Avatar billede human Nybegynder
06. august 2003 - 02:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problem med æ,ø og å

Ja.. Hvis jeg sidder og skriver til en over licq så er mine æ,ø og å'er mærkelige, altså de vises ikke rigtigt. Det sammen hvis jeg skriver en tekst på en php doc i quanta, uploader det. Så er æ,ø og å mærkelige.

Hvad kan jeg gør for at rette det?
Avatar billede -madman- Nybegynder
06. august 2003 - 02:33 #1
hvad er 'mærkelige' ved dine æøå?

hvilket system sidder du med?

er det et nyt problem eller har du haft det før?
Avatar billede human Nybegynder
06. august 2003 - 04:57 #2
Heh lige siden install. Det er redhat 9.

Det mærkelige er at den ikke kan skrive dem. Men der kommer bare en slags krydseduller istedet.

Hvis jeg henter et doc ned på min computer som er skrevet i windows, så er å fx en firkant.
Men når jeg i nu sidder og skriver her i denne form, får er dine fine, og jeg går også ud fra i ser dem korrekt.
Avatar billede human Nybegynder
06. august 2003 - 05:06 #3
http://www.techcity.dk/test/test.php sådan ser mine æøå ud når jeg har skrevet dem fra min maskine af og uploadet det, det samme hvis jeg skriver med en over licq og amsn.
Men som sagt ikke når jeg fx sidder her og skriver i en form.

Hvad er problemet?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2003 - 07:12 #4
Du skriver ÆØÅ i UTF-8 encoding og din web-server fortæller browserne
at det er ISO-8859-1 encoding.

Enten skriv i ISO-8859-1.

Eller konfigurer din web-server til at lable det UTF-8.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2003 - 07:16 #5
Der er lidt flere detaljer her:
  http://www.eksperten.dk/spm/373422
Avatar billede human Nybegynder
06. august 2003 - 17:01 #6
Det er ikke min webserver.

Men er det sådan at jeg evt. kan skrive et eller andet her:

<html>
<head>
</head>
<body>

</body>
</html>

Kan man ikke stoppe et eller andet ind der så den læser det rigtigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2003 - 17:11 #7
Måske:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">

oppe i head.
Avatar billede human Nybegynder
06. august 2003 - 22:56 #8
Nææ.. Det hjalp ikke. Er der virkelig ikke noget jeg kan gøre for at få det til at funke?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2003 - 23:01 #9
Du kunne jo prøve at konvertere dem fra UTF-8 til ISO-8859-1
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2003 - 23:02 #10
iconv --from-code UTF-8 --to-code ISO8859-1 glfilnavn --output nyfilnavn
Avatar billede human Nybegynder
06. august 2003 - 23:05 #11
Det der skriver jeg saa i min terminal eller..?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2003 - 23:06 #12
Ja.
Avatar billede human Nybegynder
06. august 2003 - 23:10 #13
Jeg får:  ulovlig inddatasekvens ved position 1196
Avatar billede human Nybegynder
06. august 2003 - 23:49 #14
Kan det ikke også være jeg skal vælge en anden encoding i selve redhat 9? Så mine æøå kommer til at se rigtige ud? Men hvor ændre jeg det henne?
Avatar billede human Nybegynder
07. august 2003 - 07:51 #15
lukker