Avatar billede playmo Nybegynder
13. august 2003 - 14:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Paradox vs. Interbase

Hvad er forskellen helt præcis på disse to databaser, altså Paradox og Interbase?

Og hvis der er en forskel, hvorledes kan jeg anskaffe en sådan Paradox database, kan man finde en trial, følger det med Delphi når man installere det eller hvordan?
Avatar billede x-masman Nybegynder
13. august 2003 - 14:24 #1
Interbase er vist nok rent SQL-kode baseret, mens paradox er grafisk.

Paradox hører med Delphi.
Avatar billede x-masman Nybegynder
13. august 2003 - 14:26 #2
PAradox er meget simpelt og let at arbejde med, hvis man ikke er den store sql-haj. Der er en databaseEditor med Delphi, som du kan benytte. tryk opret table og vælg paradox 7.0.
Avatar billede kustoden Nybegynder
13. august 2003 - 14:37 #3
Paradox er en desktop database, altså svarende til MS Access, bortset fra, at PDox har en primitiv transaktionskontrol, der gør, at man rent faktisk kan kode sig til noget, der minder om en egentlig transaktionskontrol, så længe der kun er een bruger.

Interbase er et fuldgyldigt DBMS, der kan bruges, og bliver brugt, på linie med DB2, Oracle, MS SQL Server o.l.
De har hver især deres fordele og ulemper, men hører altså til i samme kategori.

Interbase og Oracle er platformuafhængige og kan køre på både Windows og Unix/Linux. (Jeg ved ikke, om DB2 kan, eller den kun kører på Unix)

Så den helt store forskel på Paradox og Interbase er at Paradox ikke er en rigtig database (læs RDBMS), men en desktop database.
Avatar billede kustoden Nybegynder
13. august 2003 - 14:43 #4
Paradox var i øvrigt oprindeligt baseret på QBE (Query By Example) og har først senere fået tilføjet SQL.

Paradox følger ikke med Delphi, men Database Desktop, der ligner en amputeret udgave af PDox gør. Paradox er, præcis som Access et helt system med forme, programmeringssprog (Object PAL) udskriftsstyring o.m.a.

Der følger i øvrigt også en Personal Edition af Interbase med Delphi.

Interbase 6 med rettelser 6.01 blev frigivet Open Source, hvorimod 5.x og 7.x + koster en formue.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. august 2003 - 15:54 #5
Fordi noget kører på både Unix og Windows, så er det ikke platforms
uafhængigt.

DB2 kører så vidt jeg ved på ihvertfald MVS, OS/400, AIX og Windows. Så ja - DB2
kører fint på Windows.
Avatar billede kustoden Nybegynder
13. august 2003 - 15:59 #6
Nej ok ret skal være ret, men den kører på de fleste Unix- og Linuxplatforme (Jeg kan ikke lige komme på nogen undtagelser) samt Windows.