Avatar billede sumsar-- Nybegynder
13. august 2003 - 14:56 Der er 17 kommentarer

Wireless netværk kører langsomt.

Jeg er så heldig at min gode kammerat bor i lejligheden under mig. Vi er begge studerende, og finanserne er begrænsede ;-)
Derfor har vi valgt at købe noget trådløst udstyr så vi kan dele en billig internetforbindelse. Jeg har købt en sitecom acces point (802.11g - 54mbit) og et sitecom 802.11g pci netkort til min kammerat.
Jeg selv har 2 bærbare pc'er. En acer med indbygget 802.11b netkort og en IBM med et pcmcia linksys 802.11g netkort.
Alt skulle jo spille sammen uden problemer. MEN!!

Vi kan alle få kontakt til acces pointen - uden problemer, den kører rigtig godt. Og da jeg har en 512 kbit forbindelse til internettet kører det helt uden problemer, min kammerat kan trække stabilt 60 kbyte/s - så det skulle være helt fint.
Men igår satte han en lille ftp server op for at teste hvordan vores interne netværk kørte, vi har forsøgt at skifte kanaler på netværket men kom ikke over 850 kbyte/s - hvilket jo ikke er meget i et teoretisk 54mbit netværk. Jeg er godt klar over at vi må regne med et vist tab. Men det her svarer jo ikke til mere end ~6mbit - hvilket jo kun er 10% af kapaciteten?? Hvad gør vi galt??

Jeg har placeret access pointen ved mit vindue, hans pc med tilhørende pci netkort er placeret på tilsvarende position bare i lejligheden under mig, dvs at vi har vinduer på samme væg lige under hindanden, og udstyret er placeret lige her. Der er max 2 meter mellem ham og acces pointen. Min bærbar står ca. 1½ meter fra access pointen på et bord, uden vægge imellem - så der burde heller ikke være noget problem. Bygningen er dog beton af nyere dato - så vi skal jo nok regne med at der vil forsvinde en del af sendestyrken.. men 90% ??

Håber i kan hjælpe mig, trods det lange spørgsmål - jeg har stadig mulighed for at aflevere access point tilbage. Skal jeg evt prøve med en anden model istedet?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. august 2003 - 15:05 #1
Bare fordi AP er 54 mbit betyder det ikke at klienterne køre 54m/bit. Netkortet skal også kunne kører 54 mbit.
Det tror jeg ikke alle dine kort gør!
Jeg har også hørt at hvis et af kortene kun er 11 mbit, så trækker det hele WLan ned.... ??? (ikke bekræftet)

11 mbit = 1375 kb/sek. med et stort betongulv imellem er 850 lige på grænsen, men acceptabel.

Løsning = Køb 54 mbit netkort til alle pc'er...

(Har selv WLan, men ruller et kabel ud, hvis der skal overføres større mængder)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. august 2003 - 15:07 #2
Din Acer gør i hvert fald ikke... (802.11b) er kun til 11 mbit.
802.11g understøtter vist op til 54..... mener jeg...?
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
13. august 2003 - 15:16 #3
som jeg skrev, har jeg et 802.11g netkort - og det er dette netkort alt er testet med, vi har også prøve at sætte acces pointen til kun at køre 802.11g - det ændrede ikke noget...
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
13. august 2003 - 15:17 #4
så alle kører 54 mbit (alle der er testet med)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. august 2003 - 15:45 #5
Prøv at lave en direkte "sammenkobling" mellem 2 af pc'erne med g kort i begge....

Altså ingen Access Point

Inde i netwærksopsætning kan man stille dem til at connect direkte uden AP - Se om det giver højere hastigheder...
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
13. august 2003 - 15:48 #6
Har vi også gjort - vi opnåede en hastighed på ca 1.6MB/s - hvilket stadig i min verden er meget lidt - men da noget bedre
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. august 2003 - 16:06 #7
Der kan selvfølgelig være elektroniske forstyrelser, men de 1,6 er også meget lidt. Men dog bedre...

Du har vel tjeket opsætning af router....
Ved fra min egen at den først understøttede 54 mbit da jeg havde opdateret firmwaren.

Du skal dog være opmærksom på at ombytningsretten forsvinder hvis man opdatere.... hvis de opdager det
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
13. august 2003 - 16:12 #8
Nu arbejder jeg selv i firmaet der sælger den.. men ingen her har særligt meget forstand på det.. derfor det er ret let at aflevere den tilbage. Desuden er nyeste firmware allerede i den.. Er der nogen der har kendskab til d-links produkter? Jeg overvejer at købe sådan en istedet...
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
13. august 2003 - 16:18 #9
kom til at lyde somom at det var let at aflevere den tilbage fordi ingen ved noget om det ;-) Jeg mente at det er let at aflevere den tilbag pga jeg arbejder her - og grunden til jeg spørger her, er at ingen i firmaet har meget forstand på wireless produkter
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. august 2003 - 16:50 #10
Jeg har D-Link DI-614+ og den er jeg fuld ud tilfreds med.
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
13. august 2003 - 17:02 #11
ok, jeg overvejer en DL-2000AP mener jeg den hedder - er ret billig. Men jeg har også en linksys 802.11g stående ude i byen, den henter jeg og prøver med i aften - og ser om der er nogen forbedring..
Avatar billede sanded Nybegynder
14. august 2003 - 09:13 #12
er det ik kun når i prøver med FTP'en at den køre med en dårlig hastighed?! hvis ja må det jo siges at det er ftp'en der gør det og at det er denne som danner problemet. jeg mener nemlig selv at jeg har haft samme problem med min ftp. sidder jeres netværk bag en router!? Kan muligt tænkes det er her problemmet ligger.
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
14. august 2003 - 15:21 #13
sanded >> Vi snakker om et netværker der er _fuldt_ funktionelt når det er kablet - men ikke når det er trådløst.
Da det kun er når man overfører store filer at den fulde båndbrede bliver sat på test - derfor kan vi jo kun teste med ftp?
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
14. august 2003 - 17:29 #14
Nå, jeg har prøvet med en linksys access point igår aftes - der fik vi bedre signal. Derefter fandt jeg en "hacked" firmware hvor jeg havde mulighed for at overføre mere effekt til antennerne - det gave også mere signal ... så nu kører det meget bedre - tak for jeres kommentarer.
Avatar billede zenze Nybegynder
07. december 2003 - 23:27 #15
Sumsar -> lad mig lige vide om du har hentet hacks her på disse sider og hvad dine erfaringer er med indgrebet:
http://www.dslreports.com/forum/remark,7925552~root=equip,16~mode=flat
http://h.vu.wifi-box.net/wrt54g/
Jeg havde hentet et hack på den første med 1.42.2 i filnavnet og da jeg kom frem til den anden var filnavnet noget med 1.42.3.
Avatar billede zenze Nybegynder
07. december 2003 - 23:31 #16
Avatar billede zenze Nybegynder
07. december 2003 - 23:35 #17
Da den skal flashes ind på den officielle EU-version 1.42.3 fra Linksys så  jeg bliver lidt i tvivl om der går ged i det hele, hvis man tager 1.42.3 pinghacken.