Avatar billede luusilus Nybegynder
03. august 2003 - 18:59 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar

Hej jeg ville høre mht en bærbar, om der var nogen der kunne anbefale noget specielt - er der noget man skal være særlig opmærksom på når man skal have en bærbar? Jeg er ikke nogen computerhaj, men skal bruge en bærbar til skolearbejde. Den skal ikke kunne noget vildt, men den skal være "nem" og forholdsvis hurtig. Der skal desuden være cd-rom afspiller/brænder, og evt diskette drev. Er der desuden stor forskel på processor typer (om man vælger celeron, AMD osv.) ?  Jeg regner med at skulle af med ca. 10.000 +/- Hvad skal man have for de penge ?
Avatar billede nmh Nybegynder
03. august 2003 - 19:02 #1
Avatar billede zkn Nybegynder
03. august 2003 - 19:03 #2
Hvis du ikke regner med at spille på den så vil jeg foreslå en mindre processor.
Hvis du regner med at spille spil på den, det er trods alt til skole brug :P
Så sørg for at der er et ordenligt grafik kort, bedst hvis det ikke er delt ram.
Avatar billede zkn Nybegynder
03. august 2003 - 19:04 #3
Og hvis du regner med at bruge den til grafik så køb da en tabletpc
http://www.microsoft.com/windowsxp/tabletpc/
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2003 - 19:06 #4
Alt fra Dell er kram.... Acer leverer også stabilt udstyr.... IBM er altid godt, og ved at komme ned i pris.... Hrmmm, alting er faktisk rimeligt fornuftigt til dit brug, du skal nok bare lægge mærke til at maskinen du køber er med en Mobile-processor (således du ikke er nødsaget til at høre på en blæser som driver dig til vanvid).... :-)
Avatar billede zkn Nybegynder
03. august 2003 - 19:12 #5
Jeg har en bærvbar med en stationær processor og min køler lamer betydeligt mindre end nogel af dem til bærbare, så det er ikke altid man kan sammenligne så firkantet.
Dog vil en stationær processor altid være mere strømkrævende, så rgner du med at være væk fra strøm et par timer af gangen skal du satse på bærbar processor.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2003 - 19:17 #6
OK.... så præciserer jeg lige mit svar :-)

ALLE de bærbare computere (der kører med ikke-mobile-processorer) som jeg har hørt larmer MEGET mere end bærbare med Mobile-Processorer....

Jeg har selv en bærbar med en Pentium III-processor (ikke-mobile) og jeg har (lige siden jeg købte den for 2 år siden) fortrudt mit købt for den larmer....MEGET....nej, det må jeg lige omformulere..... UFATTELIGT meget.... Derfor anbefaler jeg ALTID en bærbar med Mobile-processor.
Den bedste løsning ville naturligvis være at prøve nogle maskiner (i en egentlig butik, istedet for via. en web-shop), før man foretager et køb....
Avatar billede zkn Nybegynder
03. august 2003 - 20:12 #7
Det er ikke processoren der larmer det er som du selv siger køleren så måske det ville være smart at anbefale en bærbar med en mere lydsvag køler, der findes udemærkede kølre til bærbare der både kan håndtere en stationær processor og er lydsvage (har som sag selv en sådan).
Det passer at det før i tiden var nær umuligt at finde en bærbar med stationær proseccor der ikke havde en meget agresiv køling. Det er det dog ikke mere,
Og skal det endelig komme til det så bed dem tænde den i butiken og lyt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. august 2003 - 20:40 #8
http://www.dailyrush.dk/hardware/features/guides/304

Som der skrives i link - vælg kvalitet frem for hastighed, det er du bedst tjent med.

Desuden er levetiden på en bærbar med alm. desktop cpu mere strømslugende og du skal derfor ikke forvente at den holder mere en 2½ time max! når den KUN bruger batteri.

Køb en bærbar med Centrino teknologi - ganske vist er de på 1.3 og 1.6 GHz men de yder som hhv. en 2.0 og en 2.4 GHz cpu.
Avatar billede kohaar Nybegynder
03. august 2003 - 23:21 #9
Enig. Centrino vil helt sikkert passe til dit brug. Der er lang batterilevetid (som regel over 5 timer) og næsten ingen larm fra blæser osv.

