Avatar billede brokkehoved Nybegynder
04. august 2003 - 05:24 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Oprettelse af firma/selskab.

Hejsa.

Jeg er ved at oprette et firma/selskab sammen med 2-3 andre partnere.
Jeg ønsker ikke at hæfte personligt, hvis det går ned eller hvis jeg ønsker at forlade firmaet/selskabet på et senere tidspunkt.

Hvilken type firma/selskab skal vi vælge?

Hvordan med skatte- og toldvæsnet?

Flere af os er på understøttelse/bistandshjælp, hvordan klarer vi den?

Beskrivelser for fordele og bagdele ønskes. Også link.

På forhånd tak:
Alex Flakkenberg
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. august 2003 - 05:48 #1
jeg vil forslå dig at tage et kig forbi http://www.startfirma.dk en hjemmeside som har til formål at hjælpe iværksættere.
tag også og kig på http://www.kontaktpunktet.dk/
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. august 2003 - 07:09 #2
Hvis I skal holdes "skadesfri" ved en evt. konkurs, skal i kigge på et ApS.

Held og lykke.
Avatar billede bredker Nybegynder
04. august 2003 - 07:11 #3
jpvj>>ved APs hæfter du også personligt
det er kun ved aktieselskaber der er mulighed for dette
der skal være minst en der hæfter personligt
Avatar billede peet-49 Novice
04. august 2003 - 08:50 #4
Ved APS er det kun den bestående sikkerhed (135000kr)der hæftes i.
Avatar billede pfp Nybegynder
04. august 2003 - 12:06 #5
peet49 -> 125.000 er det.
Avatar billede kein Nybegynder
04. august 2003 - 15:24 #6
bredker >> Sikker noget pladder - ved ApS hæfter man kun med selskabskapitalen !

brokkehoved >> I har umiddelbart følgende muligheder, hvor I/S ikke er det du søger:
I/S - Personlig hæftelse af alle interessenter, men kræver ingen min. indskudskapital.
ApS - Anpartshavere hæfter kun med den indskudte kapital, som tilsammen skal være min. 125.000 kr.
A/S - Aktionærer hæfter kun med den indskudte kapital, som tilsammen skal være min. 500.000 kr.

www.startguiden.dk er desuden et glimrende sted at søge mere info !
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
07. august 2003 - 15:19 #7
"Hvilken type firma/selskab skal vi vælge?"

Hvis du ikke ønsker at hæfte økonomisk, skal du som tidligere nævnt, "minimum" stifte et Anpartsselskab. (ApS)
Det kræver dog at i tilsammen kan indskyde min. 125.000 kr. i virksomheden, men som ikke behøves være kolde kontanter.
Det kan også være i form af apportindskud, som f.eks. en lille firmabil, computerudstyr, eller noget helt andet.

"Hvordan med skatte- og toldvæsnet?"

Ja, det afhænger jo _meget_ af hvad i har tænkt jer at lave.
Indenfor mange erhverv, skal der indhentes diverse tilladelser før man går i gang, og i skal tage højde for om i skal importere/eksportere varer osv.
Men hvis det f.eks. er et webdesign firma, drevet hjemme fra sofabordet, så kræver det egentlig kun at i bliver momsregistreret.
Dog er det påkrævet ved lov at have en registreret revisor tilknyttet, ved et ApS. (Det er det f.eks. ikke ved et I/S eller en personligt ejet virksomhed.)

"Flere af os er på understøttelse/bistandshjælp, hvordan klarer vi den?"

Der er jeg lidt uklar, men tror ikke den går. Såvidt jeg ved må man vist ikke eje noget, når man modtager understøttelse, f.eks. må man ikke eje et hus eller en lejlighed. Jeg vil tro det samme gælder en virksomhed, men hæng mig ikke op på det.
Det var noget andet hvis det f.eks. var SU.

Håber det hjalp en smule, og som kein nævnte er www.startguiden.dk et rigtigt godt sted at starte. I har vist i øvrigt krav på nogle timers rådgivning, det kunne være det kunne betale sig at benytte.
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
13. august 2003 - 18:13 #8
Hejsa igen.

Tak for de mange og gode svar, selvom at jeg godt kendte til nogle af dem (men jeg var bare usikker, da jeg ikke ønsker at brænde nallerne).

Jeg har fordelt point imellem jer allesammen.  :~]