Avatar billede olh Nybegynder
16. december 2000 - 16:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Word, billedebehandeling

Et Word dokoment på 6 sider og 38 billeder er blevet til 330Mb, hvorfor det ? hvordan laver man et katelog der er så lillle at man kan sende det som @mail.
MVH Ove
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2000 - 16:08 #1
ehrm... det var godt nok meget! - hvad fylder de 38 billeder til sammen inden de blev lagt ind?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
16. december 2000 - 16:09 #2
Billeder fylder, og hvis du ikke har optimeret dem inden du putter dem ind i et dokument, ja, så kommer dokumentet til at fylde ret meget,

Hvor stor en mail du kan sende afhænger af din netudbyder, der er forskellige begrænsninger, men få accepterer 330 MB
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2000 - 16:11 #3
for at sende det som mail, så få først og fremmest dokumentet ned i størrelse - derefter evt pakke det med winzip el.lign
Avatar billede olh Nybegynder
16. december 2000 - 16:13 #4
Bilederne lå på en diskette på ca 1,3Mb i jpg
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2000 - 16:16 #5
hmmm - så lyder det godt nok lidt forkert... prøv først og fremmest lige at smide bare billederne ind i dokumentet og se hvad det fylder...
Avatar billede olh Nybegynder
16. december 2000 - 16:18 #6
jeg har lavet et enket klip og mere lys inden jeg satte dem ind, jeg er ikke helt klar over hvad det optimertbilleder er, skal det vær et andet format?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
16. december 2000 - 16:18 #7
Har du skalleret billederne, drejet dem, eller på anden måde manipuleret med dem ???
Avatar billede olh Nybegynder
16. december 2000 - 16:25 #8
Meget få er drejet, er det muligt at få dem til at fylde mindre eller er det er anden måde jeg skal lave det på
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
16. december 2000 - 16:26 #9
Nej det jeg mener med optimeret billeder er at behandle dem i et billedbehandlingsprogram, istedet for i Word, jeg har hørt andre der får store filer når man gør det. Word er jo en tekstbehandlingsprogram.
Er du den heldige ejer af Photoshop, er det bedst at tilpasse billederne i størrelse, kvalitet osv. osv. her, og så sætte dem ind i Word.

...godt ramt med sidste kommentar - på sekundet!
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2000 - 16:27 #10
da jeg arbejde med word og lavede forsider til projektor m.m. fik jeg med 5-10 billeder en fil på 5-6 MB - dette bla. fordi de var drejet, vendt og alt muligt andet mærkeligt, som word altså ikke optimere...

skal du bruge et billede der står på højkant eller er drejet en lille smule, så lav dette i fx photoshop og SÅ sæt dem ind!
Avatar billede beanluck Nybegynder
16. december 2000 - 20:54 #11
Den gemmer dem som meta files, eller andet meget tungt fyldende format, og dermed kommer de til at fylde meget.
lad vær at ændre dem inde i word hvis du kan (på nogen måde dreje eller lign)
kig efter indstillinger der kan påvirke dette.