Avatar billede mdk_2000 Nybegynder
06. august 2003 - 20:47 Der er 7 kommentarer

opengl til mandrake

hvor kan man finde opengl til mandrake 9.1
Avatar billede JoeX2 Praktikant
07. august 2003 - 10:51 #1
OpenGL på linux hedder MESA. Det bliver ofte installeret af sig selv, hvis det kort (og grafik kort driver) understøtter OpenGL. Du kan teste OpenGL ved at installere mesa-demos. Det giver nogle nye menupunkter under Underholdning -> Legetøj.

Hvis du har en nVidia grafik kort skal du lige installere Accelerator til linux for at få det bedste resultat.
Avatar billede mdk_2000 Nybegynder
07. august 2003 - 13:09 #2
det virkede ikke
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
25. august 2003 - 10:45 #3
Hvor finder man OpenGL til Mandrake?

Det gør man hos sin grafikkort/chip-producent. OpenGL er en standard for visning af 3D-oblekter, og det er grafikkort-fabrikantens forbandede opgave at levere en driver-stub som udnytter al den fine hardware på grafikchippen.

Ingen driver -> ingen OpenGL.

OpenGL hedder OpenGL. Det hedder OpenGL på BeOS, Windoze, Solaris, AIX og hvad man ellers han finde på. Det hedder altid OpenGL.

Nødløsningen hedder Mesa. Mesa er software-rendering af 3D-objekterne, så man kan vise dem på en almindelig VGA-skærm, men derfor osse udført af din PC's processor i stedet for krafikkortets dedikerede - og splitter-rasende meget hurtigere - grafikprocessor. Mesa er typisk 10-50 gange langsommere end brug af en rigtig OpenGL-løsning.

Og nej, Mesa bliver ikke installeret *hvis* ens grafikkort understøtter OpenGL. Det bliver OSSE installeret hvis... Faktisk har man kun brug for Mesa, hvis ens grafikkort *ikke* understøtter OpenGL (og så er det nok MEGET gammelt) eller hvis man har valgt et grafikkort hvor fabrikanten ikke gider understøtte Linux, og derfor ikke har lavet drivere.

Hvis du har et nvidia-kort skal du lige installere de drivere nvidia har liggende til download (fåes som fine RPM-pakker til single- eller multiprocessorkonfigurationer), rette lidt i din XFconfig-fil og genstarte X en enkelt gang. Alt dét læser du lige om i nvidias readme-fil som både følger med RPM'en og ligger til download på deres site.

Installér du blot Mesa-demos. De virker fint. Jeg erindrer noget om at min framerate hoppede fra under 10 fps til cirka 200 fps, da jeg installerede nvidias driver. Men Mesa demoerne virkede ligegodt af den grund. De er jo netop demoer. Demonstrationer af OpenGL-interfacet og ikke Mesa. Installerer du en grafikkort-driver som udnytter GPU'ens ressourcer og præsenterer et OpenGL-interface, har du skiftet software-renderingen ud med hardware-rendering, og resultatet bli'r derefter. KaPOW!!

www.nvidia.com. Hent den rigtige RPM.

Læs readme'en.

Installer drivere.

Go' fornøjelse.

MVH/Martin
Avatar billede ldrada Nybegynder
10. november 2003 - 12:16 #4
ahem! nVidia har stoppet med at udgive RPM's til linux.
De laver nu en "universel" installationspakke til alle linux distro, så man skal bare lukke og slukke X server, og skrive "sh NVIDIA-Linux... blabla"
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
10. november 2003 - 12:46 #5
Herligt :) nvidia har altså lavet noget endnu bedre end RPM'er?

Det må jeg prøve en dag jeg har lejlighed til det
Avatar billede ldrada Nybegynder
11. november 2003 - 15:38 #6
yes, og deres installer er under GNU licens, og kilden er med i driverpakken :)
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
11. november 2003 - 15:57 #7
Og nu vi er ved det, sku' man måske prøve at kigge lidt nærmere på Debian som main-distro. Jeg har lige hørt at Suse er blevet købt af Novell. Og så er der historien med UnitedLinux og SCO. Og Mandrake skranter i økonomien.

Penge-penge-penge...

Det er efterhånden ikke til at finde en ordentlig distro. De er allesammen blevet opslugt af alle mulige mastodont-firmaer og det hele handler efterhånden bare om penge.

Bwadr!

Der er efterhånden kun Debian og Slackware tilbage. Og Debians pakkesystem er bare rigtig effektivt. Kender du det ikke, så skaf dig en Debian og leg lidt med den. Jättebra! Kører selv v3.0 på min 486/50 minilaptop - alle de andre distroer forventer multimegamaxi-maskiner. Det gør Debian ikke.