Avatar billede murdock Nybegynder
08. august 2003 - 12:44 Der er 10 kommentarer

Hvad Linux skal jeg vælge

ja som emne antyder..

Krav til Linux..

Det skal køre på min comp med 64 ram.
må ikke fylde for meget.. lille hd på 4 GB
skal være stabilt..
og Let at finde ud af..

Og det skal ikke være redhat..

Takker for de indlæg der kommer
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. august 2003 - 12:46 #1
måske du kan bruge ligende spørgsmål
http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&searchtype=txt&words=hvilken+distro&x=6&y=2

hvis det skal være linux ville jeg vælge debian selv
men hvis ikke ville mit forslag helt sikket være freebsd

hvorfor kan du læse i de tildligere stillede spm.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. august 2003 - 12:48 #2
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. august 2003 - 12:49 #3
let at finde ud af .. det kommer an på hvor meget erfaring du har med linux og hvor meget du vil gøre for at lære og ikke hvilken distro du vælger .. hvis du spørger mig er det det næsten det samme ligemeget hvad du vælger.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
08. august 2003 - 12:50 #4
Hvis jeg skulle vælge, vil jeg også vælge Debian.

Den er lille som standart 120 mb, fyldte den sidste gang jeg installere den. (Så kan man bare installere de pakker man vil havde med til den.)

Den mindste maskine, jeg har haft den til at kører på er en 486, med 32 mb ram & en 500 mb harddisk.
Stod som gateway & dhcp for 10 clienter hvilket den klarede okay..
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. august 2003 - 12:50 #5
men hvis det kommer til hvor "brugervenlig" instalationen er .. ja så er redhat,mandrake,suse nok nogen af de mest brugervenlige ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. august 2003 - 12:52 #6
hvis du vælger en debian instalation .. så hent en mini instalations cd
boot op på den og lav instalationen over nettet. der er ingen grund til at hente en masse cd'er.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. august 2003 - 12:53 #7
http://debianguiden.dk/ er god til at komme igang med.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. august 2003 - 12:57 #8
hvilket formål skal den bruges til .. ?
hvis det bliver noget server så gør dig selv den tjeneste at ikke instalere XFree86 (grafisk arbejdsmilijø)
linux styrke ligger i din commandline .. og det er 10x hurtigere at administrere med commands end at bruge nogen af de programmer der følger med kde,gnome etc .
og du vil lære at bruge linux meget hurtigere på den måde
Avatar billede skunk Nybegynder
08. august 2003 - 13:28 #9
murdock: da du helt klart er nybegynder vil jeg foretrække en af de lette dists. Eller måske en som dine kammerater bruger?

RedHat, SuSE og Mandrake er betegnet som lette dists. Debian. gentoo mm. er svære og LANGT de fleste vi få et chok og aldrig prøve Linux igen...
Avatar billede murdock Nybegynder
08. august 2003 - 13:51 #10
enter bootdiskes til debian.. og køre med den.. og har brugt linux før.. det bare nogle år side..

men tark for hjælpen