}

$action = $_GET['action'];
$file = $_GET['file'];
if ($action == "delete") {
  if (@file_exists("./upload01/$file")) {
    unlink("./upload01/$file");
    header("Location: " . $_SERVER["PHP_SELF"]);
  }
/**
* Skriver ud til browseren
*/
echo $output;
exit;

/**************************************************\
**              Hjaelpefunktioner              **
\**************************************************/

function bygSide($titel, $indhold) {

  /**
  * Pakker indholdet ind i lidt formalia
  */
  return '
<html>
            <head>
<title>' . $titel . '</title>
<link rel="stylesheet" href="css.css" type="text/css">
</head>
            <body bgcolor="#ffffff">

              ' . $indhold . '</body>
          </html>
        ';

}

function bygFormular($action) {

  $formular = '<form action="' . $action . '" method="post" enctype="multipart/form-data">
                <table border="1" cellpadding="5" cellspacing="0">
                  <tr>
                    <td align="right" bgcolor="#B9D5E3"><b>Fil til upload:</b></td>
                    <td bgcolor="#CDE0EA"><input type="file" name="upfil" /></td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td colspan="2" align="middle" bgcolor="#CDE0EA"><input type="submit" value="upload" /></td>
                    </tr>

                </table>
                </form>
              <b>ADVARSEL:</b><br>Nå du trykker <i>::Slet denne fil::</i> bliver filen slettet med det samme,og der kan ikke fortrydes.<br><br><br><br>
                <a href="#" onClick="window.close()">Luk vinduet</a>
                <br><br><br>
                  ';

  return "<h3>Upload fil:</h3>" . $formular;

}
function listFiler($bibliotek) {

  if($bib = @opendir($bibliotek)) {
    /**
    * Denne syntaks er forklaret i PHP-manualen:
    * http://www.php.net/manual/en/function.readdir.php
    */
    while (false !== ($fil = readdir($bib))) {
      if($fil != "." && $fil != ".." && !ereg("^\..+", $fil)) {
          $fil_liste[] = "<tr><td><a href=\"$bibliotek/$fil\">$fil</a></td><td width='135' align='center'><a href=\"upload01.php?action=delete&file=$fil\">:: Slet denne fil ::</a></td></tr>
      ";
      }
    closedir($bib);

    if(is_array($fil_liste)) {
      $liste = "<table border='0' width='410'>" . join("", $fil_liste) . "</table><br>hr align='left' width='400'>";
    } else {
      $liste = "<li>Ingen filer p&aring; lager</li>";
    }
    return "<h3>Filer p&aring; lager:</h3>" . $liste . "&nbsp;";
  } else {
    die("Kunne ikke &aring;bne biblioteket: " . $bibliotek);
  }

?>
<?php
} else {
    header('Location: index.php');
}
?>
Avatar billede sone Nybegynder
18. august 2003 - 16:11 #1
Jeg har før oplevet at hvis der en fejl inde i funktionen - så kan PHP godt afvikle scriptet, men "lader som om" at funktionen ikke eksisterer.
Avatar billede fangel Nybegynder
18. august 2003 - 16:39 #2
tror funktion opbygningen skal komme før kaldet! prøv at flyt selve koden ned under funktionerne!

Morten
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2003 - 18:15 #3
Dine funktioner står inde i en if (...) { // funktioner      }

Tag selve funktionerne ud af denne if (...) { // gør noget } // funktioner her.

Altså så funktionerne kommer før eller efter selve dine betingelser (if's). Og så det kun er kaldene hertil der er mellem { og }
Avatar billede detox Nybegynder
18. august 2003 - 18:17 #4
Prøv med:

<?php
if ($_SERVER["HTTP_REFERER"] == "http://www.kastner.1go.dk/pass01.htm")  {
/**
* Simpelt script der tager imod et filupload og lister
* filer i upload-biblioteket.
*
* Scriptet er et eksempel til en artikel paa WebCafe.dk:
*
*    http://www.webcafe.dk/artikler/php/upload/
*/

/**
* Hvor skal filerne uploades til?
* Husk, at webserveren skal kunne skrive til dette bibliotek
*/
$konfiguration["upload_bibliotek"] = "./upload01";

/* Hvor mange kilobytes maa filerne fylde per styk? */
$konfiguration["max_stoerrelse"] = "10000";

/**
* Checker PHP-version
*/
list($major, $minor, $rev) = explode(".", phpversion());
if($major < 4) {
  die("Jeg kan kun arbejde med PHP 4.0.0 eller derover");
}

/**
* Udligner forskellene mellem 4.1.x og 4.0.x
* Bemaerk, at disse ikke er "superglobals"
*/
if($minor < 1) {
  $_FILES = $HTTP_POST_FILES;
  $_POST = $HTTP_POST_VARS;
  $_SERVER = $HTTP_SERVER_VARS;
}

if($_FILES["upfil"]["size"] > 0) {

  /**
  * Hvis der er en fil, saa uploader vi den.
  *
  * Foerst slaar vi lige fast, hvor filen skal flyttes fra og til.
  */

