Avatar billede ojshowtime Nybegynder
15. august 2003 - 01:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Virus inficeret fil i system volume information-mappen

Hejsa

Min PC(XP Pro) har lige været inficeret med en virus der hedder W32/Valla. Jeg bruger et anti-virus program der hadder AVG. AVG fandt virusen og fjernede den. Nu sker der bare det, en gang i mellem, at AVG siger til mig at der er en fil i system volume information-mappen der stadig er inficeret og at jeg kan fjerne den med AVG( Filen blev kopieret derhen, i sin oprindelige tilstand, da den blev repareret?!?... giver det nogen mening? ). Men når jeg så skanner med AVG kan den ikke finde filen. Jeg har prøvet at få adgang til system volume information-mappen men det har ikke været muligt for mig selvom jeg har prøvet med Windows Commander.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro... er AVG fuld af "løgn"? Eller er det voodoo?

I'm puzzeled...
Avatar billede aovergaard Nybegynder
15. august 2003 - 02:06 #1
Nogle gange har vi oplevet at AVG finder en virus som ikke er der -  en "false positiv". Prøv at tage en onlinescanning med f.eks. http://www.pandasoftware.com for at se om den kan finde noget. Hvis ikke, så kan du regene med at det er falsk alarm. I modsat fald, så har vi andre metoder at finde ud af det på. f.eks ved at køre en hijackthis, som du kan finde på http://www.spywarefri.dk under værktøjer. Men prøv lige det andet først, skal vi igennem hijack kan det godt tage mindst 1 time at tjekke din logfil, og så bliver det ikke lige nu, så må du vente til i morgen efter arbejdstid;) finder panda ikke noget, så kan du godt slappe helt af.
Avatar billede perhaps Nybegynder
15. august 2003 - 05:34 #2
Du kunne også prøve et sidste forsøg med f.eks. Stinger, som du finder her:
http://vil.nai.com/vil/stinger/
Finder den heller ikke noget, så er det nok false positiv som aovergaard siger. Det er desværre ikke helt usædvanligt for AVG, som ellers er en udmærket scanner.
Avatar billede ojshowtime Nybegynder
15. august 2003 - 13:36 #3
I følge Panda Anti-Virus ligger landet som følger:

"After removing a virus from a Windows XP or Windows Millennium computer the antivirus may detect it again in the  _Restore folder time and time again without having deleted it. This happens because of a special characteristic of these operating systems but does not pose any threat. However it can alarm users who are not familiar with the _Restore folder."

For at fjerne dette spor af virusen skal man slå System Restore FRA og derved slette alle Restore Points og virus filen.

Tak for jeres input
Avatar billede perhaps Nybegynder
15. august 2003 - 14:13 #4
Selvfølgelig ved vi dag godt det. Altid deaktivere systemgendannelse før du skal have en virus fjernet med en scanner når du bruger XP som styresystem. Intet nyt i det. Det siger vi jo altid, men det var slet ikke det du havde skrevet i dit spørgsmål. Hvis du havde skrevet at det var en virus som kom igen og igen, så ville vi jo straks have spurgt dig om du havde deaktiveret systemgendannelse ;o)
Avatar billede ojshowtime Nybegynder
15. august 2003 - 16:40 #5
Hvordan forstår du/i mit spørgsmål?
Læs min egen kommentar - det har ikke noget at gøre med en virus der kommer igen og igen - "does not pose any threat".

Påstår du/i at: hvis man skal fjerne en hvilken som helst virus fra XP skal man deaktivere System Restore og derved miste alle sine Restore Points?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
15. august 2003 - 17:46 #6
Takker for point:)

Ja det er faktisk sådan at både i XP og ME skal man deaktiver Systemgendannelse når der skal fjernes virus, for ellers kan virus gendanne sig efter genstart.
Avatar billede perhaps Nybegynder
16. august 2003 - 04:38 #7