Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:12 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Account locked out

En af vores brugere oplever pludselig at blive smidt af netværksdrevene og mail-serveren. Når jeg kigger i logfilen, er der hak i "Account locked out" indstillingen for den pågældende bruger. Nogen der har en ide til hvorfor det sker? (besides the obvious: nogen prøver at hacke kontoen!)
Avatar billede morten_leth Nybegynder
08. august 2003 - 14:14 #1
den fejlmeddelelse plejer normalt at komme hvis nogen har prøvet at logge ind på kontoen og har skrevet kodeordet forkert op til flere gange... her er det sat til mere end 8 gange men det kan man selv bestemme... også skal man klikke det flueben væk også virker det igen...
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:17 #2
Ja, det gør det, vi har sat den til 3 gange, problemet er bare, at det sker når brugeren har været logget på et stykke tid og f.eks. vil gemme et dokument, så opdager vedkommende at der ikke er forbindelse til netværksdrevet, hvorpå dokumentet skal gemmes
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:19 #3
Vedkommende er heller ikke den eneste bruger for hvem det sker/er sket.
Avatar billede venturer Nybegynder
08. august 2003 - 14:24 #4
Benytter dine brugere sig evt. af resourser som kræver adgang via browseren?

Hvis det er tilfældet kan en forkert password i Internet Explorer let føre til et lockout. IE prøver et indtastet password 2 eller 3 gange før den fortæller brugeren at det er ugyldigt. Dette kan som du nok kan regne ud, gøre at en account bliver lockout'et efter ét forsøg.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:25 #5
Nej, det gør de heller ikke.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:26 #6
altså benytter sig af browser-resourcer
Avatar billede mikef Nybegynder
08. august 2003 - 14:30 #7
Du får også problemer, hvis du (på en anden pc) har lavet en tilknytning til et netværksdrev, og der indtastet et password.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:30 #8
hmmm....
Avatar billede mikef Nybegynder
08. august 2003 - 14:30 #9
fortsat -

Problemet opstår, hvis du skifter passwordet.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:31 #10
men det vil vel kun give problemer, hvis det er den samme brugerkonto, right?
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:32 #11
mikef: you might be on to something there.
Vi skifter password rimeligt ofte....og skiftede for nyligt, så....
Avatar billede mikef Nybegynder
08. august 2003 - 14:32 #12
Korrekt, men du kan på (næsten) enhver W2K og WXP pc lave tilknytninger til netværksdrev med andre brugernavne.
Avatar billede mikef Nybegynder
08. august 2003 - 14:35 #13
Du kan, på alle dine servere, sætte auditing på, således at du får skrevet fejlagtige logon forsøg i din eventlog. Alternativet er gummiskoene og en tur rundt i huset til alle pc'ere.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:47 #14
I logfilen står der:
User account locked out

og lige bagefter står der:
User account changed
    Account locked
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
08. august 2003 - 14:49 #15
Den logger når brugere forsøger at skifte password.....men....
Avatar billede mikef Nybegynder
08. august 2003 - 14:50 #16
Det er desværre ikke årsagen du ser. Du skal, på dine servere, tilføje auditing på "Failed login attempt" (jeg er ikke sikker på at det præcist hedder det, men noget i den retning).
Avatar billede mikef Nybegynder
08. august 2003 - 14:59 #17
Sørg for at serverne i dit domæne (via AD users and computers) er underlagt en policy, som inkluderer "Audit login events" med krydset sat i "Failure"
Avatar billede arnholst Nybegynder
08. august 2003 - 18:11 #18
Hvis man har flere AD servere og en bruger bliver locked out, og man låser op på den "forkerte" - altså en anden end den der er blevet låst på, kan det forekomme at kontoen pludselig bliver låst igen, uden nogen synlig grund. MS har faktisk lavet en patch der skulle løse det her
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
11. august 2003 - 08:47 #19
arnholst, har du et link til den opdatering fra Microsoft?
Avatar billede pkb Nybegynder
19. august 2003 - 13:30 #20
er bruge mellem af domain ???? hvis brugen ikke er mellem af domain kan fejlen skyldes af det
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
19. august 2003 - 15:23 #21
Hmmm...kommer ikke nærmere end løsning end hvor jeg er nu. :(