Asus laver nogle gode bærbare med centrino teknologi, og skal du ikke spille krævende spil, er det en god computer. Ellers vil jeg anbefale acer eller zepto. Begge med et rigtig hurtigt grafikkort
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. august 2003 - 19:26 #10
Skal vi ind på at anbefale mærker så vil jeg anbefale Fujitsu-Siemens el. Asus :)
Avatar billede luusilus Nybegynder
06. august 2003 - 14:20 #11
Tak for alle inputtene, jeg tænkte på om i måske kunne være lidt mere præcise og komme med et bud på hvad jeg skal gå efter: altså hvor stor/hvilken processor, hvor mange RAM, hvor stor harddisk, og hvordan CD-rom drevets specifikationer skal være. Computeren skal udelukkende bruges til at lave opgaver, præsentationer på, den skal kunne brænde cd'er forholdsvis hurtigt. Generel må den gerne være forholdsvis hurtig, men jeg ved ikke hvor hurtigt det er nødvendigt at den er til de ting jeg skal bruge den til. Jeg kunne godt tænke mig et bud på nogle specifikationer og en dertil rimelig pris. Håber i er friske på lidt ekstra kommentarer :-)
Avatar billede kohaar Nybegynder
06. august 2003 - 17:25 #12
Asus m2n er rigtig fed til det du skal bruge den til. Den har lang batteritid og er næsten lydløs. Den brænder cd'er hurtigt, og kan fåes med stor processor og meget ram. Check http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N. Den har ikke det helt store grafikkort, men det er mere end rigeligt til dit brug
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2003 - 20:33 #13
Enig i at en bærbar m. Pentium Mobile processor er det du skal have + Centrino maskine på 1.3 GHZ yder som en 2.0 GHz og en 1.5 Gz yder som en 2.3 (ca. tal)
Avatar billede luusilus Nybegynder
06. august 2003 - 21:11 #14
Tak endnu engang. men nu bliver jeg lige ved.... Jeg har været ude og kigge på en af de der centrino-ting og jeg synes bare at de umiddelbart er en lille smule dyre...? Jeg har sådan lidt en idé om hvad jeg skal kigge efter mht processor, RAM og harddisk. Men hvad skal jeg have fat på mht CD-brænder - hvilke specifikationer skal det have for at være forholdsvis hurtig ? Jeg vil bare gerne vide en lille smule før jeg henvender mig til en forretning, der vil gøre alt for at sælge mig et eller andet...
Avatar billede kohaar Nybegynder
06. august 2003 - 21:38 #15
Næsten alle bærbar har kombineret dvd/brænder (i alt fald centrino). De fleste brændere til bærbar er på 24 speed, hvilket betyder, at du kan brænde en cd på omkring 5 min (har ikke selv haft en - bare hovedregning). Burde være hurtigt nok.
Normalt på en brænde står der f.eks. CD-RW/DVD-ROM Combo (8x/24x10x24x). Betyder at den læser dvd med 8 speed, læser cd'rom med 24 speed, og brænder med 24. Ved ikke lige hvad 10 står for, men mener det er noget med rewriteble cd'er.

Centrino er lidt dyrer, men man kan stadig få en god centrino til under 12k
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 11:33 #16
okay, de specifikationer du nævner er det hvad der er normalt ? Altså det man helst skal have ? Jeg kiggede nemlig på en bærbar (og havde egentlig bestemt mig for den) men så var der selvfølgelig en bekendt der lige skulle påpege at DVD-halløjet var lidt langsomt... den havde følgende specifikationer: 8 x DVD 8 x 8 x 24 CD-brænder Combo (det var hvad der stod) - Men hvad skal man så gå efter lige når det gælder brænder og afspiller der ?
Avatar billede kohaar Nybegynder
07. august 2003 - 13:28 #17
8xdvd er meget godt. I dag, er de fleste dvd drev du køber til stationær 16xdvd, men mener ikke at mange notebook producenter har mere end 8xdvd i deres computere. 8x cd brænder er self. ikke det største du kan få, men hvad skal du bruge det til? Må vi se specs. på den computer du omtaler?
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 13:43 #18
Øv bøv, det var egentlig den eneste grund til jeg ikke købte den - der var begrænset antal, så de har nok ikke flere tilbage... Men specifikationerne var: 512 MB DDR RAM, 30 GB Harddisk, 8 x DVD 8 x 8 24 CD-brænder Combo, 15" XGA TFT skærm, 64 MB ATI MOBILITY RADEON GRAFIK (shared), Modem og netkort, Windows XP home, Word 2002, Works... Det var en Compaq Presarion 2168 til 8999.- Er jeg gået glip af et godt tilbud ? Men ellers er det vel udmærket til sådan en som mig er det ikke ? SÅ ville det være en god ide at lede efter noget i den retning ? Tusind tak for al din tid - sætter stor pris på det :-)
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 14:00 #19
Hvad med den her: Toshiba Satelite A10s-203: 256 MB DDR RAM, 30 GB harddisk, 15" TFT-skærm m DVD-drev og CD-brænder... Har ikke yderligere spc. Men hvordan lyder den ? Prisen er 8888.-
Avatar billede kohaar Nybegynder
07. august 2003 - 14:01 #20
Går ud fra det var med en amd eller celeron processor. Ikke mit fortrukne valg, men man må sige at det var et rigtig godt tilbud. Er ked af det.
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 14:06 #21
Det var en celeron processor, men jeg mente alligevel at det var et ok tilbud - typisk at folk altid kommer med gode forslag :-) Jeg kommer lige med et par andre jeg har kigget på - måske du har en idé om hvilken der er bedst til prisen...? Jeg har set på fire i alt inkl. den ovenfornævnte toshiba...
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 14:07 #22
1. Toshiba (ovenfornævnte)
Avatar billede kohaar Nybegynder
07. august 2003 - 14:12 #23
Kender ikke toshiba, men det er da en pæn computer at kigge på. Virker dog lidt tam, når man lige har set compaq'en.

