Avatar billede rs2000 Nybegynder
11. august 2003 - 14:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor vil min computer ikke starte første gang?

Jeg har et problem med min computer.
Den vil aldrig starte første gang.
Den kommer der til hvor jeg vælger om jeg vil starte Win98 eller XP (dual boot)
Jeg vælger så XP eller den gør det selv efter 30sekunder.
Men så kommer der bare en sort skærm med en hvis streg der blinker oppe i venstre hjørne.
Så kan jeg trykke på reset knappen og den starter op som den skal.
Den nævner selvfølgelig for mig at WinXP ikke blev startet korrekt.
Og spørger om den skal starte normalt eller fejlsikret eller noget helt andet.
Det er noget den er begyndt med inden for de sidste par måneder.
Jeg har loadet optimal og best setting i bios uden det hjalp.
Jeg har haft formateret,uden noget resultat.

Hvad gør jeg så?

Bundkort: ECS K7S5A m. Lan
CPU: AMD XP2000+
Køler: Silent Viking (aldrig over 57grader)
Ram: 512DDR
HD: 60GB Maxtor Fluid + 120GB Western Digital 8mb Cashe Ram
Grafikkort: GF3 Ti200 128mb DDR
Strømforsyning: 300w
Avatar billede tblaster Nybegynder
11. august 2003 - 14:23 #1
Hvor langtid har du ladet den stå og loade hvor den viser den hvide streg? Nogle gange tager det en del tid.

Du skriver du har haft formateret ... er det seriøst at det problemet er nøjagtig det samme efter du har haft formateret hele din disk og så installeret win98 samt xp igen?
Avatar billede nmh Nybegynder
11. august 2003 - 14:23 #2
Er det kun, når du starter win xp?
Sker det også hvis du flere gange efter hinanden starter win xp?
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2003 - 14:41 #3
Det lyder som dine ram der fejler. Har du flere blokke i, kan du prøve at tage en blok ud af gangen og se om det løser problemet. Eller endnu bedre, hvis du har nogle til at ligge som du ikke bruger, så sæt dem i istedet.

Kender en der havde samme problem, det var bundkortet der ikke undersøttede de ram. Efter udskiftning fungerede det ganske fint.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
11. august 2003 - 14:44 #4
Det sker kun når computeren er "kold"(under ca 40grader) og aldrig efter en f.eks genstart.
Og den bliver stående på den sorte skærm indtil jeg resetter den.
Har prøvet at lade den stå over 1 time

Da jeg formaterede var det begge styresystemerne der blev formateret.
Og problemet er nøjagtigt det samme.

Jeg har godt nok aldrig prøvet om den gør det ved Win98 :-(
Avatar billede rs2000 Nybegynder
11. august 2003 - 14:45 #5
cybermann-> Den har kørt uden problemer over et år med de ram
Og den arbejder som den skal,når først den er sparket igang :-)
Avatar billede miza Nybegynder
11. august 2003 - 15:15 #6
Har selv haft et problem med lang opstart og også tilfælde hvor den simpelt hen ikke kom videre, lige for tiden kommer den igennem, men den blå linie kører i gennem snit 20 gange før windows er loaded. Har du checket om den har problemer med at finde windows på din harddisk eller om din harddisk først kører når den er varm?
Avatar billede nmh Nybegynder
11. august 2003 - 15:20 #7
Kunne det være kontaktproblemer nogle steder?
Prøv at tage kabel til HD  af og sæt det på igen.
Evt. gør det samme med andre komponenter.
Benyt lejligheden til at rense maskinen.
Avatar billede jafet Nybegynder
11. august 2003 - 18:50 #8
Hvis du har 2 SDRAM blokke i er det muligvis det der er problemmet.
Jeg har hørt rigtig mange der haft det problem at K7S5A ikke kunne køre med 2 SDRAM blokke, inkl. mig selv.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
11. august 2003 - 20:58 #9
miza-> den når slet ikke så langt i opstarten at den vider Windows billedet.
nmh-> den er næsten klinisk ren og alle stik og lign. er gået efter.
jafet-> har kun 1 ram blok med 512mb DDR
Avatar billede nmh Nybegynder
11. august 2003 - 21:21 #10
Forstod jeg dig ret, så har du ikke prøvet om fejlen også opstår, når du starter win 98. Prøv det.
Prøv at se om problemet også er tilstede, hvis du i bios sætter computeren til at starte i en ikke optimal tilstand.
Men er det egentlig ikke et problem, der er til at leve med?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
12. august 2003 - 13:35 #11
Jeg prøvede idag med win98.
Den viste billedet/logoet og sagde så der var en eller anden fejl og skulle genstartes.
Og så startede det i andet forsøg :-(

Jeg tror jeg prøver at formatere igen,og så nøjes med WinXP pro.
Det er sjældent jeg har brug for Win98 alligevel.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
22. august 2003 - 22:02 #12
Fandt aldrig en løsning :-(
Har lige haft formateret igen og har kun WinXP Pro i den nu.
Og den gør det stadig :-(