Avatar billede petermm Nybegynder
14. august 2003 - 14:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ASUS P4G8X kan ikke finde SATA harddisk

Hvis jeg bruger min Seagate Barracude 80 GB SATA HD kan maskinen i 2 ud af 3 tilfælde ikke finde HD'en.
Under opstart kommer den til "Sil 3112A SATA Raid BIOS 4.2.24" - der går lidt tid hvorefter, den siger at den ikke kan finde drew, herefter INSERT SYSTEM DISK....
Når den engang imellem finder disken kører systemet meget ustabilt, det hænger og rebooter.
Når jeg køre med en alm. ATA HD, der er et image af SATA disken, kører det uden problemer.
Jeg går ud fra at det er en fejl på bundkortets onboard controller og ikke på disken - men jeg er kan jo ikke være sikker. Kan man opgradere BIOS - kan ikke finde noget på ASUS eller Silicon Image hjemmeside.
Er der nogen der har en god ide?
Avatar billede allanfo Praktikant
14. august 2003 - 14:54 #1
Først og fremmest vil det være en god idé at kontrollere dine BIOS-indstillinger. Prøv eventuelt at resette bios, og derefter indstil maskinen til at boote fra SATA. Kontrollér og udskift evt. dit SATA-kabel. Prøv med det andet SATA-stik. Kontrollér strømkablet, om det sidder rigtigt fast.

Den kan endelig også være, at din disk er defekt. Det er set før.
Avatar billede petermm Nybegynder
14. august 2003 - 15:21 #2
Jeg har prøvet med flere forskellige BIOS versioner.
Jeg har prøvet med BIOS på failsafe.
Jeg har prøvet med SATA disken både som bootdisk og som slave.
Jeg har prøvet med 2 forskellige SATA kabler.
Jeg har prøvet begge SATA stik på båndkortet.
Jeg har prøvet med 2 forskellige Molex til SATA ledninger.

Mener du det kan være disken der har fejlen, så BIOS'en drev ikke fundet.
Jeg har prøvet Seagate testtool, men det går i stå ved "Collecting system information" hvorefter jeg må slukke maskinen.
Avatar billede allanfo Praktikant
14. august 2003 - 15:36 #3
Det tyder på, at der er en eller anden form for kontakt til HDen. Er du sikker på at den spinder op hver gang du tænder computeren? Prøv evt. at tage den ud af kabinettet, MEN STADIG TILSLUTTET, og derefter tænde computeren mens du holder harddisken i hånden. Hvis den ikke finder harddisken, og du ikke kan mærke, at den spinder op når du sætter strøm til, har du indsnævret de mulige fejl meget.

Hvad har du ellers i computeren? GFX-kort, HDer, CPU, Kølere, CD(burner)?

Og hvor stor er din strømforsyning? Hvis din strømforsyning er lidt svag, kan det være, at den ikke kan give strøm nok til at spinde flere HDer og blæsere op samtidig med at bundkortet og CPUen starter op.
Avatar billede petermm Nybegynder
14. august 2003 - 21:21 #4
Interesant betragtning om strømforsyningen.
Jeg har en 460 W Enermax, men den skal trække en VapoChill med Radeon 9700 PRO. 460 W skulle være OK, selv om nogle VapoChill-folk siger at men skal have en 550 W. Så det er en mulighed.
Uanset om harddisken findes eller ej er der lidt liv (bevægelse) i den. Men den spinner ikke op i omdrejninger når meddelelsen "drive not found" kommer.
Jeg prøver at købe en ny HD. En WD Raptor 10.000 rpm SATA.
Hvis det ikke hjælper kan jeg jo købe en 550 W PSU!!!!
Hvis det ikke hjælper kan jeg jo købe et nyt bundkort!!!!
Jeg har heldigvis min egen virksomhed, så det gør ikke så ondt at købe nyt.
Du får de 60 point for din hjælp - TAK.
Avatar billede allanfo Praktikant
15. august 2003 - 06:18 #5
Jamen selv tak, da.

En meget vigtig ting at prøve er, at prøve harddisken på et andet bundkort!

Da din SATA-disk jo er ret ny (da SATA jo er ret nyt) ville jeg jo nok få forhandleren til at ombytte den.

Din strømforsyning skulle (burde) være stærk nok. Jeg har 1 CDrom og 6 harddiske på en 400 W, samt 2.67Ghz P4. Godt nok kun et GeForce 3 TI200 kort, men den kører 100% stabilt.
Avatar billede petermm Nybegynder
15. august 2003 - 06:36 #6
Jeg har desværre ikke lige adgang til et andet bundkort der kan bruge SATA.
Vedr. strømforsyning skal du huske at med en VapoChill skal stromforsyningen også trække et "køleskab" samt at 9700 PRO trækker strøm fra et Molex stik.
Hvis den nye WD Raptor kører problemfrit vil jeg forsøge at ombytte den gamle Seagate SATA disk.