Avatar billede samuelsen Nybegynder
12. august 2003 - 14:17 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke logge på computere i fjernnetværket

Kære Eksperter!

Jeg har fået opsat en VPN forbindelse mellem mit netværk på arbejdet og mit private net. Serveren er en windows 2000 server. Jeg kan snilt få forbindelse til netværket, og logge mig på nettet via netværksforbindelse.
Desværre har jeg IKKE adgang til computere på arbejdet fx. \\server eller andre navne, jeg kan heller ikke pinge ipadresserne på maskinerne. Nogle som ved hvad mit problem kan være?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. august 2003 - 14:22 #1
mon ikke det er smartere du snakker med din systemadministrator
Avatar billede samuelsen Nybegynder
12. august 2003 - 14:26 #2
hej riversen, det er en lille virksomhed, hvor vi alle tager del i IT-opgaverne, så jeg kunne rigtig godt bruge et svar...:-)
Avatar billede riversen Nybegynder
12. august 2003 - 14:28 #3
har du firewall?
Avatar billede samuelsen Nybegynder
12. august 2003 - 14:34 #4
ingen firewall, dog en router som bruger NAT, men der er åbnet port 1723 og IP protokol 47, så det skulle ikke være problemet, og jeg kan også godt connecte til fjernnetværket,
Avatar billede riversen Nybegynder
12. august 2003 - 14:37 #5
når du pinger så skriver du ip-adressen og ikke navnet på pc'en ik?
Avatar billede samuelsen Nybegynder
12. august 2003 - 14:44 #6
ja skriver IP-adressen
Avatar billede riversen Nybegynder
12. august 2003 - 15:28 #7
hmmm
Avatar billede riisager Nybegynder
12. august 2003 - 22:59 #8
du skriver at du afvikler VPN - hvad bruger du til det?
hvilken type af VPN - (IPsec, PPTP, mv.)
Hvad er det for en router ?
Det lyder lidt som om, den router der benyttes ikke understøtter VPN.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
13. august 2003 - 11:16 #9
Har du sikret dig at du ligger i samme IP segment?

- For at se pc'er i 192.168.1.x skal du anvende subnet mask 255.255.255.0
  for at se pc'er i 192.162.x.x skal du anvende subnet mask 255.255.0.0

Med subnet mask 255.255.255.0 kan en maskine med adresse 192.168.1.1 ikke se maskine med ip 192.168.2.1 med mindre der er routet mellem dem
Avatar billede samuelsen Nybegynder
13. august 2003 - 11:36 #10
hej Jensbchr
Tak for dit svar, det tror jeg nemlig også er problemet, men ved du hvor jeg kan sætte det op? det må vel være på serveren, jeg skal indstille det ikke sandt? Jeg kan nemlig se at min servers og resten af mig arbejdsnetværk har subetmaske 255.255.255.0 og subnetmaske på vpn forbindelsens virtuelle netkort på min lokale pc hjemmefra er 255.255.255.255.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
13. august 2003 - 12:39 #11
Hvis din virtuelle adresse ligger i samme segment retter du bare subnet mask til eks. 255.255.255.0, så vil du se alle maskinerne x.x.x.1-254
Avatar billede jensbchr Nybegynder
14. august 2003 - 11:27 #12
Har du prøvet at ændre eller forstod du ikke hvad jeg mente?

Pointen var hvis din ip adresse er 192.168.1.1 og subnet mask er 255.255.255.0 vil du kunne se alle adresser startende med 192.168.1.
Hvis din i din ip er 192.169.2.254 og subnet mask er 255.255.255.0 vil du kunne se alle adresser startende med 192.169.2.
Avatar billede samuelsen Nybegynder
14. august 2003 - 11:33 #13
Hej jens!

