Avatar billede thch Nybegynder
17. august 2003 - 23:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

UK PAL til dansk PAL

Hej eksperter.
Jeg har købt en DVD/HDD recorder i England, Toshiba RD-XS30.
Først efter købet kom jeg i tanker om at UK benytter PAL-I hvor Danmark benytter PAL-B/G - hvilket betyder at jeg ikke får nogen lyd på fra tuneren når jeg indstiller den på danske kanaler - forskellen ligger bl.a. i at PAL-I har en soundcarrier på 6,0 MHz mens PAL-B/G ligger på 5,5 MHz.
Jeg har forespurgt Toshiba-UK om den via en service-menu kan ændres til PAL-B/G, men de har svaret at det er en UK-model only!.
På gamle videoer kunne man justere lidt på tuneren således at man kunne tilrette det til danske forhold, men tuneren i denne recorder er ikke til at justere på.

Derfor spørger jeg nu:
Er det muligt at købe en PAL-B/G til PAL-I konverter eller lignende så jeg kan få tuneren i mit nyerhvervede DVD-harddisk-optager-vidunder til at virke?
I så fald hvor kan den købes og hvad koster sådan en dims?

Pt har jeg koblet en video til den på aux-indgangen, på den måde kan jeg optage fra tv, men det er lidt træls når man nu har betalt kr. 7.000,- for dyret!
Der er 60 point på højkant!

På forhånd tak
Thomas.
Avatar billede ird Praktikant
20. august 2003 - 08:56 #1
Jeg købte i 2001 en DVD i england og havde samme problem med denne model! Jeg forhørte mig overalt, og havde den gang en kammerat der rodede meget med den slags. Vi fandt aldrig en løsning på problemet, og jeg tvivler meget meget på du kan! Kan godt se det er trist, men vi må jo lære begge to at se os for inden vi handler :-)
Avatar billede ird Praktikant
21. august 2003 - 08:37 #2
kunne du bruge det?
Avatar billede thch Nybegynder
21. august 2003 - 11:06 #3
Kunne bruge hvad? Du har jo ikke kommet med en løsning :-)
Ved du hvor man kan finde en converter?
Avatar billede ird Praktikant
21. august 2003 - 11:10 #4
Svar er jeg kommet med jo! Sagde du ikke skulle regne med det kunne løses. Om du så selv finder en løsning håber jeg da bare for dig :-)
Avatar billede ird Praktikant
21. august 2003 - 11:11 #5
Avatar billede ird Praktikant
24. august 2003 - 11:02 #6
Fandt du en løsning. Kunne jo være jeg kunne bruge den så?
Avatar billede thch Nybegynder
25. august 2003 - 23:05 #7
Ikke endnu, et firma i UK fik jeg flg. svar:
> Hi,
> Your best bet is to forget about the tuner as a converter costs £299!!!Use
> the Video recorder and go through to your Tv via AV.

Så det var ikke megen hjælp - £299 for en converter er sgu for dyrt.
Ved I ikke om der findes en radio-mekker der kan indbygge en PAL B/G tuner i stedet?
Avatar billede ird Praktikant
28. august 2003 - 09:12 #8
Håber du siger til hvis du finder en løsning. Mangler det selv
Avatar billede redhat9user Nybegynder
29. august 2003 - 23:25 #9
Held og lykke! Du skal have ændret tuneren, NICAM decoderen og modulatoren. Umiddelbart vil jeg give den gode englænder ret, det bliver desværre nok ikke helt billigt.

Hvis du kun flytter omtalte sound carrier har du kun mono lyd, NICAM carrieren ligger også anderledes.
Avatar billede ird Praktikant
08. september 2003 - 12:37 #10
Sker her mere???
Avatar billede thch Nybegynder
08. september 2003 - 13:46 #11
Egentlig ikke - jeg har opgivet projektet og benytter en video i AV-indgangen i stedet.
Så tak for svarene, men.... sorry but no cigar :-)
Avatar billede ird Praktikant
08. september 2003 - 14:07 #12
Så luk igen og tag point selv
Avatar billede thch Nybegynder
08. september 2003 - 14:40 #13
How?
Avatar billede thch Nybegynder
08. september 2003 - 14:40 #14
OK, fandt ud af det :-)
Avatar billede ird Praktikant
08. september 2003 - 14:59 #15
Herligt :-)

Ha det godt