Avatar billede ozman Nybegynder
11. august 2003 - 07:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvilken linux til laptop

Jeg er interesseret i at lege lidt med linux og har i den forbindelse prøvet at installere Debian og Red Hat 9 på den. Problemet er bare at ingen af de 2 virker ordentligt mht. GUI. Jeg tror det er noget med graf.kort drivere. Men findes der en "version" af linux som understøtter laptops bedre end andre?
Avatar billede 7degreez Praktikant
11. august 2003 - 08:03 #1
Hvis jeg var dig ville jeg installere den seneste version af Redhat på www.linux.org og så prøve dig frem mht. til drivere, da det er den seneste version er der dermed også understøttet flere komponenter...
Avatar billede triple-x Nybegynder
11. august 2003 - 08:06 #2
Hej ozman, linux på laptops giver som regel problemer da ikke alle grafik kort understøttes. Men hvis du har lyst til at lege med linux kan jeg varmt anbefale Gentoo som flere venner og bekendte arbejder med
Avatar billede ozman Nybegynder
11. august 2003 - 08:16 #3
Er der eventuelt nogen der ved om der findes en slags "Linux workshop" i Kbh, hvor man kan få hjælp med små problemer af den art.
Avatar billede darkside Nybegynder
11. august 2003 - 08:19 #4
Hvilket grafik kort sidder der i din laptop ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. august 2003 - 08:41 #5
Mandrake virkede perfekt i min Dell CPxH laptop. Alt virkede første gang.
Avatar billede ozman Nybegynder
11. august 2003 - 08:55 #6
Laptopen er en Amilo A CY26 og der sidder et ATI Radeon IGP 320M
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. august 2003 - 09:12 #7
Der er ihvertfald en driver til grafikkortet:
ftp://people.redhat.com/mharris/radeon-igp/
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
11. august 2003 - 11:30 #8
hej ozman
hvis du er helt ny og gerne vil have kontakt til andre ligesindet så kik på www.sslug.dk der holdes der fra tid til anden Installfest for de ( grønne ) linux brugere, du kan også finde information om mange af de ting der til at starte med kan give lidt problemer http://www.linuxbog.dk/ disse bøgere er på dansk så det måske er lidt lettere at bruge i starten...

The Toastmaster
Avatar billede fut21 Nybegynder
11. august 2003 - 12:44 #9
Hvis du er begynder, kan jeg anbefale at læse lidt her:
http://linuxin.dk/index.php
Avatar billede divided_bz Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:56 #10
Gentoo er efter min mening klart den fedeste dist. Du kan tilpasse den fuldstændig efter dine behov og den har også en grundig "bruger-håndbog" + et gigantisk forum og wiki web. prøv www.gentoo.org - nogen spørgsmål hvis du beslutter dig for gentoo - let me know... :D

(nå jo - en anden lille detalje om gentoo er at eftersom at du compiler ALT til din maskines specs, bliver systemet ca 10 gange så hurtigt som de "tunge drenge" i distributionerne...)
Avatar billede ozman Nybegynder
23. november 2004 - 15:58 #11
Der er godt nok noget tid siden, men hvis der er nogen der vil ha point, så sig til. Ellers lukker jeg om nogle dage!!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. november 2004 - 18:46 #12
Ellers tak for tilbuddet. Jeg springer over ..
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. november 2004 - 18:50 #13
springer nu også over :)
Avatar billede ozman Nybegynder
24. november 2004 - 21:52 #14
lukket