Ville selv vælge en computer med 512mb ram, et grafikkort der ikke deler ram, og en p4 mobile eller p-m processor, men bruger også min meget til grafik og hastighed
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 14:12 #24
2. Packard Bell Easy Note 3221, AthlonXP mobile 2200+, 384 MB RAM, 30 GB harddisk, DVD/CDRW combo, 15"TFT skærm, 9.997.-

3. Acer Aspire Notebook, AMD 2500+ Mobile CPU, 15" TFT skærm, 512 MB RAM, 60 GB harddisk, DCD-brænder, 10.999.-

4. Fujitsu Siemens Amillo 7600, 2500+ AMD Athlon XP Mobile, 512 MB DDR RAM, 60 GB harddisk, combo DVD-drev og CD-brænder, 15 TFT skærm

Er der en af dem der er at foretrække frem for de andre - mht. mærke/specifikationer ?
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 14:15 #25
Du er altså bare super, tusind tak for hjælpen, det er ikke så nemt, når der er så meget at vælge imellem, og man ikke ved så meget selv, samtidig med at alle vennerne kommer med gode ideer. Så var det jeg tænkte det var nemmere at få lidt hjælp fra en man ikke kendte...
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 14:16 #26
Ja se, der har du igen tabt mig - p4 mobile ? p-m processor ? Det ved jeg jo slet ikke hvad er... og så er problemet at jeg ikke aner hvor jeg skal finde det og hvor meget jeg skal give for det for at det stadig er rimeligt :-)
Avatar billede kohaar Nybegynder
07. august 2003 - 14:57 #27
Hehe.. Fair nok. Intels Pentium 4 mobile er en meget brugt processor i bærbare computere. Mange steder sælger de bærbare med en Pentium 4 (ikke mobile), og det betyder at det er en processor fra en stationær computer de bruger. Dette gør så, at den kræver mere strøm, og også bliver varmere.

Pentium -M er den processor der bruges i centrino computere. Den bruger meget lidt strøm, og derfor holder batteriet længere, og den bliver faktisk ikke varm. Den er bygget specielt til det bærbare markedet, og en 1.3GHz svare normalt til en 2.0GHz. (kræver lidt mere forklaring at vide hvorfor).

Kender ikke Amd mobile, men går ud fra, at når der står mobile efter den, betyder det, det samme som ved pentium 4 mobile. Altså en bærbar version af deres stationær processor.

Både Acer og Fujitsu er gode computere. Har ikke hørt fra nogen der har en Packard Bell bærbar.

