Avatar billede wolfguard Nybegynder
06. august 2003 - 14:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Formatering af harddisk?

Hvordan formatere jeg mit C-drev?
Jeg formaterede mit D-drev ved at:
Denne Computer -> D-drev -> Højreklik -> Formater.
Men kan man gøre det samme med C-drevet? Jeg mener, mit Windows (XP) har jeg jo på C-drevet ... Men man er jo inde i Windows, når man sletter det ... det kan man da ikk', eller er jeg gal på den?
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
06. august 2003 - 14:30 #1
Nej, du kan ikke formater når du er i Windows XP (du kan måske godt, men det er der ingen ide i!). Du gør bedst i at genstarte på en startdiskette og formatere derfra.
Avatar billede peet-49 Novice
06. august 2003 - 14:31 #2
Du kan formatere C drevet under installation, ved at slette partition og oprette en ny.
Avatar billede fromsej Praktikant
06. august 2003 - 14:31 #3
Det kan du ikke.
Du kan boote på din XP CD, og så får du mulighed for at formatere derfra.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. august 2003 - 14:32 #4
Du kan formatere ved at følge nedenstående vejledning, men du vil så få Xp installeret igen, og det ved jeg ikke om du ønsker.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
06. august 2003 - 19:05 #5
I er alle kommet med et godt svar. Men da Jakoc Clausen har gjort mest ud af det, får han pointsene. Tak skal i!
Avatar billede peet-49 Novice
06. august 2003 - 21:29 #6
Selv tak.