Avatar billede turbod Nybegynder
05. august 2003 - 14:46 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Lyssætning osv.

Jeg er begyndt på VIZ 4 og mangler danske øvelseshæfter ell. lign. til lyssætning, materialer, kameragang osv.

Evt. private hjemmesider med tuts....

Kan i hjælpe?
Avatar billede miss-g Seniormester
05. august 2003 - 15:56 #1
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. august 2003 - 15:56 #2
Så vidt jeg er informeret er 3D Studio Viz og 3D Studio Max nært beslægtet med hinanden, det er jo desuden også Discreet der lancere begge produkter. Jeg mener bestemt det er den samme renderngs motor der ligger under dem begge. Så mon ikke nogle 3D Studio Max Tutorials kan anvendes. Onkring general lyssætning i virtuelle verdner (3D) findes der en must bog der behandler emnet. Bogen diskutere altså lyssætning til disse formål i al almindelighed og er derfor ikke henvist til et specielt 3D program. Bogen kan evt. købes på www.amazon.co.uk og hedder: "[digital] Lighting & Rendering" og er skrevet af Jeremy Birn ISBN: 1562059548. Her et direkte link:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1562059548/qid=1060091684/sr=1-1/ref=sr_1_2_1/202-5961897-6183829

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede turbod Nybegynder
05. august 2003 - 18:42 #3
Zerohero, du nævner Studio VIZ og Studio MAX. Det jeg har er et Autodesk program, men det kan være det er det samme som Studio VIZ...ved det ikke.

Jeg har iø. tjekket 3dmaxer.dk
Avatar billede michael-k Nybegynder
05. august 2003 - 19:15 #4
Det hedder bare Autodesk Viz :)

Der er lige kommet en bog på dansk der hedder AutoDesk Viz 4 Modellering og visualisering fra forlaget Uhrskov.
Selve hæftet er en tutorial hvor det ender op med at man laver et hus.  Et okay hæfte dog går det ikke så meget i dybden ved de enkelte kapitler.

Det kunne du prøve. Ellers er der 3dmaxer.dk som er blevet forslået som sagtens kan bruges da de to programmer ligner hinanden en del. Dog er animationdelen i Viz ikke så detaljeret, og Viz har lag som også kendes fra feks ACad osv.
Avatar billede turbod Nybegynder
06. august 2003 - 20:18 #5
Ja jeg kan da godt se at de to programmer ligner hinanden.
Jeg prøver på 3dmaxer.dk.

Takker