Avatar billede virusd Nybegynder
15. december 2000 - 01:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ram opdatering

Jeg overvejer at opdatere min com. Det er en 300 mhz. cpu der ligger iden. Jeg overvejer at komme mere ram i den, der er 32 mb i forvejen. Jeg vil gerne bruge den til at spille f.eks halflife counter strike på nettet, og jeg har lige bestilt adsl til den.

Spørgsmålet er om det kan betale sig at lægge f.eks. 256 mb ram i den, og om resten af den så kan følge med. Den er ca. 2 år gammel.

Det er ikke en pentium, og hverken lyd- eller grafik kort er noget særligt. Jeg ´har iøvrigt et voodoo 1 i den
Avatar billede handmade Nybegynder
15. december 2000 - 01:28 #1
Det er da en god investering at lægge noget mere ram i mask. Det vil uden tvivl hjælpe på hastigheden og evnen til at køre multitasking. Og rammen kan du bruge i en evt. ny computer senere hen. Multitasking bliver du sikkert glad for når du bliver always online. Men undersøg lige, i hvor store \"bidder\" du skal købe rammen; nogle ældre bundkort har begrænsninger på, hvor meget ram der må sidde i hver sokkel..
Avatar billede handmade Nybegynder
15. december 2000 - 01:29 #2
PS: Ram er svinebilligt lige nu...
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2000 - 01:32 #3
Ja og det ser ud til at de bliver biligere og biligere
Avatar billede dreadworg Nybegynder
15. december 2000 - 01:37 #4
Og 256MB RAM er kanont i en maskine:)
Avatar billede chruker Nybegynder
15. december 2000 - 07:01 #5
vær lige opmærksom på at maskinen kan klare 256 mb ram moduler, men ellers vil selv 64 MB eller 128 MB ram være en forbedring.
Avatar billede LNG.DK Novice
15. december 2000 - 08:36 #6
Husk at du højst sandsynligt kun kan bruge 100 Mhz, i det at det er er 300 Mhz maskine.
Avatar billede viljamur Nybegynder
15. december 2000 - 09:19 #7
Hvis du i forvejen bruger windows 95/98/ME, og du nu putter en masse ram i maskinen, så vil windows 2000 give en hastighedsforbedring i mange sammenhænge.
Avatar billede trille Nybegynder
15. december 2000 - 11:15 #8
Det kommer i høj grad an på hvilket OS du har installeret på computeren. Med Win 95/98/ME vil det umiddelbart ikke kunne betale sig at gå højere end de 64 MB.

Grunden til dette er at W95 RAM alokeringen i sin tid blev optimeret til at får mest muligt ud af (hjemme)computere med optil 64 MB RAM. Ydelsesforbedringen ved opgradering til 128 MB eller 256 MB er meget beskeden - men du vil ganske afgjort få meget ud af at gå fra 32 til 64!

Alternativet er at du kører med Win NT/2K, der er specificeret til at kunne udnytte meget store ressourcer (..op til 4(NT)-64 GB(W2K/DC)) og RAM / ydelses kurven er næsten lineær.

Men når du siger Halflife minder det mig mistænkeligt meget om et spil - og så tænker jeg jo meget naturligt at du kører på Win 95/98/ME.

Og i så fald er konklusionen at det kan svare sig at gå fra 32 til 64. Yderligere vil kun give marginale forbedringer. Hvis du bruger mange/tunge programmer kan det nemt svare sig at bruge Win2K pro eller NT - og i dette tilfælde kan du hælde lige så meget RAM på du lyster (og pengepungen rækker)

Venligst,
Claus
Avatar billede krusell Nybegynder
16. december 2000 - 17:56 #9
Selv med win9X, kan der betale sig at komme op/over de 128 mb...
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
16. december 2000 - 18:29 #10
>Det er ikke en pentium.

Hvad betyder det??? Ønsker du at spille Halflife på en 486??? Eller mener du at det ikke er en Intel chip som sidder i maskinen? Eller mener du at det er en Intel Celeron???

Hvad skriver computeren på skærmen når du tænder for den? Processor og hastighed?

Er maskinen en AT eller ATX model?

AT= Tasteturstik på størrelse med en tommelfinger og mus sidder i seriel stik.

ATX= Tastetur og mus stik på størrelse med en lillefinger og manskinen kan selv slukke.

Det er realistisk at lægge ca. 128MB i maskinen, men ikke meget mere! Du skal være opmærksom på at maskinen ikke nødvendigvis kan håndtere mere end 64 eller 128MB.

Du kan overveje at opgradere maskinen til dagens standard med nyt bundkort/processor og ny RAM! Det er ikke nødvendigvis så dyrt som det lyder...
Avatar billede virusd Nybegynder
17. december 2000 - 01:32 #11
Tak for dit svar! ;o)
Avatar billede virusd Nybegynder
17. december 2000 - 01:36 #12
til aaa2500.

Tak for det gode svar.

Jeg tror at det er en 486. Det er en at så, den slukker ihvertilfælde ikke selv.

Hvad tror du at det ville koste med nyt bundkort/processer og ram, sådan ca.??

VD