Avatar billede folmand Nybegynder
07. august 2003 - 00:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

2048 Mb ram dual channel

Jeg har fået til opgave at købe og samle en computer for en af mine venner! Den skal være anonym men stærk som en okse. og stadig inden for hans økonomiske formåen!

Derfor har jeg valgt et
Asus P4C800 med canterwood chipsæt 800 MHz bus. understøtter dualchannel.

Dertil en Intel P4 2,4 GHz socket 478
evt med henblik på overclocking

Mit spørgsmål går så på om hvilke fordele det vil have at sætte 4 blokke a 512 Mb ram (400 MHz) i bundkortet. De skal selvfølgelig køre dualchannel to og to.

Hvor stor en ekstra ydelse vil det give?
kan man evt slå den virtuelle hukommelse fra?
Jeg synes selv at det kunne være spændende at prøve men hvis der er nogen af jer der har dårlige erfaring med 2048 så bare sig frem!
Avatar billede omen Nybegynder
07. august 2003 - 00:04 #1
Avatar billede omen Nybegynder
07. august 2003 - 00:12 #2
Med 2048 kan du sagtens slå virtual ram fra. No problem!
Avatar billede folmand Nybegynder
07. august 2003 - 00:21 #3
Ok men er der nogen der kan komme med et eksempel på hvad det vil give i ydeevne? Hvis jeg eksempelvis arbejder med store fotos 80 Mb+ mange styks åbne samtidig?
Det er satelitfotos han bla arbejder med.
Avatar billede omen Nybegynder
07. august 2003 - 00:25 #4
Ikke andet end de har dobbelt så meget båndbredde...

Hvis de ram f.eks har: 3,2GB/s båndbredde, kommer de altså til at køre med:
6.4BG/s båndbredde.
Så det siger vel sig selv!
Avatar billede slowboat Nybegynder
07. august 2003 - 00:26 #5
Jeg har læst nogle få tests, som angiver 2 til 4 % (!!!) i forbedret ydelse...
2GB RAM er iøvrigt ikke at foragte.
Avatar billede omen Nybegynder
07. august 2003 - 00:28 #6
Slet ikke, bare det var mig :)
Avatar billede folmand Nybegynder
07. august 2003 - 01:04 #7
skal jeg forstå det sådan at det kun giver en forbedring på 4% eller er det en skrivefejl fra Slowboat. Umiddelbart lyder i jo positivt indstillet og min kammerat har pengene så jeg tror sku jeg snupper de 4 blokke.
Så har jeg fået et tilbud på 360 for samling og testning hvilket jo er meget fair hvis man vil undgå risikoen.
Jeg var selv ved at splitte mit bundkort ad før jul da jeg skulle montere min nye XP processor. Jeg er pænt fysisk stærk men skulle bruge så mange kræfter, og pludselig smuttede den skruetrækker jeg bruge som finger og skøjtede hen over bundkortet.
Avatar billede slowboat Nybegynder
07. august 2003 - 01:28 #8
Ups, lyder grimt med den skruetrækker, men bortset fra det, har producenterne vist lovet mere, end de kunne holde; det var ikke en skrivefejl.
Bortset fra det, giver dual channel med 4 x 512 MB ikke 2GB men 1GB.
I stedet for ASUS P4C800, burde du vælge ASUS P4P800 og bruge resten af pengene på en lidt hurtigere CPU.
Avatar billede omen Nybegynder
07. august 2003 - 02:38 #9
Og sørg for CPU'en understøtter HyperThreading. Og det skal bundkortet også gøre se'følig!
Avatar billede omen Nybegynder
07. august 2003 - 11:53 #10
Hvis nogle af dem fra dette SPM vil have point, læg en kommentar!