Avatar billede cashdk Nybegynder
12. august 2003 - 22:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

formatering...kan ikke finde c drevet

Jeg vil gerne formatere min com efter et virus attack, problemet er at når jeg er i dos kan den ikke finde drev c????? Jeg har hørt lidt omkring og fået at vide at jeg skal ind og ændre nogle ting i bios, men da jeg har købt min com fra en netcafe har jeg ikke koden til bios og kan jo derfor ikke komme ind i bios....så hvad fanden gør jeg for at formatere den????
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
12. august 2003 - 22:11 #1
Hvis du følger denne vejledning skulle du let kunne formatere og installere en ny windows xp:

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
12. august 2003 - 22:12 #2
Skulle der opstå problemer under vejs, så prøv at starte op med følgende installationsdisketter (kræver 6 stk):

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=55820EDB-5039-4955-BCB7-4FED408EA73F
Avatar billede cashdk Nybegynder
12. august 2003 - 22:42 #3
øhh jeg tror ikke helt at i læste mit spørgsmål igennem JEG kan ikke komme ind i bios da jeg ikke har koden og tro mig jeg har prøvet at ta batteriet ud uden effekt!!!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
12. august 2003 - 22:44 #4
cashdk >> Brug xp installationsdisketter som jeg henviser til, så skal du ikke bruge bios til noget!
Avatar billede squashguy Nybegynder
12. august 2003 - 22:49 #5
du kan prøve at gå på jagt efter noget dokumentation til dit bundkort; der sidder typisk en jumper, som lige skal kortsluttes, for at resette bios/password.
Avatar billede teknik Juniormester
12. august 2003 - 22:50 #6
Well...

Om at løse dit problem:
En Win98 eller WinME boot diskette er jo også nok til at se om drevet "findes".

Men allerede inde "starter windowsXX" linien kommer, der kommer der typisk en "Ramme", hvor man kan se om drevet (Primary master) findes korrekt af BIOS.

Hvis en Format C: kommando afvises,
så ku' det jo være fordi drevets partitionering har taget skade (odds 5%).
Partitionering laves i din situaion lettest med DOS-kommandoen Fdisk
...kan "Fdisk" heller ikke se drevet, så er vi enten
1. ovre i fejlopsætning i BIOS (odds 5%)
eller
2. Fejl ved HDD-kabler fx. ved at de er "raslet løs" (0dds 50%)
eller
3. at der er tilsuttet en ny enhed, som vi ikke lige har "hørt om" (odds 15%)

*****************''
Om Reset af BIOS :
Hvis du endelig skal i BIOS, så ku' du jo (nemmest) ringe til den pågældende netcafe, som sikkert bruger ens pass på alle maskiner.

Findes Cafeen ikke mere, så er metoden typisk:

1. Fjern nettilslutning(230V)
2. Afmonter det lille batteri på bundkortet.
3. Flyt (midlertidigt) BIOS-reset Jumperen,
(som meget ofte er den stikbengruppe med 3 ben, som er nærmest ved batteriet) over på det midterste, samt det ubenyttede ben...flyt den derefter 20-30 sek - tilbage til den oprindelige placering igen.
...Et ret simpelt indgreb, men dog en anelse risikabelt første gang man prøver. Anbefaler derfor at du får lidt proff hjælp til det.

Derved "fjernes" password beskyttelsen, og du har fri adgang til at  ændre i BIOS.

Håber det dækker behovet

mvh :-)
Teknik