Avatar billede tho_ped Nybegynder
13. august 2003 - 16:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Performance i Axapta 2.5 vs. 3.0 over netværk med begrænset båndb

Hej,
Jeg sidder pt. og forsøger at få overblik over hvordan vi skal sætte Axapta op for at det kan køre over et netværk med begrænset båndbredde. I den sammenhæng gennemfører vi nogle målinger på to dummy-installationer, hhv. en installation af Axapta 2.5 (som vi låner udefra) og en Axapta 3.0, som vi selv har sat op (lidt hurtigt). I begge tilfælde kører vi thin-client.

Det jeg studser over er at når vi måler netværkstrafikken kan vi se at 3.0 sender ca. 10 gange så mange som 2.5 for et standard-login.

Er der een der kan give mig et svar på om dette skyldes en ændring i Axapta i forbindelse med skiftet fra 2.5 til 3.0, således at AOS retunerer langt større datamængder, eller om det blot er en opsætningsfejl fra vores side?
Umiddelbart mener MS selv at de har optimeret 3.0 i forhold til 2.5, men jeg er lidt interesseret i hvad det er de har optimeret på; Om det er performance eller connectivity...
Avatar billede lasseo Nybegynder
13. august 2003 - 16:54 #1
Lyder interessant. Jeg er midt i opgradering fra 2.5 til 3.0, hvor enkelte brugere kører thin-client. I 2.5 oplever vi (ikke målt - blot brugererfaringer) et højere tempo på thin-client end hos øvrige brugere. Desværre har vi til gengæld nogle grove fejl på datavisninger, der gør at vi har reduceret antallet af thin-client til et minimum.

Jeg kan evt. vende tilbage, når vi er færdige med opgradering, men vi forventer først drift pr. 1.9. - og derefter vil der jo nok komme noget vi skal have trimmet, så der går sikkert for længe?
Avatar billede tho_ped Nybegynder
13. august 2003 - 17:15 #2
Jo tak, jeg tror vi altid vil være interesserede i flere oplysninger da vores implementering kommer til at løbe over det næste års tid...
Specielt vil jeg da være meget interesseret i at høre mere om det højere tempo i 2.5 holder ved efter optimeringer af 3.0 etc.
Avatar billede bmattila Nybegynder
03. september 2003 - 15:36 #3
Du kan ringe til JR DATA på 96 11 80 00 jeg ved at de har tunet en Axapta 2.5 til det ypperste.
Avatar billede tho_ped Nybegynder
03. september 2003 - 18:45 #4
Tak. Desværre er det ikke så meget 2.5 installationer jeg er interesseret i, men nærmere 3.0, da vi sådan set allerede har set 2.5 køre som vi gerne vil have det til.
Derimod har jeg selv i dag fået et delvist svar fra MS Business Solutions der siger at 3.0 bruger meget båndbredde til login, hvorimod de ikke mener at den bruger så meget til efterfølgende operationer. Jeg vil dog mene at det nok er en sandhed med modifikationer ud fra de målinger vi har foretaget.
Avatar billede lasseo Nybegynder
04. september 2003 - 12:47 #5
Hej Tho ped
Vi er nu selv gået fra 2.5 til 3.0. Samtidig har vi fået et væsentlig kraftigere database-server.
Alle kører thin client, men vi har 2 brugergrupper. Én der sidder direkte via nyere 100mbit netværk og en afdeling 2-3 væk, der lever via fælles opkobling på antenne. Antenneforbindelse er stabil nok med en kapacitet på 11mbit, der så skal deles af ca. 10 brugere. Disse 10 brugere oplevere selvfølgelig dårligere performance end de øvrige, men efter skiftet til 3.0 er det umiddelbart (ikke systematisk målt) gået helt galt. Noget kunne tyde på at det ikke kun er ved login, der bruges mere båndbredde i version 3.0.
Jeg har endnu ingen svar på hvorfor, men kan vi ikke forsætte med at dele erfaringer her?