Avatar billede snook Nybegynder
08. august 2003 - 01:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med FreeBSD server

Jeg har overtaget en FreeBSD server fra en god ven.

Mit problem ligger i at jeg slet ikke kan finde rundt på den, så jeg søger en der evt. kan hjælpe med at logge ind på serveren og få den til at køre som den skal.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. august 2003 - 10:53 #1
hvad skal den køre ... eller kører den i forvejen ?
Avatar billede snook Nybegynder
08. august 2003 - 16:24 #2
Den skal køre Apache, PHP, mySQL, Qmail (med qmailadmin og sqwebmail), WebAlizer, phpMyAdmin, og en eller andet FTP server.

Jeg ved den køre noget af det allerede, men der ligger også en hel masse jeg ikke aner hvad er.

Så jeg er faktiks ikke sikker på hvad den køre og hvad den ikke køre lige nu.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
11. august 2003 - 08:21 #3
Jeg kan sagtens hjælpe dig, men desværre kun mod betaling.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. august 2003 - 08:25 #4
der er masser af gode tutorials på nettet. det eneste der kræves en god portion tålmodighed..  :-)
Avatar billede snook Nybegynder
12. august 2003 - 10:52 #5
pallepirat > Hvad skulle prisen være?
Avatar billede pallepirat Nybegynder
12. august 2003 - 12:18 #6
kristian@waveit.com -> skriv til mig
Avatar billede skwat Praktikant
19. august 2003 - 09:47 #7
Er det ikke en lidt voldsom indgangs vinkel?

nuvel, det første du gerne vil er vel at sætte den på dit netværk, log ind som root
(Du kender vel password) derefter skriver du /stand/sysinstall her får de en lille semi grafisk brugerflade, leg lidt i den, og du finder ud af det.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
19. august 2003 - 12:26 #8
snook >> Har du erfaring med noget som helst unix alike såsom interfacet i FreeBSD, kommandoer, apache, MySQL, qmail osv. osv. ? Og skal den server køre her og nu eller er det et lille hobby projekt?
Avatar billede snook Nybegynder
20. september 2003 - 03:53 #9
Sorry den lange svar tid.

pallepirat >> Jeg har arbejdet med linux RedHat og Debian før, men aldrig siddet ved en FreeBSD maskine før.
I Debian har jeg arbejdet med apache, MySQL og qmail mm.

Det er bare et lille hobby projekt.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
20. september 2003 - 11:59 #10
Ok. I linux benyttes der ofte en /home part men saadan er det ikke i bsd. her er den mest benyttede part /usr og herefter kommer /var .
du har ogsaa en /etc som i linux men i bsd er der ogsaa en i /usr/local/etc ;-)

der er nogle smaa forskelle men til administrativt brug er de meget ens. det er mest paa det tekniske plan at de store forskelle ligger. proev at find en howto til hvordan man f.eks. installere en mailserver eller webserver og laer paa denne maade bsd at kende

k