Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 22:13 Der er 19 kommentarer

Computer gået i komplet kage!

Hej folkens

Jeg er nu ved at være temelig desperat. Jeg har lige flyttet her i Søndags, og min computer har ikke virker lige siden. Problemmerne er:

Min Promise ide controller, ser ikke ud til at kunne finde mine ekstra harddiske, og den låser i opstarts sekvensen.

Min skærm flimrer på en underlig magnetisk måde. Selvom jeg har sørget for at fjerne alle mine højtalere, og andre evt. magnetiske kilder omkring skærmen.

Mit lydkort ser heller ikke ud til at virke, jeg kan i hvertfald ikke få noget som helst lyd ud af mine højtalere.

Nogle gange vælger min computer stortset bare at lade vær med at sende et signal til min skærm, så den bare står og blinker i stand-by.

Grunden til den "virker" nu er fordi at jeg har pillet min promise ide controller ud af pci slotten.

Ting som i nok burde vide:
ECS K7S5A
AMD Athlon 1800+
Promise Ultra 133 TX2
Jeg er sådan set rimelig desperat, og jeg sender den nok os snart på værksted. Det er ikke fordi jeg har noget mod at undvære min computer, men det bare lidt af en princip sag, da det er lidt frustrerende at have en metal kasse til ~25.000 dkr stående som ikke virker.
Og hvis i vil gøre mig en tjeneste, så sig lige om det er et forslag, eller et seriøst forslag, om hvad fanden der er galt.

Tror et eller andet sted, at det er mit bundkort der ligger og laver kage. Fordi jeg beregner ikke chancerne særlig høje for, at både min ide controller, lydkort og skærm/grafikkort ka gå i lort.

På forhånd tak!
P.S. Hvis det var muligt havde jeg ofret alle mine 740 points :(
Avatar billede frewald Nybegynder
06. august 2003 - 22:17 #1
Det er meget normalt at elektronikudstyr giver problemer efter at være flyttet. Det skyldes (som regel) at tingene er blevet rystet lidt fra hinnanden. Det du skal gøre er at tage alle boards ud, og sætte dem i igen. Det samme gælder RAM og hvad du nu ellers har sat på dit bundkort. Gå alle stik igennem, og til sidst så tryk på alle komponenter på bundkortet (cmos, cpu osv.)
Så er der en fair chance for at det virker igen
Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 22:18 #2
Gør det ikke :( Har været alle kabler og ledninger igennem
Avatar billede frewald Nybegynder
06. august 2003 - 22:22 #3
Har du haft alle board oppe ? Og taget RAM ud ?
Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 22:25 #4
Jeg har ikke haft mit bundkort ude, men jeg har checket samtlige kabler der stikker ud, samt checket evt. kabler der ikke sidder nogen stener.
Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 22:26 #5
Og chipsets "cpu´en", samt den CMOS chip du snakker om, har jeg heller ikke rørt ved, da jeg egentlig troede de sad fast på printet.
Avatar billede bredker Nybegynder
06. august 2003 - 22:29 #6
mht. skærmen er der nok et punkt der heder afmagnitisering , eller et icon af en magnet med en streg over
det er til at afmagnitisere din skærm med
du finder det ved at gennemgå skærmens opsætning med de knapper der er på skærmen
Avatar billede bredker Nybegynder
06. august 2003 - 22:31 #7
hvis du køre med win2000 eller xp så

prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede frewald Nybegynder
06. august 2003 - 22:33 #8
Problmet er lige præcis ale de ting som 'bør' sidde fast. Det er en meget kendt ting inden for elektronikbranchen, at hvis du har noget der ikke virker efter at det er blevet transporteret, så 're-seater' man alle boards og trykker på alle 'prommer' osv
Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 22:33 #9
Lige PT, er det eneste der har ville køre, Windows Millenium. Og ja, jeg har prøvet at de-gauss min skærm, og det har ingen virkning over hovedet.
Avatar billede frewald Nybegynder
06. august 2003 - 22:36 #10
Hvis Millenium virker uden probs, så kør en repair som bredker har copy/pasted :-)
Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 22:41 #11
ok, frewald, det der fattede jeg ikke en meter af. Jeg har ingen elektronisk erfaring what-so-ever.
Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 22:44 #12
Jeg venter lige til imorgen, da har jeg nok svar fra min mors ven, som har et firma, så vil han lige kigge på den. Han har nok lidt bedere chance for at finde fejlen med lortet lige foran sig. Hvis ikke jeg får den til at virke inden deler jeg de 200 points imellem jer 2 (frewald & bredker)
Avatar billede frewald Nybegynder
06. august 2003 - 22:45 #13
ok - hov alle kort ud af dit bundkort (grafikkort, netkort og hvad du ellers måtte have). Sæt dem derefter i igen.
Det samme gør du med din ram.
Så finder du alle små 'elektronik-kredse' som du trykker på, så de sidder helt på plasd (selv hvis de sidder 0,5mm 'oppe' kan det give problemer)
Avatar billede frewald Nybegynder
06. august 2003 - 22:47 #14
der skulle ikke have stået 'hov' men 'hiv' :-) - den danske sprog er en sværd en :-)
Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 23:02 #15
Jeg har pillet alle mine indstiks kort ud, mine ram, samt min cpu (halv-vejs) Jeg aner bare ikke hva for nogle elektroniks kredsløs i snakker om. Jeg er "håndværker" for pokker :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
06. august 2003 - 23:03 #16
M. h. t. skærmen er det ikke sjældent at f. eks. vandrør skjult i væggen kan få billedet til at se underligt ud.
Avatar billede andthegreat Nybegynder
06. august 2003 - 23:08 #17
Den væg den står op af, er en forstærket pap-maché væg.
Avatar billede andthegreat Nybegynder
18. august 2003 - 16:07 #18
hov... jeg glemte helt at fortæle at jeg har haft overclocket mit grafikkort med 25%, dog har jeg skiftet blæseren ud med en papst 80mm blæser som sidder fast med strips. Mine RAM på kortet har dog ikke haft noget ekstra køling, så jeg tænkte om det kunne fucke mine andre kort op ??
Avatar billede andthegreat Nybegynder
19. august 2003 - 22:05 #19
Nu er jeg så nået så langt, at jeg har fået installeret XP. Og i mellem tiden har jeg lånt et Ati Rage grafikkort, så jeg har et ordentligt billede.

Hvilket bringer mig så langt: Min promise ide controller, har helt stoppet med at vise den bios den viser efter ens normale bios, hvilket jeg finder mærkværdigt. Og jeg kan heller ikke finde den ide controller, nogen steder i windows, hverken i hardware profilen (enhedshåndtering) eller når jeg søger efter ny hardware. Mit lydkort er startet med at fungere, på analog, bare ikke digitalt?! Sådan står landet lige nu.

Opsumering:
Gamle agp grafikkort fik skærm til at flimre voldsomt, skiftede ud med gammelt pci grafikkort.
Lydkort virker næsten efter pci grafikkort er smidt i.
IDE controller virker ikke, og har på intet tidspunkt virket siden jeg har skrevet det første indlæg her.

Please hjælp mig :( Jeg er efterhånden ret desperat. Har sgu ikke penge til både bundkort og grafikkort.