  $fra = $_FILES["upfil"]["tmp_name"];
  $til = $konfiguration["upload_bibliotek"] . "/" . $_FILES["upfil"]["name"];

  /**
  *  Checker lige om filen er for stor til at vi vil acceptere den.
  *  Vi bruger ceil() i stedet for round(), saa vi ikke faar den skoere
  *  situation, at fejlmeldingen siger, at filen er for stor, men angiver
  *  samme stoerrelse for filen og den oevre graense.
  */
  $fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
  if($fil_stoerrelse > $konfiguration["max_stoerrelse"]) {
      die("Desv&aelig;rre - filen er for stor. Jeg accepterer kun " .
          $konfiguration["max_stoerrelse"] . "kb, og din fil fylder " .
          ceil($fil_stoerrelse) . "kb");
  }
  if(function_exists("move_uploaded_file")) {
    move_uploaded_file($fra, $til);
  } else {
    copy($fra, $til);
  }

header("Location: " . $_SERVER["PHP_SELF"]);

  exit;

} else {

// LINIE 84 er lige herunder.

  /**
  * Intet tegn paa upload, saa vi viser bare listen over filer
  * og HTML-formularen til nye uploads.
  */
  $indhold = listFiler($konfiguration["upload_bibliotek"]);
  $indhold .= bygFormular($_SERVER["PHP_SELF"]);
  $output = bygSide("File Upload Section", $indhold);

}

$action = $_GET['action'];
$file = $_GET['file'];
if ($action == "delete") {
  if (@file_exists("./upload01/$file")) {
    unlink("./upload01/$file");
    header("Location: " . $_SERVER["PHP_SELF"]);
  }
/**
* Skriver ud til browseren
*/
echo $output;
exit;
} else {
    header('Location: index.php');
}
/**************************************************\
**              Hjaelpefunktioner              **
\**************************************************/

function bygSide($titel, $indhold) {

  /**
  * Pakker indholdet ind i lidt formalia
  */
  return '
<html>
            <head>
<title>' . $titel . '</title>
<link rel="stylesheet" href="css.css" type="text/css">
</head>
            <body bgcolor="#ffffff">

              ' . $indhold . '</body>
          </html>
        ';

}

function bygFormular($action) {

  $formular = '<form action="' . $action . '" method="post" enctype="multipart/form-data">
                <table border="1" cellpadding="5" cellspacing="0">
                  <tr>
                    <td align="right" bgcolor="#B9D5E3"><b>Fil til upload:</b></td>
                    <td bgcolor="#CDE0EA"><input type="file" name="upfil" /></td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td colspan="2" align="middle" bgcolor="#CDE0EA"><input type="submit" value="upload" /></td>
                    </tr>

                </table>
                </form>
              <b>ADVARSEL:</b><br>Nå du trykker <i>::Slet denne fil::</i> bliver filen slettet med det samme,og der kan ikke fortrydes.<br><br><br><br>
                <a href="#" onClick="window.close()">Luk vinduet</a>
                <br><br><br>
                  ';

  return "<h3>Upload fil:</h3>" . $formular;

}
function listFiler($bibliotek) {

  if($bib = @opendir($bibliotek)) {
    /**
    * Denne syntaks er forklaret i PHP-manualen:
    * http://www.php.net/manual/en/function.readdir.php
    */
    while (false !== ($fil = readdir($bib))) {
      if($fil != "." && $fil != ".." && !ereg("^\..+", $fil)) {
          $fil_liste[] = "<tr><td><a href=\"$bibliotek/$fil\">$fil</a></td><td width='135' align='center'><a href=\"upload01.php?action=delete&file=$fil\">:: Slet denne fil ::</a></td></tr>
      ";
      }
    closedir($bib);

    if(is_array($fil_liste)) {
      $liste = "<table border='0' width='410'>" . join("", $fil_liste) . "</table><br>hr align='left' width='400'>";
    } else {
      $liste = "<li>Ingen filer p&aring; lager</li>";
    }
    return "<h3>Filer p&aring; lager:</h3>" . $liste . "&nbsp;";
  } else {
    die("Kunne ikke &aring;bne biblioteket: " . $bibliotek);
  }

?>
Avatar billede sleort Nybegynder
18. august 2003 - 18:26 #5
Det lader til at det virker. Jeg siger mange tak.
Avatar billede fangel Nybegynder
18. august 2003 - 18:29 #6
detox => hvad rettede du?

Morten
Avatar billede detox Nybegynder
18. august 2003 - 18:53 #7
Jeg flyttede funktionerne udenfor if løkken, som mercur8 osse var inde på.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2003 - 18:56 #8
Hvorfor er det så at det er sone's svar der er accepteret? En fejl?
Avatar billede sleort Nybegynder
18. august 2003 - 18:57 #9
ja - sorry. Det er første gang at jeg prøver dette forum.. My bad.