Avatar billede wolfguard Nybegynder
09. august 2003 - 18:24 Der er 26 kommentarer

Indsæt en disk i drev A?

Har lige købt et nyt floppy drev til spanden, men den siger kun "Indsæt en disk i drev A", når jeg prøver at åbne en diskette. Hvorfor gør den det?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. august 2003 - 18:25 #1
lyser drevet hele tiden?
hvis ja, kablet er vendt forkert
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. august 2003 - 18:26 #2
kablet => IDE => det stor flade
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. august 2003 - 18:31 #3
hvordan får du et ide kabel sat på et floppy drev?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. august 2003 - 18:32 #4
sorry, skulle undlade IDE ;o)
Avatar billede wolfguard Nybegynder
09. august 2003 - 19:43 #5
Rkhdj ... den lyser slet ikke.
Det sidste stykke af kablet, sidder i. Heller ikke det første stykke af kablet virker.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. august 2003 - 19:59 #6
Squashguy>>Hvad hedder det så?
Jeg har også altid kaldt det et floppyIDEkabel.
Tjek om kablet sidder helt rigtigt på bundkortet, og tjek lige at du ikke har bukket et af de små ben.(Erfaring)*S*
Avatar billede wolfguard Nybegynder
09. august 2003 - 20:18 #7
Jamen den siger, at enheden fungrerer korrekt. Men den kan ikke se disketterne.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. august 2003 - 20:20 #8
Det gjorde min også, men der var alligevel bøjet et ben på bundkortet.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
09. august 2003 - 20:39 #9
På bundkortet? Jamen jeg har ikke rodet ved noget, hvor den tilslutter bundkortet. Desuden har det andet floppy drev, som jeg havde tidligere, virket fint.

Men lad os starte fra begyndelsen.

Hvordan ville i installere det?

Jeg har ret i, at det er det sidste stik på kablet, der skal side i floppy drevet, ikk'? Og så skal strømkablet selvfølgelig også i.
Sådan, har jeg den nu. Jeg har også prøvet det andet stik, men så kommer den op med den der "Fejl 40".

Jeg mener ikke man burde kunne starte op, mens disketten er i. Men det gør den hos mig nu. Og det er jo endnu et tegn på, at den ikke kan læse disketten.

Hvor er det irreterende! Hvorfor kan det ikke bare virke?

Please hjælp! Jeg skal sgu ha' lavet den startdiskette, før jeg laver noget galt!
Avatar billede fromsej Praktikant
09. august 2003 - 20:41 #10
Jeg mener ikke det er det sidste stik, Floppydrevet skal sidde før termineringsklodsen, eller hvad den hedder, det kan være der fejlen ligger.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
09. august 2003 - 22:51 #11
Jamen ellers kommer den op med den der fejl 40. Og drevet virker alligevel ikk', hvis jeg så trykker F1.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. august 2003 - 22:54 #12
Så må drevet være defekt, eller Floppyporten på kortet, det må være hardwarerelateret, medmindre det er Disablet i BIOS.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
10. august 2003 - 01:48 #13
Hvordan eneble'er jeg den så henne i BIOSen? Jeg har sat den til 3½" 1.44MB, og så burde den jo ikke være længere. Men skal man så også gøre noget andet?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
10. august 2003 - 01:52 #14
Jeg håber da ikke den er defekt! Fordi så skal jeg tage hele vejen ind til Zitech, som ligger i København, for at få den byttet. Men chancen for at den er defekt, er jo ikke stor ... så hvorfor lige mig?
Er sgu træt af hardware, som ikk' vil hvad man ber den om!!!!!
Avatar billede fromsej Praktikant
10. august 2003 - 11:27 #15
Nu kender jeg ikke din BIOS, og det er også et langskud, men hvis du kan finde et punkt der hedder noget alá Floppy enable/disable så er det der.
Har du mulighed for at prøve drevet i en anden maskine.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
11. august 2003 - 13:58 #16
Et kabel til et floppydrev består af en stik, så et langt stykke kabel, så et stik, et lidt kortere stykke kabel hvor en del af lederne "vendes" og så til sidst et stik. De to stik på hver side af det stykke af kablet hvor lederne "vendes" er til henholdsvis drev A og B. Prøv at aktivere både drev A og B i BIOS, og husk at det er det stik, hvor der er længst til det næste, der skal proppes i dit bundkort.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
11. august 2003 - 17:00 #17
Ok. Det vil jeg prøve.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
13. august 2003 - 18:28 #18
Det virker stadig ikke. Har prøvet alle mulige måder med at sætte det kabel på. Kablet godt fast på bundkortet og min BIOS står som den burde gøre, og efter min "Mainboard User's Guide". Det er sært, fordi min PC kan se diskettedrevet, men mit diskettedrev kan ikke se disketterne. Mon det er diskettedrevet der er defekt?

P.S. Kan man ikke i stedet for at at lave en startdiskette, men så lave en på ens pendrive?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
15. august 2003 - 08:49 #19
Kører du Windows XP og prøver at se en disk der er formateret på en Win 98. Jeg har efterhånden oplevet en del gange at Windows XP har problemer med at "se" disketter der ikke er formateret af win XP, men fx. af Win 98 eller en MAc.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
15. august 2003 - 17:02 #20
Ja, jeg kører med XP. Men hva' gør man så?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
29. august 2003 - 20:04 #21
Er der stadig ikke nogen, der kan hjælpe?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
31. august 2003 - 20:11 #22
Er det mit floppydrev den er gal med?
Avatar billede fromsej Praktikant
31. august 2003 - 21:49 #23
Umiddelbart ja.
Men det kan være dit bundkort.
Du er nødt til at tjekke drevet i en PC, hvor det drev der sidder i virker.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. februar 2004 - 23:42 #24
husk at floppydrevet skal sidde i enden af kablet, du må ikke bruge det midterste stik (medmindre der er to drev)
Avatar billede wolfguard Nybegynder
15. februar 2004 - 17:24 #25
Det gør den allerede.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
19. februar 2004 - 19:17 #26
Nogen der kan hjælpe?