Avatar billede kollek Nybegynder
14. august 2003 - 09:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Billedudsnit som beholder formatet 2:3

Hvordan laver jeg nemmest et udsnit af et digitalt foto i billed behandlingsprogram Paint shop pro eller photoshop, således at det beholder højde/bredde forhold 2:3. Jeg skal have det fremkaldt i en fotoforretning som laver billedet i 10x15 cm.
Samtidig vil jeg gerne have at det beholder samme opløsning.
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. august 2003 - 10:49 #1
i photoshop kan du gøre det med marquee værktøjet.

Når du har valgt det så får du en menu i toppen, hvor du kan sætte den til fixed size. Det begyder du nu kan indtaste en værdi feks 10x15 cm    så laver du så en markering, og trykker ctrl + c  Bagefter trykker du ctrl + N  for at lave et nyt dokument.  Så trykker du ok og til sidst ctrl + V  for at sætte det du lige har kopieret ind i dit nyt dokument.  Så er du færdig :)
Avatar billede kollek Nybegynder
14. august 2003 - 11:13 #2
Hej Michael

Lige i øjet. Tak for hjælpen.
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. august 2003 - 11:21 #3
Så lidt :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. august 2003 - 11:30 #4
Er overbevist om du kan gøre noget af det samme i paint shop pro, hvis du er mere til det program.
Det er ganske almindelige genvejstastning, så det bare det med marquee værktøjet, men sådan et findes vel også i paint shop ;)
Avatar billede lee Nybegynder
14. august 2003 - 11:57 #5
dobbeltklik på dit selection tool - PSP

/Lee