Avatar billede tomdane Nybegynder
18. august 2003 - 13:36 Der er 2 løsninger

"Best Practice" for opgradering

hej

Vi skal have opgraderet vores NT-servere, og for alle som har været igennem en NT -> W2000 server opgradering, vil jeg gerne høre om "best practice". Så altså: Hvad skal jeg huske at gøre ved opgradering af 5 nt servere inkl. exchange server? Og hvad ville du selv gøre bedre?
Avatar billede dimling Nybegynder
18. august 2003 - 13:43 #1
Check her: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/upgrading/nt4/default.mspx
Ellers:
Lav en NT4 BDC - tag den af nettet, promote den til PDC og sluk den
Lav en NT4 BDC - opgrader den til PDC og videre til Win2K3
Lav en W2K3 DC - overfør alle roller fra den første W2K3 og denote den første igen.
Reinstaller så vidt muligt dine NT 4 servere, fremfor at opgradere dem
Husk alle dine netværksservices fra NT 4 miljøet og begynd så at bruge alle de nye muligheder i får med Win2K3, fremfor et NT 4 miljø.
Avatar billede venturer Nybegynder
18. august 2003 - 14:29 #2
Næsten enig med dimling.

Uanset hvad er det smarteste at pille en BDC af nettet så en sikkerhedskyld. Hvorvidt du laver den til PDC nu eller venter til HVIS det skulle blive nødvendigt er ligemeget, så du kan lige så godt vente med at gøre det.

Efterfølgende skal du opgradere en PDC (i princippet ligemget hvilken.. Bare den kan køre Server 2003). Når den kører AD installere du en REN Server 2003 og laver til DC i samme domæne. Som dimling beskrev, flytter du alle roller over på din "rene" Server 2003 og nedlægger den opgraderede. Efterfølgende genbruger du (eller køber nye hvis du er sej) til NY-installerede Server 2003.

Exchange 5.5 (går jeg ud fra) kan IKKE køre på en Server 2003. Enten skal du opgradere serveren til Windows 2000 eller du skal vente med at opgradere.

Hvis du skal op og køre Exchange 2003 må du installere en ny Exchange 2003 og joine denne til din eksisterende Exchange organisation. Du kan så flytte alle dine mailboxes over på den nye server og nedlægge den gamle.

Hvis du vil opgradere til Exchange 2000 skal serveren først opgraderes til Windows 2000 og herefter opgraderer du Exchange uden problemer.