Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:21 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Test af computere

Hej Eksperter

Jeg står og skal købe brugt computer (bærbar)

Jeg vil høre om der var nogen der kendte nogle programmer osv. til test af hardware, skærm, ram osv. F.eks. en side med en masse farver så man kan se om skærmen mangler noget eller er i stykker...

Pft.
Avatar billede donwang Nybegynder
11. august 2003 - 15:22 #1
Sandra?
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:22 #2
som f.eks. aida32
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:25 #3
Sandra..?
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:28 #4
SiSoftSANDRA..?
Avatar billede donwang Nybegynder
11. august 2003 - 15:29 #5
Ja?!
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:33 #6
Er det freeware eller shareware, udløber det..?
Avatar billede oktober Nybegynder
11. august 2003 - 15:34 #7
til at chekke skærmen for døde pixel skal du bare se på en sor skærm. de døde pixel vil stå frem som hvide pletter, til at chekke ram harddisk og andet hardware er der et program som hedder Sandra og kan blandt andet hentes her http://www.tweakup.dk/HTML/download/benchmark.htm her er der desuden mange andre programmer til at chekke en computer med...
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:34 #8
Hvad så med et slags printerparpir så man kan se om skærmen viser de rigtige farver...?
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:35 #9
Hvordan laver man lige en sort skærm..?
Avatar billede oktober Nybegynder
11. august 2003 - 15:37 #10
du kan evt kigge lidt på den når den starter op ellers er MS-dos-promten også god... til sort skærm
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:41 #11
Ok... Andre ting man skal være opmærksom på i mit tilfælde (første gang)
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 15:48 #12
Nogen anbefalinger..?
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
11. august 2003 - 15:53 #13
Drift på normal strøm og på batteri. Det er normalt at batterierne bliver triste efter et halvt til 2 års tid stærkt afhængigt at brug og batteri type.
Der kan opstå andre fejl, så tjek funktionaliteten selv om du får at vide at batteriet færdigt og udskiftnings klart.

Maskiner som ofte er sjat ladede eller har stået næsten permanent på fast strøm har typisk problemer med batteriet.

Lav en hurtig skandisk og se efter bad sectors / dårligt sektorer. Hvis folk har glemt at maskinen er tændt oghar "smidt" rundt med den kan disken godt få problemer.

Check at displayet ikke bærer for tydelige mærker efter tasterne. En del bærbare har problemer med at skærmen i lukket tilstand, under let tryk / intet tryk, får kontakt med tasterne som giver mærker på skærmen.

Se samlingerne efter især hjørnerne er udsat for slag.

Tjek så mange af udgangene som muligt, ekstern skærm, eksterne keyboard/ mus, usb udgang, pcmcia slot, netstik etc.

Er det en nyere pc så vær evt opmærksom på varme udvikling, og om evt blæsere aktiveres.
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 16:06 #14
hvordan køre man lige en scandisk??? helt lost lige nu;)
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
11. august 2003 - 16:13 #15
Afhænger lidt af styre system, men der er tom måder

Tryk start, programmer, tilbehør et eller andet sted (på win 98 etc)

eller
dobbelt klik på denne computer, vælge drevet, højre klik dette , vælg egenskaber, værktøjer, i området fejlsøgning trykker du "check nu". (win2k og vidst nok også winxp)

Der findes garanteret en nemmere måde at gøre det på, men jeg benytter typisk de nævnte.

Du kan i scandisk vælge lidt forskellige indstillinger, du kan bla vælge
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 16:15 #16
ja?
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
11. august 2003 - 20:28 #17
ja ? hvad mere ??

Eksperimenter, eller bed sælger om at "vise" at diskene er ok, ved hjælp af scandisk eller lignende.