Avatar billede mewsw Nybegynder
16. august 2003 - 23:24 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Bonprinter på com3

Jeg har et lille problem! når jeg inst. printeren som er en Epson TM-88T III. og sidder på com3. kan jeg ikke få den til at virke, køre på win2000pro.
Jeg kan simpelthen ikke skrive ud, fatter ikke hvad jeg gør galt?. Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. august 2003 - 00:05 #1
har du prøvet at gå ind i kontrolpanelet og bruge den der hedder Tilføj/Fjern hardware, her skulle det være muligt at installere com3.
Avatar billede goni Nybegynder
17. august 2003 - 00:58 #2
Det lyder som et driver problem, prøv at kigge på Epsons hjemmeside om der skulle være en driver til dit system...
Avatar billede mewsw Nybegynder
17. august 2003 - 09:56 #3
joo, min com3 port er installeret, og virker. Jeg har download't driveren fra Epson's hjemmeside,! men kan ikke udskrive en testside til den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. august 2003 - 10:41 #4
har du prøvet den på en anden computer?
Avatar billede goni Nybegynder
17. august 2003 - 11:04 #5
Gør som "retaxes" siger, men prøv den på enten ME eller XP.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2003 - 11:10 #6
Og du er helt med på indstillinger af baudrate, stopbits, paritet og flowcontrol på COM porten?? Det kunne jo snildt være her der var en bøf.
Avatar billede mewsw Nybegynder
18. august 2003 - 17:47 #7
Joo, jeg har talt med Epson hotline, og de vil sende en ny driver med posten, idet han sagde at den der lå på deres webside ikke var den org,?!!!
Så jeg venter!, men det der med stopbits,,mv. er det så vigtigt? jeg har godt nok kigget på det, og ændret det iforhold til manualen, men det hjælp dog ik.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2003 - 17:58 #8
Det er yderst vigtigt at den opsætning du har på Com3 på din computer er 100% ens med printerens. Ellers virker det slet ikke, eller i bedste fald får du kun dele af teksten med eller ren "støj".

Jeg har så sent som i fredags rettet en seriel opkobling på en WinXP - printeren tog kun noget af teksten med, fordi man havde glemt at sætte flowcontrol på.

En anden vigtig detalje er i øvrigt kablet. Hvis ikke det er det originale kabel, bør du overveje, om det er den rigtige type. Seriel kommunikation er jo en mindre videnskab - og det gælder også kablet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. august 2003 - 19:21 #9
ja, ole har ret mht. baudrate, stopbit m.m. de skal være helt i overensstemmelse med printeren, ellers forstår de ikke at tale sammen.
I værste fald får du en gang  volapyk ud.
Avatar billede mewsw Nybegynder
18. august 2003 - 22:08 #10
ole madsen > jeg vil prøve at sætte den som den skal sættes op, efter manualen.
Det der med kablet har jeg ikke tænket på,, det vil jeg også tjekke op på.

Sry, at jeg svare så sent efter,  men jeg er ved at stætte en ny butik op, og vi har ikke fået adsl endnu, så jeg svare kun når jeg lige kommer hjem.
Avatar billede mewsw Nybegynder
18. august 2003 - 22:10 #11
Og iøvrigt jeg jeg gået over til XP.pro på maskinen.
Avatar billede mewsw Nybegynder
02. september 2003 - 18:00 #12
Ja, sry. den længe venten,, men det var kablet.. det skulle være origianl.
Avatar billede mewsw Nybegynder
02. september 2003 - 18:01 #13
lav lige et svar,,ole madsen så får du :>P
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2003 - 16:06 #14
Takker.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2003 - 16:42 #15
ole_madsen> gå lige ind og få dine point her http://www.eksperten.dk/spm/398976

så vi kan få det ud af verden.