Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 19:38 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Formattering af harddisk

Et underligt problem er opstået med min computer. På et tidspunkt har jeg lavet en harddisk partition så jeg kunne køre WinME på den ene partition (5 GB) og Red Hat Linux på den anden (også 5 GB). Jeg vil gerne installere nyt styresystem (Win98) og altså bare formattere hele min harddisk. Jeg har dog først slettet den partition Linux var installeret på (med Fdisk). følgende har jeg så prøvet at format c:, men jeg får en besked om at der ikke kan formatteres, fordi et eller andet er "locked". Det er dog lykkedes mig at fjerne en linux swap partition med det resultat at jeg slet ikke kan boote op i WinME som stadig ligger på harddisken. Jeg har prøvet med bootdisketter, men får meddelelsen:"fjern disk og genstart". Når jeg så genstarter bliver jeg præsenteret for en Grub version (opstartsindlæser til Linux! Den havde jeg da slettet?). Nu kan jeg skrive nogle kommandoer, men der er intet der ser ud til at kunne boote op i windows. Hvordan i alverden får jeg formatteret min harddisk? På forhånd tak.
Avatar billede peet-49 Novice
16. august 2003 - 19:45 #1
Kør en fdisk, fjern den partition, du vil have win98 på, opret en ny, gør den aktiv og formater.
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 19:52 #2
Hvordan kan jeg køre fdisk når jeg ikke kan boote op i windows?
Avatar billede peet-49 Novice
16. august 2003 - 19:57 #3
Du smider en startdiskette i flobbyen, og kører den derfra.
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 20:12 #4
Det har jeg prøvet men jeg får bare meddelelsen: "fjern disk og genstart".
Avatar billede peet-49 Novice
16. august 2003 - 20:16 #5
Sæt HD i en anden computer og formater den derfra, hæng den på som slave, så kan den expresformateres fra windows, det tager kun kort tid.
16. august 2003 - 20:25 #6
Prøv med en sys c:, det plejer at virke mod en NT
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 20:27 #7
Hvad er en sys c:?
Avatar billede peet-49 Novice
16. august 2003 - 20:29 #8
Jeg smutter fra denne tråd.
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 20:29 #9
Peet49: Uha, det er en lidt kompliceret opgave du vil have mig til at udføre. Jeg har ikke en anden stationær pc til rådighed, og jeg ville nok slet ikke kunne finde ud af det.
16. august 2003 - 20:56 #10
sys er den dos kommando, der "sysser" harddisken. dvs lægger de 2 skjulte system filer io.sys og msdos.sys + Command.com på disken.
Det er de 3 filer den skal bruge for at boote.
Du skal selvfølgelig brug samme version, som der er på i forvejen.
Hvis altså du vil bruge din ME igen.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2003 - 21:06 #11
Du kan slette ALT fra din harddisk (partitioner, mapper, filer) med Kildisk fra  www.killdisk.com  (freeware versionen)

Du skal bruge en diskette at boote fra. En diskette til at boote til DOS er nok. Kopier filen killdisk.exe (som du først downloader) til disketten.

Start op på disketten og udfør kommandoen killdisk.exe <Enter>
Læs evt. vejledningen på sitet først.
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 21:38 #12
Til Halifax: Jeg har prøvet at køre killdisk.exe fra diskette drevet, men der sker intet. Jeg får blot at vide at jeg skal fjerne diske el. andre medier og genstarte. Du skriver jeg skal udføre kommandoen killdisk.exe men det tror jeg slet ikke jeg kan komme til. Gør jeg noget forkert?
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 21:40 #13
Til rogerrabbit: Problemet er bare at jeg ikke kan komme til at udføre noget fra en kommandoprompt. Jeg kan heller ikke komme til at boote fra disketter eller cdrom. Der sker i hvert fald intet.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2003 - 22:01 #14
Undør kommandoen som vist nedenfor med de angivne parametre

killdisk -erasehdd=80h -erasemethod=6 -passes=1 -ignoreerrors

In the example above, the first detected hard disk will be erased in one pass. Confirmations will be encountered and errors will be ignored.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2003 - 22:02 #15
Ovenstående er taget fra deres Users Guide - vil du vide mere, kan du selv læse videre.
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 22:12 #16
Tja, men hvor kan jeg skrive denne kommando? Jeg kan ikke få åbnet en kommandoprompt. Eller er der en måde hvorpå jeg kan åbne kommandoprompt i opstarten?
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2003 - 22:27 #17
Har du nogen formodning om, hvorfor du ikke kan  boote fra diskette og/eller cd-rom?
Har du en botbar diskette?
Er floppy eller a sat som First Boot Device i BIOS?
Kan du iøvrigt læse filer på en diskette fra diskette drevet?
Diskettedrevet er vel ikke defekt?

Spørgsmålene kunne fortsætte - det hele lyder noget mystisk.
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 22:41 #18
Ja det lyder mystisk. Mit diskette drev fungerer og det samme gør mit cdrom drev. Det er jeg helt sikker på. Det hele startede med at jeg ville formattere hele min harddisk. Jeg startede med at slette den partiton hvor jeg havde linux liggende. Jeg troede jeg kunne allokere denne partitions GB til win partitionen. Efter dette kørte computeren fint, jeg fik dog ikke tildelt de resterende GB til min win par. fordi jeg besluttede mig for at formattere harddisken og "få rent bord". Jeg kunne ikke få lov til at køre format c: fordi der var noget der var locked. Men jeg kunne fjerne linux swap partitionen, og det var der det gik galt. Jeg har prøvet at boote op med win startdisketter, og jeg har prøvet at installere win 98 SE med startdiskette. Og det kan jeg bare ikke få lov til. Når jeg booter fra diskette har jeg husket at sætte den op til at boote fra diskette. Jeg fatter altså ikke en skid her. :-(
Avatar billede bterp Nybegynder
16. august 2003 - 23:12 #19
Altså nu er det lykkedes for mig at få installeret red hat 7.2 igen. Det har ellers ikke været mulig tidligere, men det er måske fordi jeg valgte at lade red hat selv fjerne linux og selv partitionere. Nu kan jeg i hvert fald boote op i både win og linux. Jeg har læst at man kan få problemer hvis man sletter linux part. med win fdisk. Hvis man vil slette linux part skal man bruge en eller anden linux fdisk. Men til alle der gad bruge tid på dette, tak for indsatsen.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. august 2003 - 01:51 #20
Skal det forstås sådan, at du nu er tilfreds - at problemet er løst?

I så fald skal spørgsmålet lukkes ved at acceptere svar. Men der er ingen. Skal nogen, der har brugt tid og energi have point må du lige skrive det. Ellers laver du selv et svar og accepterer.
Avatar billede bterp Nybegynder
17. august 2003 - 10:08 #21
Nu kan jeg i hvert fald boote op i win og linux. Men der var ingen af foreslåede løsninger der hjalp. Helt tilfreds er jeg dog ikke. Udgangspunktet er at få formatteret min harddisk og installeret win 98. Hvis jeg prøver at boote fra diskette med killdisk vil den så kunne fjerne alle partitioner/formattere. Jeg vil tro jeg kan få lov til at boote fra diskette nu.
Avatar billede bterp Nybegynder
17. august 2003 - 10:52 #22
Jeg lukker for denne gang.