Jeg har prøvet, men kunne ikke rigtig få det til virke, da mit hjemmenetvært har adresserne som bliver tildelt via DHCP på 10.0.0.0 og med 255.255.255.0 som subnet. Virksomhedens net har samme adresser. og jeg tror det er der problemet er.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
14. august 2003 - 11:38 #14
Kører virksomheden DHCP skal du have din virtuelle adresse herfra.
Faste ip-adresser bør også fungere bare de ligger i samme segment men ikke konfligter med andre på virksomhedens LAN
Avatar billede samuelsen Nybegynder
17. august 2003 - 21:40 #15
hej, jeg tror problemet kan være at begge routere, både virksomhedens og min private fungerer som dhcp for hvert sit netværk, med ipadresserne 10.0.0.1 og netmasken 255.255.255.0 det gælder for begge routere. kan det ikke være et problem? og nogle som ved hvordan jeg ændre det?
Avatar billede jensbchr Nybegynder
18. august 2003 - 10:34 #16
Jeg foreslåer at I i virksomheden allokere nogle adresser til vpn klienter og faste IP-adresser. Eksempelvis ændres DHCP-server i virksomheden til kun at uddele adresserne 10.0.0.1-200 til pc'er i virksomhedsnettet og du giver din router besked på kun at uddelle adresser i eksempelvis adresse rummet 10.0.0.201-216 så er der stadig adresser ledige i dit segment 10.0.0.X til andre formål lidt afhængig af hvor mange pc'er du har de forskellige steder.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
18. august 2003 - 10:35 #17
Du skal nok fortælle hvad det er for nogle routere hvis du skal have hjælp til opsætning!
Avatar billede samuelsen Nybegynder
18. august 2003 - 10:40 #18
hej jens, tak for hjælpen, det er en cisco 677 router med std. konfiguration fra cybercity, hvis du lige kan hælpe med opsætningen vil det bare være super.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
18. august 2003 - 12:27 #19
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med opsætningen, men kender ikke meget til Cisco's produkter.
Du skal også lige sikrer dig at du har adgang til at ændre på opsætningen.
Jeg ved ikke om Cybercity, udlevere routere som brugeren selv for lov at ændre på!
Jeg foretrækker selv at lade serveren på netværket være DHCP server og ikke routeren. Dog er det rart at routeren har fast ip så gateway til internet ikke flytter sig.
Jeg tror der er andre af eksperterne der er på Cybercity, for jeg synes jeg har set nogen svare omkring deres service, router med mere.
Hvis ikke der er andre der støder til med svar og du har tid til at vente lidt vil jeg gerne prøve at sætte mig ind i opsætningen af Cisco'en. Selvfølgelig kun hvis du har admin ret på routeren!
Avatar billede samuelsen Nybegynder
18. august 2003 - 12:37 #20
hej jens, jeg har admin ret på routeren, dog er denne pt. dhcp i netværket. Det syntes jeg den skal fortsætte med at være, da jeg ikke helt kan se hvorfor jeg skulle flyttet denne service ud på en af vores serveren, når routeren ligeså godt kan klare opgaven.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
18. august 2003 - 14:03 #21
Hej Samuelsen

Jeg håber du er lidt tålmodig endnu, jeg skal lige have kigget på interfacet når jeg kommer jeg om nogle timer.

Hvis ikke kan du selv prøve dig lidt frem, se link:
http://www.cisco.com/en/US/products/sw/netmgtsw/ps528/products_user_guide_chapter09186a008007c980.html#xtocid238318

eller hvis vil se hovedmenuen:
http://www.cisco.com/en/US/products/sw/netmgtsw/ps528/products_user_guide_chapter09186a008007c980.html
Avatar billede jensbchr Nybegynder
18. august 2003 - 19:43 #22
Så har jeg selv fået set lidt på linkene.

Her er et par forslag til de 2 router, som skulle passe med mit eksempel;

Virksomhed: set dhcp server pool 0 ip 10.0.0.1 size 200
Hjemme: set dhcp server pool 0 ip 10.0.0.201 size 16

Jeg skulle mene at dette skulle fungere, men er ikke helt sikker med tallet efter size da det kan være et andet format end decimalt (hex)

Husk at reboot med kommandoen reboot når linierne er lagt i routernen.
Avatar billede samuelsen Nybegynder
18. august 2003 - 23:41 #23
hej jens, nu er jeg kommet lidt vidre, dog tror jeg bare jeg mangler at ændre ipadressen på routeren hjemme fra 10.0.0.1 til 10.0.0.201 , jeg tror det er det som skyldes at det stadig ikke virker. ved du hvordan? ovenstående ændre ikke på ipadressen på routeren, heller ikke når jeg genstarter den.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
19. august 2003 - 08:46 #24
Her er et link til commandoen for regulering af ip adresse på interfacet:

http://www.cisco.com/en/US/products/sw/netmgtsw/ps528/products_user_guide_chapter09186a00800ead58.html#xtocid16

Så hvis du ikke mener du selv kan sammensætte kommandoen, må du som igår være tålmodig til jeg sidder derhjemme og lige selv kan se lidt på linket.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
20. august 2003 - 08:39 #25
Undskyld tiden jeg glemte at få set på det i går

Men her skulle være et par forslag til nye adresser på routerne, bemærk at jeg benytter adresser udenfor DCHP poolene, for ikke at få konfligter.

Virksomhed: set interface eth0 address 10.0.0.254
Hjemme: set interface eth0 address 10.0.0.253

Jeg håber at det er tilstrækkeligt til at du ikke har konfligter på dit virtuelle LAN segment.
Avatar billede samuelsen Nybegynder
21. august 2003 - 10:46 #26
hej jens, nu har jeg fået det til at virke, ændrede mine ip-netværk hjemme til 192.186.0.0 også virkede...tak for hjælpen.