Avatar billede marikke Nybegynder
05. august 2003 - 10:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Formatering af kolonne

Jeg har importeret en database som en tekstfil til Excel.
En af kolonnerne er ser numrene sådan ud (A12345678), de skulle gerne se sådan ud (A 12 345 67 8), altså med mellemrum. Alle nr. begynde med et A.
Jeg har forsøgt i "brugerdefineret" med (A 00 000 00 0) og mange andre forslag, men der sker intet.
Nogen ide'er?
Hej
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
05. august 2003 - 11:06 #1
Dit "nummer" bliver af Excel opfattet som en tekst og kan derfor ikke umiddelbart formateres med brugerdefineret format.
Med passende brug af formlerne Venstre og Midt vil du kunne konstrue en ny tekst, der ser ud som du ønsker det. Det vil se ud noget i retning af:
=venstre(A1;1)&" "&midt(A1;2;2)&" "&midt(A1;4;3) osv..

Håber du kan komme videre.

/Thor
www.kursusmaterialer.dk
Avatar billede marikke Nybegynder
05. august 2003 - 11:34 #2
Hej Thor
Sorry, men jeg forstår faktisk ikke en pind af det du skriver.
Hvor skriver jeg formlerne?
A1 betyder vel den pågældende celle? men resten???
/marikke
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
05. august 2003 - 11:42 #3
Fair nok :-)
Indsæt en kolonne ved siden af den kolonne hvor dine "numre" står - lad os antage at det er kolonne A - dvs. kolonne B er den du har indsat.
I B1 skriver du så ovenstående formel og når du har fået lavet den færdig så nummeret er korrekt formateret kan du trække formlen ned (kopiere den) så den kommer til at virke på alle dine numre.

Hvis det er noget du kun skal bruge én gang kan man bagefter lave et trix med at kopiere kolonne B og indsætte den igen som værdier - men det ved jeg ikke om du er interesseret i.

/Thor
Avatar billede stewen Praktikant
05. august 2003 - 11:49 #4
Hvis du har importeret din database i kolonne "A" (med start i "A1") så kan du f.eks i celle "B1" skrive som Thor skriver:

=VENSTRE(H195;1)&" "&MIDT(H195;2;2)&" "&MIDT(H195;4;3)&" "&MIDT(H195;7;2)&" "&HØJRE(H195;1)

Dernæst kopierer du formelen hele vejen ned til bunden af din import!!
Avatar billede stewen Praktikant
05. august 2003 - 11:51 #5
Dooh - hvor er jeg langsom.............. men blev lige afbrudt af en kollega - altid en god undskyldning!! :-)
Avatar billede stewen Praktikant
05. august 2003 - 11:51 #6
og så skal der stå "A1" og ikke "H195"................
Avatar billede marikke Nybegynder
05. august 2003 - 12:06 #7
Hej igen
Ju-hu, det virker, jeg skal bruge dette her flere gange, så hvis der er en snild måde at gemme det på, sååå................
/marikke
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
05. august 2003 - 12:33 #8
Formlen står jo i dit ark - så den bliver gemt sammen med arket.
Avatar billede marikke Nybegynder
05. august 2003 - 14:13 #9
Mange tak for hjælpen
/marikke