Du skriver ikke noget om grafikkort i dine lister, men efter at have ledt lidt fandt jeg ud af, at der i begge 2 er shared grafikkort. Det giver ikke særlig god ydelse i større spil, men til skolebrug gør det ikke så meget. 512 MB ram er rigtig godt (ville ikke vælge mindre).

http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=20&tID=88391

Lidt ældre modeller, men de nævner Fujitsu, og det vil jeg også gøre. Ved ikke hvad den koster, men den er pæn at se på, relativ let og så vil jeg mene du får mest kvalitets hardware for pengene (DDR Ram, ATI Grafikkort med Tv-out). Har ikke lige fundet så meget om Aceren, men synes at Fujitsu'en er en dejlig computer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2003 - 19:00 #29
Gør lige opmærksom på at Amilo-serien bruger desktop cpu som betyder mere strømforbrug (KUN batteri = max. 2 timer)

Desuden er den c1110 jeg linker til, til salg for 9995,- i detailhandlen - og IKKE ca. 11.000 som først skrevet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2003 - 19:02 #30
Og da den har Pentium M cpu (ikke at forveksle med en Pentium Mobile!!) betyder det at den kan køre ca. 5 timer på et batteri inden den skal oplades :)
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 20:15 #31
Fujitsuen koster 11.995.- dvs en tusse mere end aceren - men er den så det "ekstra" værd ?

Til John Stigers:  den c1110 du linker til - kan du ikke fortælle lidt mere om den i forståeligt sprog så en lille computer idiot kan følge med ? Hvad betyder det med Pentium M cpu osv....
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2003 - 20:24 #32
Pentium M er en ny cpu til bærbare der yder mere. f.eks,. en 1.3 giver samme ydelse som en 2.0 GHz.

Fujitsuen er mere værd ja. HUSK! det er bedre at få kvalitet frem for ydelse ;)
Avatar billede luusilus Nybegynder
07. august 2003 - 20:56 #33
okay så... hvad er en cpu ? hvordan er en pentium M så i forhold til en pentium mobile ? Hvad er bedst ? jeg vil gerne kunne arbejde længst muligt uden strømforsyning (og også gerne uden alt for meget støj) - Hvad er så "anbefalelsesværdigt" ? Hvis man skulle have fat i den c1110 du nævner - hvor kan man så finde den ? Ja jeg er total computer idiot - beklager meget :-)
Avatar billede kohaar Nybegynder
07. august 2003 - 20:58 #34
Nu står der ud for Fujitsuen AMD 2500+ Mobile CPU. Det er da ikke en desktop processor???
Avatar billede luusilus Nybegynder
08. august 2003 - 16:59 #35
Men hvad så ? Hjælp hjælp hjælp - hvad er et umiddelbart råd her ? Hvad skal jeg gå efter ? Man kan vist også få for meget information :-)
Avatar billede kohaar Nybegynder
08. august 2003 - 17:16 #36
Hehe.. Er der vist ingen tvivl om. Opretter et spørgsmål omkring AMD Mobile på http://www.hardwareonline.dk - Der kan du følge med, og høre hvad de siger. Synes stadig at Fujitsuen er det bedste bud.
Avatar billede kohaar Nybegynder
08. august 2003 - 17:19 #37
Avatar billede luusilus Nybegynder
09. august 2003 - 10:53 #38
Tusind tak, det var super, det lyder som om fujitsuen er et godt bud - tak for hjælpen
Avatar billede kohaar Nybegynder
09. august 2003 - 14:48 #39
Var så lidt
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2003 - 20:36 #40
Det var så lidt - du gav bare point til den forkerte :(
Avatar billede kohaar Nybegynder
10. august 2003 - 04:55 #41
Hehe... Følte mig også lidt snydt ;-) Skulle også have anbefalt en tablet pc :-)
Avatar billede luusilus Nybegynder
10. august 2003 - 11:48 #42
Ja det er jeg meget ked af - gjorde det meget gerne om :-) Det er første gang jeg benytter mig af denne service, så jeg vidste ikke helt hvordan systemet fungerede (ved det egentlig stadig ikke) så da jeg blev spurgt om jeg ville give point til en eller anden sagde jeg jo bare ja.... :-( I burde have haft 100 point hver :-) Tak for hjælpen i hvert fald
Avatar billede lrd Nybegynder
10. august 2003 - 11:51 #43
http://www.ebruger.dk/faq/

Læs denne så er du up to date :-)
Avatar billede luusilus Nybegynder
10. august 2003 - 17:33 #44
Hej i to, jeg har oprettet et nyt spørgsmål under hardware generelt (hvilken bærbar skal jeg vælge ?). Jeg har set en bærbar i weekendens reklamer som jeg godt kunne tænke mig at høre jeres kommentarer til. Jeg synes umiddelbart det lyder lidt for godt... Men i kan jo evt. lige kommentere den så retfærdigheden kan ske fyldest og i kan få jeres point :-)