Avatar billede guz0 Nybegynder
06. august 2003 - 18:13 Der er 18 kommentarer

Min computer fryser tit i spil.

Hej.

Min computer fryser en gang i mellem når jeg spiller spil (KUN spil, ikke hvis jeg bare er i windows). Det er meget forskelligt hvor lang tid jeg kan spille før den gør det.
Nogen gange 5 min., andre gange gør den det slet ikke.
Det sker i spil som Counter-Strike, Quake 3, Diablo II, Warcraft 3.

Specs:
CPU: AMD Athlon 1.20GHz
RAM: 768 MB SDRam
GFX: GeForce 4 TI4200
MB: MICRO-STAR MS-6340
Windows 2000
Så vidt jeg kan se på min strømforsyning står der 235W.

Jeg har prøvet at opdatere forskellige grafikdrivere osv. men uden held.
Derfor håber jeg at nogen her kan hjælpe :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. august 2003 - 18:15 #1
Hvor varm bliver din CPU ? Prøv at gå i bios efter den genstarter og se hvor varm den bliver.
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. august 2003 - 18:17 #2
altså efter den crasher
Avatar billede guz0 Nybegynder
06. august 2003 - 18:22 #3
Hvor i bios kan man se det? Jeg fatter hat af bios :>
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. august 2003 - 19:08 #4
I min hedder den hardware monitor. Men kommer an på hvad bios du har.

Men prøv at kigge lidt omkring. Den er der et sted kan du være sikker på! :)
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
06. august 2003 - 21:45 #5
ellers kan du downloade en trial af "sisoft sandra" der kan du se hvor varm din cpu bliver, og så kan du samligne dens effekt med en helt ny processor af den samme slags.

det er mit bud, til at starte med, så kan du jo skrive resultatet her.

//niels
Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2003 - 23:58 #6
tror også den bliver for varm! Prøv at støvsuge blæseren til cpu'en hvis den er beskidt!

Stol ikke på sisoft sandras aflæsning af temperaturen. Den viser som vinden blæser! I bios virker det! Men det er ikke sikkert at dit bundkort understøtter aflæsning af temp. (kan ses i manual)!

Tobias!

Det kan også være grafikkortsblæseren, der er for beskidt / for dårlig!
Avatar billede bokjer Nybegynder
07. august 2003 - 14:58 #7
Hvis der er VIA chipset på dit bundkort kan du også opgradere det med en 4in1 version 4.43, det løser også en del problemer
Avatar billede meinhoff Nybegynder
07. august 2003 - 20:55 #8
Der er god grund til at tro det er din psu (som grundregel skal man bruge minimum en 250 watt, helst 300 watt eller større til athlon systemer).

Når det kun sker i spil kan det enten være fordi du ikke har installeret drivere til bundkortet, eller fordi psu`en ikke kan levere nok strøm nok når grafikkortet begynder at trække for alvor.
Avatar billede guz0 Nybegynder
08. august 2003 - 12:33 #9
Nu har jeg prøvet at bruge min computer et par dage uden at have kabinettet på, og indtil videre har den ikke stoppet midt i det hele.

Så har det vel noget med varmen at gøre og ikke PSU'en?
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
09. august 2003 - 09:22 #10
tja.. hvis din computer står lige om af en mur, så den ikke kan få nok luft ind til blæseren, er det nok derfor.
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. august 2003 - 22:18 #11
er der skidt i propellerne til blæseren?
Avatar billede tobias28 Praktikant
25. august 2003 - 00:35 #12
sker her mere?
Avatar billede guz0 Nybegynder
28. august 2003 - 14:00 #13
Hej
Jeg har købt en ny strømforsyning på 400W - men da jeg så startede fx. Counter-Strike nåede jeg dårligt at spille to runder før den frøs igen. :<

Så tog jeg kabinettet af, og nu har jeg ikke været ude for at den gør det.
Avatar billede tobias28 Praktikant
28. august 2003 - 23:19 #14
du skal nok have et bedre airflow i kabinettet så.....har du plads i kabinettet til sådan en her: http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP250&Fane=COLD,COFA,COFA120

så tror jeg ikke du behøver at have kabinettet åbent mere....dog skal du også være opmærksom på, at varmen ikke kan komme ud, hvis du har mange ledninger, der fylder derinde....måske skifte dem ud med runde kabler istedet, osv...!
Avatar billede guz0 Nybegynder
29. august 2003 - 16:39 #15
Det kunne meget vel være det med for mange ledninger - de vælter nærmest ud derinde fra :<
Hvad mener du med runde kabler?
Og hvordan er det meningen at den blæser skal sidde?
Avatar billede meinhoff Nybegynder
29. august 2003 - 21:10 #16
Hvis du har et stort virvar af ledninger er det en god idè at bruge strips til at samle dem med da de som tobias skriver hindrer luften i at cirkulere. (og strips er billigere end runde ledninger)
Avatar billede tobias28 Praktikant
01. september 2003 - 15:53 #17
du kan få sådan at dine kabler er indeni en rund tube af en slags, så de fylder mindre....

ps. sorry for sent svar, men har haft ret travlt på det sidste..(starte på uddannelse osv..)

pps. og ja...strips er også en løsning....
Avatar billede tobias28 Praktikant
01. september 2003 - 15:54 #18
blæseren plejer at skulle sidde lige under stømforsyningen...i mit kabinet er der plads til 2 .....er der ikke lavet plads/huller til at sætte noget lignende på din?