Avatar billede adamga Nybegynder
18. august 2003 - 13:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Samba problem

Hej,

Jeg har fået installeret en Red Hat 9.0. Dertil har jeg installeret Samba 3.0.0 beta. Mit problem er at jeg kan se Samba serveren fra en win xp maskine, men den siger at netværksnavnet ikke findes... Jeg har fulgt den howto der ligger på samba's hjemmesiden, men uden held. Nogen der har en idé om hvad der kan være galt.. (det skal lige siges, at jeg ikke er nogen linux haj)
Avatar billede spm Nybegynder
18. august 2003 - 14:34 #1
hvordan ser din smb.conf fil ud??
du finder den i /etc/samba/
Avatar billede adamga Nybegynder
18. august 2003 - 18:38 #2
[global]
    netbios name = Filserver
    server string = "Server"
    workgroup = PT
    security = share
    log file = /var/log/samba.log
    socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
    encrypt passwords = yes
    wins support = yes

[public]
      path = /tmp
      guest ok = yes
      writeable = yes
Avatar billede janpo Nybegynder
18. august 2003 - 21:42 #3
Prøv at sætte følgende options i din smb.conf:
domain master = yes
local master = yes
preferred master = yes
os level = 200
Håber ikke du har NT/2k/2k3 servere i dit netværk.

Derefter genstarter du Samba med : /etc/init.d/smb restart
Så venter du lige et minuts tid og prøver igen. Husk at lave en Samba bruger med smbpasswd -a brugernavn så du kan logge ind. Laver du samme brugernavn og password som det du er logget ind på XP'en med, så behøver du ikke taste det ind når du bruger Samba serveren.
Avatar billede adamga Nybegynder
18. august 2003 - 23:00 #4
Hvordan siger du, at jeg skal lave en bruger.

Det er i forbindelse med en computercafe, hvor alle computerne logger ind med det samme brugernavn f.eks. "cafe" hvor password'et er ingenting... hvad gør jeg så?
Avatar billede spm Nybegynder
18. august 2003 - 23:24 #5
prøv med:
smbuseradd cafe:alle

hvis du så senere vil tilføje et password til det gøres det sådanne:
smbpasswd cafe
Avatar billede kalifeldspat Nybegynder
25. august 2003 - 19:43 #6
Se http://home.worldonline.dk/~helgec du skal gå minituøst frem efter anvisningen