Avatar billede grabbing Nybegynder
05. august 2003 - 13:23 Der er 5 kommentarer

Hjælp til Samba og MSDFS

Hej eksperter,

Jeg har lige installeret en Linux/Samba server på mit firma’s Windows 2000 netværk. Selve installationen og konfigurationen forløb uden større problemer. Det er det specielle ved det, at jeg har brug for msdfs understøttelse for at kunne mappe bestemte mapper til bestemte brugere.

Også det er gået glimrende. Når jeg laver et symbolsk link til en shared mappe kan jeg fint finde den hos Windows klienterne. Jeg har brugt følgende kommando:

ln –s msdfs:servernavn\\share\\mappe dfsnavn

Problemet opstår når jeg vil have flere mapper i samme symbolske link. Jeg har prøvet følgende:

ln –s msdfs:servernavn\\share\\mappe1,servernavn\\share\\mappe2 dfsnavn

Linux æder det fint nok, men når jeg mapper linket som drev i Windows virker det ikke helt efter hensigten. Jeg får indholdet af mappe1 som det er meningen men ikke indholdet af mappe2. jeg har en lumsk mistanke om at det har noget med syntaksen i kommandoen at gøre.

Er der nogen der har idé om det?? Enhver hjælp vil være guld!
Avatar billede mfalck Praktikant
05. august 2003 - 13:30 #1
har du sat host msdfs = yes i [global] i smb.conf ?
Avatar billede mfalck Praktikant
05. august 2003 - 13:31 #2
ups my fault .. glem ovenstående :-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. august 2003 - 14:03 #3
ln –s msdfs:servernavn\\share\\mappe1 dfsnavn
ln -s msdfs:servernavn\\share\\mappe2 dfsnavn

har du prøvet sådanne ??
Avatar billede grabbing Nybegynder
05. august 2003 - 15:02 #4
Ja, det har jeg prøvet. Det laver to links og så er jeg jo nødt til at mappe to drev hvilket er det jeg gerne vil undgå. Jeg vil have mapperne mappet som et drev for at øge overskueligheden hos mine brugere.

Hvis jeg nu gør som zyphon foreslår med samme dfsnavn så får jeg (selvfølgelig) besked på at linket allerede eksisterer.
Avatar billede mfalck Praktikant
07. august 2003 - 09:32 #5
hvilken version af samba er det !?!? Evt kan du overveje at prøve version 3 .. den er i beta men der er en del forbedringer i den.